Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...
SEO
Force justice ...
incasso proced...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 29 jun 2025 20:10
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Casus Soestdijk
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
stallone

Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): HL

BerichtGeplaatst: za 03 mrt 2007 16:05    Onderwerp: Casus Soestdijk Reageer met quote Naar onder Naar boven

Suske werd op 25 november 1991 geboren in Antwerpen tijdens een taxirit. Haar ouders Sedonia Goedhof en Lambiek Goedhof waren bijzonder blij met de geboorte van hun eerste kind. Echter, tijdens de
geboorte in de taxi deden zich enkele complicaties voor. Suske kreeg te weinig zuurstof toen zij ter wereld kwam. Hierdoor heeft ze chronisch hersenletsel opgelopen. Sindsdien is Suske een bijzonder moeilijk te handhaven kind. Zo heeft zij op haar 6de al geprobeerd de poes van de buren aan de oude eik op te hangen. Ter nauwer nood heeft de poes van de familie Wit het overleefd. Verder sloeg ze regelmatig haar broertje Wiske in elkaar en ook de kinderen op school waren meerdere malen het
doelwit van haar woedeaanvallen. Toen Suske 12 jaren oud was konden haar ouders haar niet meer handhaven. Ondanks dat ze het bijzonder moeilijk hadden konden ze niet anders dan haar permanent te plaatsen in de psychiatrische jeugdinrichting “Soestdijk”. Het eerste jaar ging het vrij goed met Suske. De hulpverleners van “Soestdijk” wisten Suske aardig in de hand te houden. Zij maakte dan ook aanzienlijk wat vriendinnen en haar gedrag werd een stuk rustiger. Na één jaar werd besloten dat Suske voor drie dagen in de week thuis mocht gaan wonen.
Op de dag na haar verjaardag gaat het helemaal mis. Het is dan 26 november 2005. Haar liefhebbende ouders brengen haar die ochtend naar “Soestdijk”. Suske is nog helemaal opgewonden van haar cadeau’s
die ze de dag daarvoor gekregen heeft op haar verjaardag. De prachtige Barbiepop en ook de nieuwe fiets brengen haar in extase. Het valt dan ook niet mee om Suske weer terug te brengen naar Soestdijk. Suske
is ontzettend verdrietig en kwaad dat ze niet bij haar ouders mag blijven. Terwijl haar ouders met Suskes begeleider, Jerome, staan te praten in de gemeenschappelijke woonkamer van Soestdijk, vlucht Suske naar
buiten. Lambiek Goedhof, de vader van Suske, heeft namelijk bij binnenkomst vergeten de centrale toegangsdeur achter zich dicht te doen
In haar razernij ziet Suske kans om de auto van de heer Verstappen, de buurman van de inrichting Soestdijk, te bemachtigen en begint aan een dollemansrit. Suske heeft maar een doel: in één streep naar huis en nooit meer terug te keren naar “Soestdijk”. Echter zover komt ze niet. Na 300 meter rijdt ze in volle vaart tegen een boom. De BMW, uit de 7-serie, van de heer Verstappen is total loss. Gelukkig komt Suske er met enkele schrammen vanaf. De schade van de heer Verstappen is aanzienlijk. Deze schade wordt door de verzekeringsagent begroot op F 65.000,-. De heer Verstappen laat het er niet bij zitten en beraadt zich op juridische stappen.

Ik vroeg me af of iemand weet waar Suske zich op zal beroepen?
Naar mijn mening zal iig de heer Verstappen zich beroepen op 6:162

groeten stallone

Laatst aangepast door stallone op za 03 mrt 2007 22:42, in totaal 2 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 44
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

BerichtGeplaatst: za 03 mrt 2007 16:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In welke richting denk je zelf?
maar nu al voor eeuwig prachtig....
stallone

BerichtGeplaatst: za 03 mrt 2007 17:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor je reactie.
Ik dacht zelf aan handelingsonbekwaamheid en of geestelijke stoornis. Maar als ik art. 6:165 lees, over dat als een doen te beschouwen gedraging van een persoon van veertien jaren of ouder verricht is onder invloed van een geestelijke tekortkoming, geen beletsel is haar als een o.d. toe te rekenen, vind ik het wel lastig.

groeten
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: za 03 mrt 2007 18:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Verstappen kan natuurlijk ook iets proberen richting de begeleider of de vader Wink
stallone

BerichtGeplaatst: za 03 mrt 2007 18:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ja klopt omdat de vader de deur had laten open staan op grond van art. 169 lid 2. Maar suske staat niet onder curatele toch? Zodat ze zowieso handelingsonbekwaam is. Maar Verstappen had zijn auto dan ook niet op slot gedaan, omdat zij er zomaar mee vandoor kon:P. Ik vind het moeilijk om te zeggen wie hier verantwoordelijk voor kan worden gehouden.

groeten
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 43

BerichtGeplaatst: za 03 mrt 2007 20:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

stallone schreef:
Bedankt voor je reactie.
Ik dacht zelf aan handelingsonbekwaamheid en of geestelijke stoornis. Maar als ik art. 6:165 lees, over dat als een doen te beschouwen gedraging van een persoon van veertien jaren of ouder verricht is onder invloed van een geestelijke tekortkoming, geen beletsel is haar als een o.d. toe te rekenen, vind ik het wel lastig.

groeten

Is Suske nog steeds 12 jaar als ze die auto in de prak rijdt?

(Ik dacht altijd dat Suske een jongensnaam was! Wink )
stallone

BerichtGeplaatst: za 03 mrt 2007 20:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hey, haha. Nee! op dat moment is ze net 14, dat ze die auto in de prak rijdt is op 26 november 2005!!
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 43

BerichtGeplaatst: za 03 mrt 2007 20:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Oh ok dat had ik niet uit de casus gehaald.

Dan zie ik weinig mogelijkheden voor Suske, maar dat kan ook komen omdat het nu zaterdagavond is Wink

Verstappen heeft denk ik meer kans van slagen. Kan je die vraag misschien wat verder afbakenen?
stallone

BerichtGeplaatst: za 03 mrt 2007 20:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het gaat mij er zeg maar om hoe Suske zich op grond van welk wetsartikel aan haar schuld kan onttrekken. Dat het haar niet valt toe te rekenen, omdat zij verkeerd onder chronisch hersenletsel. Of dat haar vader aansprakelijk kan worden gesteld voor de schade omdat hij de deur niet had dichtgedaan. Want Verstappen zal de schade toch willen verhalen op grond van een onrechtmatige daad door Suske gepleegd?
Rolling Eyes
Arnoud Engelfriet

Leeftijd: 50
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: za 03 mrt 2007 21:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Suske's leeftijd van 14 is relevant omdat de aansprakelijkheid van de ouders dan via art. 6:169 BW verloopt. Voor schade van Suske (14-16 jaar oud) zijn diens ouders in beginsel aansprakelijk.

De ouders kunnen daar onderuit als ze kunnen bewijzen dat ze Suske's onrechtmatige daad niet hoefden te beletten.

Suske zelf is in beginsel zelf ook aansprakelijk, maar gezien de feiten uit de casus lijkt me het qua incasso kansrijker voor Verstappen om de ouders aan te spreken.

Arnoud
Verstuur e-mail
stallone

BerichtGeplaatst: za 03 mrt 2007 22:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi Arnoud bedankt! In dit geval kunnen de ouders daar dus niet onderuit omdat de vader van Suske de deur open liet staan en daardoor onzorgvuldig heeft gehandeld? En ze moesten haar wel degelijk beletten omdat de ouders haar niet in de hand hielden.

gr

Laatst aangepast door stallone op za 03 mrt 2007 22:44, in totaal 1 keer bewerkt
Arnoud Engelfriet

BerichtGeplaatst: za 03 mrt 2007 22:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nou ja dat is dus de grote tentamenvraag Smile

Arnoud
Verstuur e-mail
stallone

BerichtGeplaatst: za 03 mrt 2007 22:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja prcies Laughing
stallone

BerichtGeplaatst: za 03 mrt 2007 22:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar zou de heer Verstappen geen schuld hebben doordat hij dan waarschijnlijk zijn auto niet dicht had gedaan? En daardoor medeschuld misschien heeft. Waardoor zijn schade niet volledig hoeft te worden vergoedt?

gr
Arnoud Engelfriet

BerichtGeplaatst: za 03 mrt 2007 23:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De vraag is of je het de ouders kunt verwijten dat het kind naar buiten rende en in buurman's auto vervolgens tegen een boom reed. Ik vind dat "bij binnenkomst vergeten de centrale toegangsdeur achter zich dicht te doen" een beetje weinig is om aan te nemen dat de ouders op moeten draaien voor alle schade door het ontsnapte kind. Is het verwijtbaar dat ze een deur vergeten dicht te doen?

Je kunt zeggen, ze stonden er bij dus ze hadden er achteraan moeten rennen. Maar ook, ze waren hier op bezoek in de inrichting waar Sus verpleegd werd, dus dan hoeven ze niet op te passen. Ik zou denken dat een psychiatrische instelling een portier heeft die deuren open en dicht doet. En met name dat laatste, wanneer een patiënte in overspannen toestand aan komt rennen.

Arnoud
Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds