Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 04 aug 2025 0:38
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

noodweer?
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
kimosabi

Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): Ava

BerichtGeplaatst: di 13 jul 2010 12:03    Onderwerp: noodweer? Reageer met quote Naar onder Naar boven

goedendag,

ik heb een vraag m.b.t. mijn tenlastenlegging.

In een situatie aan het begin van dit jaar, heb ik in een reflex de nieuwe vriend van mijn ex tot 2 maal toe geslagen, hierbij was de eerste slag niet echt raak, de tweede echter wel, hij is daardoor bewusteloos geraakt, een hersenschudding opgelopen en gezichtsletsel (blijvend litteken),

Hij heeft in het verleden al meerdere malen bedreigingen geuit en dit was de derde maal dat hij een glas bier over mij heen gooide. De eerdere twee keer ben ik weggelopen, maar dit maal draaide ik me om en zag hem met een glas in zijn hand slaan, in een reflex heb ik toen dus gehandeld. Ik ben direct na de tweede klap weggelopen en wilden mijn jas ophalen, maar toen werd ik aangevallen door zijn vriendjes, ik ben door de beveiliging naar buiten gebracht maar was wel rustig.

Nou heeft hij aangifte gedaan, samen met een getuigen die verklaard dat ik hem ook geschopt zou hebben, niks van waar,

De vraag nu is, biedt de situatie, het feit dat hij bier over mij heen gooit, met 15 vrienden was, en met een glas in zijn hand tegenover mij staat, genoeg grond om noodverweer in te dienen?

ik wacht op een antwoord

MVG,

S.L
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 13 jul 2010 13:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je had kunnen weglopen, dus geen noodweer.

Matthijs

BerichtGeplaatst: di 13 jul 2010 13:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Noodweer vereist een onmiddelijke wederrechtelijke aanranding; daarvan lijkt in dit geval geen sprake te zijn (immers, er is geen sprake van aanranding jegens jou, je voelde je alleen geintimideerd).

De omstandigheden die je schetst zouden misschien aanleiding voor de rechter kunnen vormen de strafmaat aan te passen. Maar de strafbaarheid blijft staan.

Maar ik neem aan dat je een advocaat in de arm hebt genomen die je dat ook haarfijn kan uitleggen.
DENNIS79

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: di 13 jul 2010 14:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het aanvoeren van noodweer is niet de juiste weg. Het verweer wat je dient te voeren is een beroep op psychische overmacht. Dat is wat er gebruikelijk wordt aangevoerd bij mishandeling na pesterij.

Rechtbanken overwegen daaromtrent als volgt:
Rechtspraak.nl zoektermen: psychische overmacht schreef:
Van psychische overmacht is sprake bij een van buiten komende drang waaraan de verdachte redelijkerwijze geen weerstand kan en ook niet behoeft te bieden.

Het is aan de Rechtbank om te bepalen in hoeverre een dergelijk beroep slaagt. Indien het beroep slaagt vervalt wel degelijk de strafbaarheid, en niet slechts de strafmaat.
Matthijs

Matthijs

BerichtGeplaatst: di 13 jul 2010 15:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Scherp, maar volledigheidshalve tast een schulduitsluitingsgrond niet de strafbaarheid, maar de verwijtbaarheid aan. Het gevolg is hetzelfde: OVAR. En ja, die fout heb ik in mijn eigen reactie ook gepost Smile

Dat gezegd hebbende, dat iemand bier over je heen gooit en met een glas in zijn handen staat lijkt me geen drang waartegen je geen weerstand hoeft te bieden. Dan zou half Nederland in het weekend elkaar in elkaar staan te beuken.

Maar één troost m.b.t. het trappen (wat volgens jou niet gebeurd is): je wordt niet per klap of trap veroordeeld, het valt allemaal onder dezelfde mishandeling. Of het moet net het verschil zijn tussen mishandeling en zware mishandeling.
kimosabi

BerichtGeplaatst: wo 14 jul 2010 1:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

allen alvast bedankt voor de reacties,

komt er eigenlijk op neer dat ik zowiezo gestraft wordt, iemand enig inzicht in wat de strafmaat kan worden, heb nog geen eerdere veroordelingen, of vermeldingen,
ik heb trouwens geen advocaat in de arm genomen, ik ben zo'n naieveling dat ik vertrouwen heb in het rechtssyseteem,

mvg

SL
lampje

Leeftijd: 41
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: wo 14 jul 2010 8:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is voor mensen op een forum heel moeilijk om op basis van de summiere informatie die wij hebben te zeggen welke verweren zouden kunnen slagen en al helemaal wat de strafmaat gaat worden. Het is echt de rechter die dat bepaalt.

Het noodweerverweer: je kunt het proberen maar of het zin heeft weet ik niet. Wat voor bedreigingen heeft het slachtoffer geuit, hoe was precies de situatie toen jij hem sloeg? Had je inderdaad weg kunnen lopen?

Oh en dan nog voor de volledigheid en juistheid:
Een schulduitsluitingsgrond tast de verwijtbaarheid aan. Een rechtvaardigingsgrond tast de wederrechtelijkheid aan. Verwijtbaarheid en wederrechtelijkheid zijn voorwaarden voor strafbaarheid en heten daarom samen ook wel strafuitsluitingsgronden.
cia76

cia76

Leeftijd: 89
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: wo 14 jul 2010 23:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het lijkt mij ook wel heel erg snel geconcludeerd dat een beroep op noodweer geen kans van slagen zou hebben. Een ogenblikkelijke aanranding of de directe dreiging ervan is in casu wellicht gewoon aan de orde. Als je je omdraait en je ziet iemand met een glas in zijn hand een slaande beweging richting jou maken, lijkt het me zeker een kans van slagen maken.
maartjedevries

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): HZu

BerichtGeplaatst: wo 14 jul 2010 23:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

cia76 schreef:
Het lijkt mij ook wel heel erg snel geconcludeerd dat een beroep op noodweer geen kans van slagen zou hebben. Een ogenblikkelijke aanranding of de directe dreiging ervan is in casu wellicht gewoon aan de orde. Als je je omdraait en je ziet iemand met een glas in zijn hand een slaande beweging richting jou maken, lijkt het me zeker een kans van slagen maken.

Ik denk dat dat heel erg van de situatie afhankelijk is. Als TS de mogelijkheid had om weg te duiken of in elk geval er mogelijkheid was om zichzelf uit de situatie te verwijderen dan gaat noodweer niet op.

Ik denk dat TS sterker staat met een beroep op psychische overmacht, zeker gezien de eerdere aanvaringen en de 15 vrienden die eromheen stonden.

Wat de strafmaat zou kunnen zijn is afhankelijk van de tenlastelegging en of de Rechter bewezen acht dat TS schuld heeft aan het voorval.

TS: wat wordt je precies ten laste gelegd? (dit staat in de dagvaarding)
MSN messenger
kimosabi

BerichtGeplaatst: do 15 jul 2010 1:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tenlastenlegging:
hij op of omstreeks 1 januari 2010 te eindhoven opzettelijk mishandelendeen persoon heeft geslagen en/of geschopt waardoor deze letsel heeft bekomen en/of pijn heeft ondervonden.

nu heb ik de dag na dit voorval wel mailverkeer gehad met hem, waarin ik ook verklaar dat ik baal van wat er gebeurd is en dat ik niet begreep waarom hij het nodig vond zo te handelen, en dat ik in een reflex handelde, hij heeft hier een bevestigende mail op gestuurd, tevens heb ik in de mails meerdere voorstellen gedaan om een oplossing te vinden om er samen uit te komen, omdat ik niet wil dat dit soort dingen nog voor gaan komen, en dat het ook nooit mijn bedoeling was hem letsel toe te brengen.

In de verklaring tegen de politie heb ik hetzelfde verklaard en deze mails ook meegenomen,
ik baal ook echt van wat er is gebeurd, maar vanuit mijn beleving was het echt zelfverdediging, ben alleen bang dat ik dit niet kan bewijzen, is mijn beleving en dat is alles.

in ieder geval tot dusverre echt heel veel dank voor de reacties,

mvg
S
maartjedevries

Leeftijd: 42
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): HZu

BerichtGeplaatst: do 15 jul 2010 9:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voor mishandeling staat een maximumstraf van 3 jaar of een boete van maximaal 19.000 euro.

Ik geloof op basis van je verhaal niet dat de OvJ het maximum zal eisen. Het beste kun je afwachten of de OvJ hier een zaak van maakt en wat hij als straf gaat eisen.
MSN messenger
DENNIS79

BerichtGeplaatst: do 15 jul 2010 15:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De omstandigheden van het geval dien je in ieder geval bij je verweer met nadruk te benoemen:

Het gaat om de nieuwe vriend van je ex-partner, dat ligt nu eenmaal gevoelig.
Het gaat om een groep van 15 man om jou heen.
Het gaat om bier over je hoofd heen gegooid krijgen, wat erg vernederend is. Zeker van de nieuwe vriend van je ex.
Het gaat om iets wat al 4 keer eerder is voorgekomen.

Je zult de rechter ervan moeten overtuigen dat die factoren bij elkaar bij jou zodanig je gemoedstoestand hebben beïnvloed, dat jij geen andere uitweg meer zag dan jouw belager op die wijze te doen ophouden met jou te tarten.

Je zult dus moeten beargumenteren dat de pesterij doorgegaan zou zijn als jij niet op die wijze had gehandeld, terwijl je eveneens aannemelijk moet maken dat weglopen nauwelijks mogelijk was en de pestrerijen niet had doen eindigen.
John Locke

John Locke

Leeftijd: 40

BerichtGeplaatst: do 15 jul 2010 20:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk dat je nog naar een fase ervoor moeten kijken. TS heeft namelijk de situatie waarin hij verkeerde toen hij het slachtoffer sloeg voor zover uit de info blijkt bewust opgezocht. Hij kwam nl. al 2 keer in dezelfde situatie terecht en kon zich met moeite inhouden en weglopen.
Dat hij zichzelf vervolgens in een 3e vergelijkbare situatie brengt is dan ook een eigen keuze, waarbij hij van tevoren kon verwachten dat hij zo zou handelen als hij later deed.

Oftewel: een beroep op een strafuitsluitingsgrond slaagt niet vanwege eigen schuld.
Patricia20

Patricia20

Leeftijd: 38
Sterrenbeeld: Weegschaal

BerichtGeplaatst: vr 16 jul 2010 8:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bovendien is een reflex moeilijk te verdedigen in het geval van 2 klappen. Je mag jezelf uiteraard verdedigen maar een glas bier en bewusteloosheid staan niet in het verhoding. Bovendien was er geen sprake van een onmiddelijke verdediging. Er werd eerst omgedraaid waarna 2 klappen zijn uitgedeeld. Dit is genoeg tijd om de gevolgen te overzien. Het enige waar je het idd nog op kan gooien is psychische overmacht ten gevolge van de bedreigingen. Maar of dat aannemelijk te maken is en dan ook nog zonder advocaat.

BerichtGeplaatst: vr 16 jul 2010 17:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

John Locke schreef:
TS heeft namelijk de situatie waarin hij verkeerde toen hij het slachtoffer sloeg voor zover uit de info blijkt bewust opgezocht. Hij kwam nl. al 2 keer in dezelfde situatie terecht en kon zich met moeite inhouden en weglopen.
Dat hij zichzelf vervolgens in een 3e vergelijkbare situatie brengt is dan ook een eigen keuze, waarbij hij van tevoren kon verwachten dat hij zo zou handelen als hij later deed.

Laat duidelijk zijn dat ik niet op voorhand het beroep op psychische noodweer succesvol acht. Maar ik begrijp de situatie wel anders dan dat jij dat doet.

Ik begrijp dat TS twee keer eerder in een vergelijkbare situatie is geweest, maar niet diezelfde avond. Bovendien begrijp ik ook niet uit zijn verhaal dat hij die situaties telkens bewust heeft opgezocht.

Ik begrijp dat hij in een kroeg een biertje stond te drinken, net zo goed als dat het slachtoffer dat deed. Het zou vreemd zijn als TS op dat moment had moeten vermoeden dat het latere slachtoffer wel eens bier over hem heen zou gaan gooien.

Wat mij betreft heeft hij het dus niet opgezocht, maar werd hij geconfronteerd met een grote groep om hem een, waarvan er een het nodig vond om hem publiekelijk voor paal te zetten. Voor zichzelf geen uitweg ziend, en toch de treiterijen zo spoedig mogelijk wensend te dien stoppen, zag TS geen andere mogelijkheid dan op die wijze, het tweemaal uithalen met gebalde vuist, om de pesterijen te doen stoppen.

Patricia20 schreef:
Bovendien is een reflex moeilijk te verdedigen in het geval van 2 klappen. Je mag jezelf uiteraard verdedigen maar een glas bier en bewusteloosheid staan niet in het verhoding. Bovendien was er geen sprake van een onmiddelijke verdediging. Er werd eerst omgedraaid waarna 2 klappen zijn uitgedeeld. Dit is genoeg tijd om de gevolgen te overzien. Het enige waar je het idd nog op kan gooien is psychische overmacht ten gevolge van de bedreigingen. Maar of dat aannemelijk te maken is en dan ook nog zonder advocaat.

Ik ga er van uit dat jij in je eerste zinnen betoogt dat noodweer en noodweerexces niet gaan slagen en dat je het niet hebt over psychische overmacht.

Overigens valt verdediging tegen een aanranding van de eerbaarheid ook onder noodweer en noodweerexces. Bij het beroep op noodweerexces wordt niet gekeken naar de gevolgen van de verdediging, maar naar de verdediging zelf. De bewusteloosheid doet voor het beroep op noodweer(exces) dus niet ter zake, enkel voor de strafmaat bij eventuele strafbaarheid. Het kan ook een ongelukkig geplaatste klap zijn geweest...

Nogmaals ik wil bij TS niet de verwachting wekken dat hij een verweer heeft wat 100% zeker succesvol zal zijn, maar je zult een en ander in je eigen straatje moeten uitleggen. Dan ontstaat er een verweer dat op voorhand niet kansloos is. Zelfs al volgt daar mogelijk strafbaarheid uit, dan heb je altijd nog kans op verminderde strafmaat.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds