Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 04 aug 2025 18:32
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Situatie kinderalimentatie, graag advies
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
oemi

Leeftijd: 55
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: za 11 jul 2009 16:14    Onderwerp: Situatie kinderalimentatie, graag advies Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste mensen,

Graag wilde ik wat advies over deze sitiuatie kinderalimentatie.

Mijn echtgenoot heeft een kind bij een ander voor ons huwelijk. Onlangs is uitgesproken dat er geen kinderalimentatie betaald hoeft te worden omdat er geen draagkracht is. Er werd gekeken naar mijn inkomen en dat van mijn man.

Nu sinds een paar weken is de situatie veranderd. Mijn man en ik zijn uit elkaar. Wettelijk niet, ik weet ook nog niet of wij bij elkaar terug gaan komen. Ik heb 3 kinderen met hem. Hij heeft op dit moment ander werk waardoorj hij waarschijnlijk wel ietjes draagkracht heeft.

wat gebeurd er wanneer zijn ex weer vraagt om alimentatie, wordt mijn inkomen dan nog steeds meegenomen in de draagkracht berekening?

En stel dat ik wel van hem scheid, of duurzaam scheid. Hij heeft wel al aangegeven dat hij mij zal helpen in de kosten voor de kinderen. Hoe wordt er dan gekeken naar zijn ex die alimentatieprocedure zou starten?

Kan iemand mij adviseren?
Sad
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Joey26

Leeftijd: 67
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: za 11 jul 2009 18:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Op dit moment wonen mijn vrouw en ik op papier ook niet meer samen.
Als stiefvader betaal ik ook onderhoudsplicht voor haar kind en haar ex kinderalimentatie.
Mijn onderhoudsplicht jegens haar dochter stopte NIET nadat wij niet meer samen woonden.
Officiële echtscheiding stopt dit.
Dit heeft de rechter onlangs beslist.

Quote:
wat gebeurd er wanneer zijn ex weer vraagt om alimentatie, wordt mijn inkomen dan nog steeds meegenomen in de draagkracht berekening?

Ik lees dit vaker hoewel in de tremanormen duidelijk vermeld staat dat het inkomen van een nieuwe partner NIET meegenomen mag worden in de draagkrachtberekening.
Wat dit betreft voor mij onbegrijpelijk dat advocaten/rechters de door hun zelf opgestelde tremanormen niet naleven.

Heeft de ex van jouw bijna ex een uitkering?
Dan zal de Sociale DIenst er vanzelf achter komen bij de jaarlijkse draagkrachtcontrole, dat hij meer geld ter beschikking heeft en via deze weg meer geld van hem vorderen.
Dit heeft in principe niks met jouw inkomen te maken want ook de Sociale Dienst moet de tremanormen gebruiken m.b.t. draagkracht.
Let op: een Sociale Dienst is vrij snel met deurwaardes/loonbeslag etc.
Als niks anders is beschikt, hebben zij nergens boodschap aan en zijn de eerste kraai op het veld !

Gaan jullie scheiden is jouw ex in beginsel almentatieplichtig, kinder- en eventueel partneralimentatie.

Hoe de rest draagkracht verdeeld wordt tussen de kinderen/jouw partneralimentatie en de Sociale Dienst (of die ex zelf), zal allemaal uitgerekend moeten worden en dan maar verdelen lijkt me...

Sneu voor die man die meer is gaan verdienen (carrière maken). Zelf houdt hij er de komende jaren (misschien wel meer dan 13!) niks aan over !

Quote:
Hij heeft wel al aangegeven dat hij mij zal helpen in de kosten voor de kinderen.

Dat kan hij wel zeggen maar het lijkt me dat dit toch eerst uitgerekend en vastgelegd moet worden, anders pissen jullie allemaal naast de pot.
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: za 11 jul 2009 18:32    Onderwerp: Re: Situatie kinderalimentatie, graag advies Reageer met quote Naar onder Naar boven

oemi schreef:

Je inkomen werd slechts indirect meegenomen in de draagkrachtberekening, nl. bij het bepalen van het bedrag dat je partner kwijt was aan het onderhoud van zijn gezin. Hoe meer jij verdient, hoe minder hij hoeft bij te dragen aan het gezin en hoe meer draagkracht hij overhoudt om alimentatie van te betalen.

Quote:
En stel dat ik wel van hem scheid, of duurzaam scheid. Hij heeft wel al aangegeven dat hij mij zal helpen in de kosten voor de kinderen. Hoe wordt er dan gekeken naar zijn ex die alimentatieprocedure zou starten?

Wat hij kan bijdragen zal dan worden verdeeld over zijn twee ex-en. Hoe dat precies wordt berekend weet ik niet.

BerichtGeplaatst: za 11 jul 2009 19:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Je inkomen werd slechts indirect meegenomen in de draagkrachtberekening, nl. bij het bepalen van het bedrag dat je partner kwijt was aan het onderhoud van zijn gezin. Hoe meer jij verdient, hoe minder hij hoeft bij te dragen aan het gezin en hoe meer draagkracht hij overhoudt om alimentatie van te betalen.

Niet mee eens als dit gebeurt.
Zie tremanormrapport artikel 6.2 punt 7.g
Bij een nieuwe partner met eigen inkomsten is het uitgangspunt dat deze daarmee in eigen onder¬houd kan voorzien. Op grond van dit uitgangspunt blijft dit inkomen buiten de draagkrachtbereke¬ning.
Als mevrouw een eigen inkomen heeft, en dat heeft ze, en daarbij in haar eigen levensbehoefte kan voorzien en gezien de situatie is dit zelfs al te betwijfelen, mag dat inkomen dus niet meegenomen worden in de draagkrachtberekening van haar man.
Ik kan er verder geen andere chocola van maken.
En tóch gebeurt het steeds weer opnieuw.
bona fides

BerichtGeplaatst: za 11 jul 2009 20:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Joey26 schreef:
Bij een nieuwe partner met eigen inkomsten is het uitgangspunt dat deze daarmee in eigen onderhoud kan voorzien. Op grond van dit uitgangspunt blijft dit inkomen buiten de draagkrachtberekening.

Maar zodra er geen inkomen of een te laag inkomen is om in eigen onderhoud te voorzien speelt het dus wel (indirect) mee.

Je hebt gelijk dat mijn formulering niet klopt (of in ieder geval in strijd is met de tremanormen).

BerichtGeplaatst: zo 12 jul 2009 17:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Maar zodra er geen inkomen of een te laag inkomen is om in eigen onderhoud te voorzien speelt het dus wel (indirect) mee.

Citaat uit artikel:
Bij een nieuwe partner met eigen inkomsten is het uitgangspunt dat deze daarmee in eigen onderhoud kan voorzien. Op grond van dit uitgangspunt blijft dit inkomen buiten de draagkrachtberekening. De partner wordt als het ware als een zelfstandige economische eenheid beschouwd. De helft van de woonkosten en van andere gezamenlijke lasten wordt aan de partner toegerekend en voor wat betreft de toepassing van de bijstandsnorm en het draagkrachtpercentage wordt de nieuwe partner buiten beschouwing gelaten
verder....
Maakt de onderhoudsplichtige aannemelijk dat zijn partner niet geheel in eigen onderhoud kan voorzien dan wordt het inkomen van de partner als gezinsinkomen bij dat van de onderhoudsplichtige opgeteld. Het netto maandinkomen vermeerderd met de vakantietoeslag van de partner wordt in dat geval onder ‎7 vermeld.
Voor de toepassing van de bijstandsnorm en het draagkrachtpercentage worden de onderhoudsplichtige en zijn partner in deze situatie als gehuwden gezien.

En dan...
Weigert de onderhoudsplichtige het inkomen van zijn partner bekend te maken dan moet worden aangenomen dat de partner in eigen onderhoud kan voorzien.
Ik lees het zo:
Heeft je nieuwe partner een eigen inkomen en kan in eigen levensonderhoud voorzien (hoogte inkomen is dus niet belangrijk!) dan is zij een zelfstandige economische eenheid en mág haar inkomen niet meegeteld worden in de draagkrachtberekening.
PUNT

Kan zij niet in eigen levensonderhoud voorzien én je toont dit aan, dan is die andere regeling van toepassing maar is volgens mij alleen maar gunstig voor de alimentatieplichtige omdat je dan als gehuwden wordt beschouwd en de bijstandsnorm hoger ligt.

Ik kom er dan ook nog steeds niet bij dat in draagkrachtberekeningen waar deze tremanorm toegepast zou moeten worden het inkomen van de nieuwe partner zonder meer meegeteld wordt om de draagkracht van de alimentatieplichtige te bepalen.

Het is toch bij de gekke dat als je een nieuwe partner "krijgt" die toevallig een goeie baan heeft, die centen moet inleveren voor alimentatie.
Of dat als je juridische steun nodig hebt inzake jouw ex, géén toevoeging krijgt omdat het inkomen van je nieuwe partner meegeteld wordtin de draagkrachtberekening (is nu gezamenlijk belastbaar inkomen).
Hoezo wordt de financiële situatie van de nieuwe partner ineens erg interessant?
Van die centen moet iedereen afblijven!

Stel je eens andersom voor:
Je leert een nieuwe partner kennen, met b.v. kinderen, of je krijgt daar (ook) kinderen mee.
Dan kan je óók niet gaan zeggen: "O, sorry hoor maar nú heb ik een nieuwe partner en in mijn nieuwe situatie kan ik geen alimentatie meer betalen want ik moet voor mijn nieuwe gezin zorgen".
Stel die ex heeft een uitkering, deSociale Dienst zal je wat anders vertellen!
En terecht trouwens.

Als je een nieuwe partner krijgt, is het jouw verantwoording er voor te zorgen dat je aan de bestaande afspraken, alimentatieplicht, blijft voldoen.
Daarnaast moet je het met je nieuwe partner zien rond te breien.

Van de andere kant moeten ze dan ook van het inkomen van die nieuwe partner afblijven !!!!

Tot nu toe heeft mij nog NIEMAND er van kunnen overtuigen waar exact staat dat het inkomen van de nieuwe partner meegeteld mag worden in de draagkrachtberekening.
Zelfs mijn advocate niet.

Dit is gewoon één zwart gat in de wetgeving die "men" niet juist toepast.
sietske1980

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: zo 12 jul 2009 17:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De volledige Tremanormentekst is duidelijker

g. Inkomen van de nieuwe partner
Bij een nieuwe partner met eigen inkomsten is het uitgangspunt dat deze daarmee in eigen onderhoud kan voorzien. Op grond van dit uitgangspunt blijft dit inkomen buiten de draagkrachtberekening. De partner wordt als het ware als een zelfstandige economische eenheid beschouwd. De helft van de woonkosten en van andere gezamenlijke lasten wordt aan de partner toegerekend en voor wat betreft de toepassing van de bijstandsnorm en het draagkrachtpercentage wordt de nieuwe partner buiten beschouwing gelaten (alleenstaande of alleenstaande ouder, zie ook ‎9 en ‎23). Maakt de onderhoudsplichtige aannemelijk dat zijn partner niet geheel in eigen onderhoud kan voorzien dan wordt het inkomen van de partner als gezinsinkomen bij dat van de onderhoudsplichtige opgeteld. Het netto maandinkomen vermeerderd met de vakantietoeslag van de partner wordt in dat geval onder ‎7 vermeld.
Voor de toepassing van de bijstandsnorm en het draagkrachtpercentage worden de onderhoudsplichtige en zijn partner in deze situatie als gehuwden gezien.
Weigert de onderhoudsplichtige het inkomen van zijn partner bekend te maken dan moet worden aangenomen dat de partner in eigen onderhoud kan voorzien. Indien de partner geen inkomen heeft (of een zeer gering inkomen) dan bestaat er recht op uitkering van een bedrag gelijk aan de voor deze partner geldende algemene heffingskorting.
Joey26

BerichtGeplaatst: zo 12 jul 2009 17:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
De volledige Tremanormentekst is duidelijker

Niet dus Sad zie boven
sietske1980

BerichtGeplaatst: zo 12 jul 2009 19:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als de partner niet kan voorzien in eigen levensonderhoud dan neem je dat inkomen erbij. Anders in principe niet. Maar vergeet niet dat de advocaten zelf ook weinig begrijpen van ali-rekenen. Zij refereren zich heel vaak aan het oordeel van de rechtbank en geven alleen aan welke posten meegenomen moeten worden.
Trema is geen wet maar een richtlijn, dus er mag ook vanaf geweken worden.
Joey26

BerichtGeplaatst: zo 12 jul 2009 19:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Als de partner niet kan voorzien in eigen levensonderhoud dan neem je dat inkomen erbij

In het geval deze wél in eigen levensbehoefte kan voorzien dus afblijven van die centen!! En dat gebeurt niet!!!

Quote:
Maar vergeet niet dat de advocaten zelf ook weinig begrijpen van ali-rekenen.

Dus advocaten en rechters zijn in de regel niet capabel, voor dit toch niet geheel onbelangrijk deel van hun vakgebied, om hun beroep uit te kunnen oefenen.
Dat is dan een trieste conclusie maar de voorbeelden uit de praktijk bevestigen dit inderdaad.
Ben je mooi klaar mee.

Quote:
Trema is geen wet maar een richtlijn, dus er mag ook vanaf geweken worden

Klopt niet helemaal.
De tremaNORM geeft aan dat deze niet wettelijk verplicht is, een richtlijn daarentegen wél. (definitie norm / richtlijn)
Maar de norm is opgesteld door rechters en advocaten omdat de wet onduidelijk en onvolledig is.
De definitie van een norm zegt dan "voldoe je aan de norm dan voldoe je bij benadering aan de wet, tenzij dit aantoonbaar anders bewerkstelligd wordt (niet dus).
De Tremanorm wordt te pas en te onpas toegepast.
Als een draagkrachtberekening gemaakt moet worden moet overal dezelfde norm gebruikt worden (tremanorm).
Het mág gewoon niet zo zijn dat instanties als Raad voor Rechtbsijstand, Sociale Diensten én rechters/advocaten diverse uitleg geven aan de definitie draagkracht.
En zo dus niet het recht krijgt waar je recht op hebt.

Mooie boel is dat allemaal.
En als "men" dit allemaal weet, enig idee waarom "men" daar dan niks aan doet????

Het is en blijft een speeltuin van advo's en vooral rechters.

Triest Nooo
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: zo 12 jul 2009 19:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Maakt de onderhoudsplichtige aannemelijk dat zijn partner niet geheel in eigen onderhoud kan voorzien dan wordt het inkomen van de partner als gezinsinkomen bij dat van de onderhoudsplichtige opgeteld.
Huh? Dat begrijp ik niet (of ik lees heel verkeerd). Het komt er dan toch op neer dat de partner die goed verdient buiten de berekening wordt gelaten en de partner die een part-time baantje heeft het inkomen bij dat van de alimentatieplichtige ziet worden opgeteld???
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 12 jul 2009 23:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er worden geen inkomens opgeteld. Het inkomen van de partner draagt hooguit indirect bij aan de draagkracht. Nooit direct (door op te tellen).

BerichtGeplaatst: ma 13 jul 2009 7:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

jawel bf, dat gebeurt dus wel als je partner niet in eigen levensonderhoud kan voorzien (dus onder bijstandsnorm voor een alleenstaande zit = € 899 netto pm). dan hanteer je de gezinsnorm € 1275 en een draagkracht% van 45 (ipv 60 bij een alleenstaande die geacht wordt de woonlasten 50/50 te delen) maar daar tegenover staat dat je de inkomens optelt en alle lasten meeneemt (dus 2x zorgverzekering, volledige huur etc)
sietske1980

BerichtGeplaatst: ma 13 jul 2009 7:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

dubbelop

Laatst aangepast door sietske1980 op ma 13 jul 2009 14:42, in totaal 1 keer bewerkt
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 13 jul 2009 11:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hmmm ok, maar dat is meer een rekentruc. Feitelijk betekent een inkomen van de partner dat te laag is om in het eigen onderhoud te voorzien dat een deel van het inkomen van de alimentatieplichtige wordt gebruikt om die partner te onderhouden. De draagkracht wordt dan dus altijd minder.

Het geld dat naar de alimentatiegerechtigde gaat is altijd afkomstig van het enkele inkomen van de alimentatieplichtige, niet van het opgetelde inkomen. Voor zover de tremanormen anders suggereren zijn zij m.i. in strijd met de wet.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds