Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Merkrecht en r...
WOZ waarde bij...
ww, vakantie e...
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 06 jun 2024 10:26
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

ombouwen van een playstation
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
bazzdaciple








Berichten: 17


BerichtGeplaatst: do 11 nov 2004 12:40    Onderwerp: ombouwen van een playstation Reageer met quote Naar onder Naar boven

op een site voor tweedehands spullen is een advertentie verwijdert waarin wordt gevraagd om iemand die een playstation2 kan ombouwen met een zogenaamde mod-chip. De site heeft de advertentie verwijdert met de opmerking dat het gevraagde illegaal is. nu is mijn vraag:

is er in Nederland al een definitief besluit vastgesteld die het ombouwen van een playstation verbiedt ??? let wel, in de advertentie wordt GEVRAAGD om een ombouwer, er wordt geen dienst aangeboden. Mijns inziens is het altijd toegestaan om je eigen spullen te laten modificeren. Het zou anders betekenen dat je ook je dvd speler, je video of je computer niet zou mogen laten aanpassen naar eigen voorkeur.

Graag wil ik weten of over bovenstaande al uitspraken zijn gedaan.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1608


BerichtGeplaatst: do 11 nov 2004 13:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb geen idee of er al een uitspraak over gedaan is, maar wil niettemin wel even kwijt dat er tussen het aanpassen en laten ombouwen wel een wereld van verschil zit. Het laten ombouwen van een psx of ps2 wordt gedaan met het oog op het spelen van gekopieerde spellen, iets wat nog steeds illegaal is (tenzij je met het ombouwen ook amerikaanse spellen kan spelen, dit was vroeger zo, maar weet niet of dat nu nog zo is). Het laten aanpassen van bijvoorbeeld een pc naar eigen voorkeur heeft in beginsel niets te maken met een illegale rechtshandeling. Je kunt op die manier erin laten zetten wat jij nodig hebt en wilt hebben. Hier zit dus sowieso een groot verschil tussen....
_________________
Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: do 11 nov 2004 14:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hmm, Ik vraag me ook af of dit wel strafbaar is. Het kopieren of kopen van illegale spellen is wel strafbaar maar het laten ombouwen van je playstation lijkt me niet strafbaar. Ik weet wel dat al je garantie enzo vanaf dan vervalt maar dat is logisch. Het is natuurlijk wel zeer te verwachten dat iemand die zn playstation laat ombouwen dit doet om illegale spellen te gebruiken maar in principe hoeft dit natuurlijk niet. Als je echt naar de letter van de wet kijkt lijkt dit me dus niet strafbaar maar er zal wel een redenering achter zitten van dat iemand die zn spelcomputer laat ombouwen dit doet met het oogmerk om vervolgens illegale spellen te gebruiken en dan kan het dus wel weer strafbaar zijn.
Maar van concrete regels hierover weet ik helaas niks.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
marcel

marcel

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): HAN

Berichten: 680


BerichtGeplaatst: do 11 nov 2004 16:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens mij kun je de hennepkwekerij een beetje vergelijken. Hennep kweken is strafbaar, echter materiaal verkopen of bezitten voor een Hennepkwekerij niet, je zou er immers ook tomaten mee kunnen kweken.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: do 11 nov 2004 17:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja maar de vraag is wat je met een omgebouwde playstation kan doen behalve illegale spellen ermee spelen.... Volgens mij niet veel of wel? DVD's op kijken??
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Arno



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 81


BerichtGeplaatst: do 11 nov 2004 18:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eva schreef:
Ja maar de vraag is wat je met een omgebouwde playstation kan doen behalve illegale spellen ermee spelen.... Volgens mij niet veel of wel? DVD's op kijken??


Zou er in principe niet toe moeten doen. Als je er een onderzetter van wil maken, mijn zegen heb je!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1608


BerichtGeplaatst: do 11 nov 2004 19:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Doet er toch wel toe denk ik. Mijn kennis van het strafrecht is zeer beperkt en ver weggezakt, maar ik meen dat de voorbereidende werkzaamheden voor een onrechtmatige daad ook strafbaar zijn. Indien je er dus feitelijk alleen onrechtmatige daad mee zou kunnen verrichten kan je betogen dat hiermee met de voorbereidingen begonnen is.

Erg vergezocht overigens.....
_________________
Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bazzdaciple








Berichten: 17


BerichtGeplaatst: do 11 nov 2004 19:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

het draait eigenlijk een beetje om het principe dat je er NIET vanuit mag gaan dat het ombouwen geschiedt vanuit het oogpunt om iets illegaals te doen. Stel dat ik legaal een spel koop, dan kan ik dus wensen om daar een kopie van te maken. Zodoende hoef ik niet nog een keer 60 euro neer te leggen als een schijfje (welke toch al kwetsbaar is) stuk gaat. In die context vind ik het vreemd dat mij wettelijk wordt opgelegd dat ik geen kopie voor mezelf zou mogen maken van een cd-rom. Aangezien geen enkele game maker een levenslange garantie geeft op het schijfje, vind ik dat mij niet de mogelijkheid ontzegt mag worden een backup te maken. Als dit alleen mogelijk is door ombouwing van het apparaat dan moet ook dat mogelijk zijn. Tevens is het zo dat door ombouwing van de PS2 deze ook spellen uit, bijvoorbeeld, amerika kan spelen. Iets wat anders niet mogelijk is. Betekent dus op dit moment dat ik "gedwongen" ben bepaalde spellen uit een bepaald land af te nemen. Lijkt me een vorm van sturing van een klant en inperking van een vrijheid.

Maar weet iemand of hierover ook uitspraken zijn gedaan ???
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Arno



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 81


BerichtGeplaatst: do 11 nov 2004 20:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ken er geen uitspraken over en ik denk eigenlijk ook niet dat die er zijn... in ieder geval niet over een (vrijwel) identieke casus. Ook al zou er wel een dergelijke uitspraak zijn dan is het er waarschijnlijk geen van het Hof, laat staan de Hoge Raad.

Ik denk niet dat het verbouwen van de playstation2 strafbaar is: hiervoor moet er namelijk een artikel bestaan dat het verbouwen van de playstation strafbaar stelt. Ik zou niet weten waar ik dat artikel moet vinden. Misschien heeft iemand anders een idee hierover? Confused

Zonder een dergelijke bepaling is het feit niet strafbaar (legaliteitsbeginsel (lex scripta), art. 1 lid 1 Sr).

Even over de voorbereiding.

Voorbereiding van een niet strafbaar feit is uiteraard niet strafbaar (@ Flash: ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt. In het strafrecht wordt de ontrechtmatige daad niet gebruikt, dat is een civiele term)

Art. 46 lid 1 Sr. bepaalt:

Voorbereiding van een misdrijf waarop naar de wettelijke omschrijving een gevangenisstraf van acht jaren of meer is gesteld is strafbaar, wanneer de dader opzettelijk voorwerpen, stoffen, informatiedragers, ruimten of vervoermiddelen kennelijk bestemd tot het begaan van het misdrijf verwerft, vervaardigt, invoert, doorvoert, uitvoert of voorhanden heeft.

Even kort door de bocht: voorbereiding is dus pas strafbaar als er 8 jaren of meer op staat. Als er al een strafbepaling voor het ombouwen van je playstation bestaat, lijkt het me sterk dat er een hogere maximumstraf op staat dan 8 jaar. Het plaatsen van de advertentie zou dan dus ook niet strafbaar zijn krachtens art. 46 Sr.
Maar als er wél een artikel is dat het ombouwen strafbaar stelt, is je advertentie wel illegaal ex art. 133 Sr. (aanbod tot medeplichtigheid).

Kortom: is verbouwing van je playstation niet strafbaar gesteld, dan is de advertentie ook niet strafbaar. Is het wel strafbaar gesteld dan is plaatsing van de advertentie wél strafbaar. Niet onder art. 46 Sr dus, maar onder art. 133 Sr.
Overigens, het kan best zijn dat het civielrechtelijk wel een onrechtmatige daad oplevert zoals Flash opmerkte. Civielrecht is echter niet mijn 'ding' dus daar waag ik me maar niet aan Wink
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1608


BerichtGeplaatst: do 11 nov 2004 22:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@ Arno: Strafrecht is niet mijn 'ding', dus vandaar dat ik een civielrechtelijke term gebruikte! Niettemin begrijp ik het inmiddels wat beter en ben ik het er ook mee eens dat er geen sprake kan zijn van een strafbaar feit als een playstation omgebouwd zal worden.
_________________
Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MterHeide



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 350


BerichtGeplaatst: do 11 nov 2004 22:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het commercieel in het verkeer brengen van de modchips is strafbaar op grond van artikel 32 Auteurswet omdat het gaat om het ontwijken van een technische voorziening als bedoeld in dat artikel, namelijk de de door Sony aangebrachte bescherming. Dit blijkt uit het vonnis van de Rechtbank Breda (in een handelszaak waar ze in gaat op art. 32) met LJN AE1864. Voorzover in het vonnis wordt gesproken over art. 32, dat is volgens mij 32a.

Het in het verkeer brengen is dus toch strafbaar en waarschijnlijk zal het ombouwen daar dus ook onder vallen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
rocketgun








Berichten: 16


BerichtGeplaatst: do 11 nov 2004 23:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

(eerste reactie ooit op rechtenforum.nl)

haha.. grappig verhaaltje.. maar:

"Het in het verkeer brengen is dus toch strafbaar en waarschijnlijk zal het ombouwen daar dus ook onder vallen."

Met dat laatste ben ik het niet eens, denk dat dat artikel is ontwikkeld om de BRON aan te pakken en niet mensen die hun playstion laten ombouwen...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
MterHeide



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 350


BerichtGeplaatst: do 11 nov 2004 23:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het in het verkeer brengen van de chip is strafbaar. Daaraan verbindt ik dan de conclusie dat het ombouwen van de playstation door een bedrijf waarschijnlijk ook het in het verkeer brengen van de chip valt. In het vonnis lijkt daar ook wel op gedoeld te worden naar mijn mening. Maar ja zonder een duidelijk standpunt van wetgever of rechter weten we dit niet zeker.

Dan zou degene die vraagt om een ombouwer dus misschien strafbaar kunnen zijn aan uitlokking van overtreding van art. 32a Auteurswet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Sovereign



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 667


BerichtGeplaatst: do 11 nov 2004 23:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

MterHeide schreef:
Het in het verkeer brengen van de chip is strafbaar. Daaraan verbindt ik dan de conclusie dat het ombouwen van de playstation door een bedrijf waarschijnlijk ook het in het verkeer brengen van de chip valt. In het vonnis lijkt daar ook wel op gedoeld te worden naar mijn mening. Maar ja zonder een duidelijk standpunt van wetgever of rechter weten we dit niet zeker.

Dan zou degene die vraagt om een ombouwer dus misschien strafbaar kunnen zijn aan uitlokking van overtreding van art. 32a Auteurswet.
* Mee eensch is.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
rocketgun








Berichten: 16


BerichtGeplaatst: do 11 nov 2004 23:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ja, daar kan ik het ook wel mee eens zijn.

maar, de kans dat ze je voor de rechter slepen als consument is natuurlijk erg klein, maar daar ging het hier niet over...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds