|
Auteur |
Bericht |
annemiekewp
Leeftijd: 54 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 595
|
Geplaatst: za 08 jul 2006 23:52 Onderwerp: smartegeld en inlichtingenplicht WWB |
|
|
De dochter van een vriendin heeft een zwaar ongeluk gehad en na bijna 9 jaar is de hoogte van het smartegeld nog steeds niet vastgesteld. De desbetreffende vriendin zit in de bijstand. Vinden jullie dat de sociale dienst haar kan verplichten op grond van de in art. 17 lid 1 WWB vervatte inlichtingenplicht inzage te geven in de (gesloten) BEM rekening waarop (voorlopige) smartegeld gestort wordt? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: zo 09 jul 2006 1:58 Onderwerp: |
|
|
Ik neem aan dat dit geld voor de dochter is? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
annemiekewp
Leeftijd: 54 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 595
|
Geplaatst: zo 09 jul 2006 14:16 Onderwerp: |
|
|
ja, t komt vrij als ze in oktober 18 wordt.
ter info: de bijstandsuitkering is opgeschort en nu ingetrokken (!) aangezien mijn vriendin geen afschriften van deze rekening wilde overleggen. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: zo 09 jul 2006 18:09 Onderwerp: |
|
|
Het is een rekening van haar dochter, volgens mij staat dat los van het recht op bijstand voor de moeder tenzij die rekening door de moeder is volgestort. In ieder geval zijn inkomsten uit arbeid en werkloosheid- en arbeidsongeschiktheidsuitkeringen van de kinderen vrijgesteld (art 31 lid 1 sub h). Daarnaast is er een vrijstelling voor vergoedingen van materiële en immateriële schade voorzover die vrijstelling "naar het oordeel van het college uit een oogpunt van bijstandsverlening verantwoord" is. Dat lijkt me hier zeker het geval omdat het geld van de dochter is en niet van de moeder.
Wat weet de gemeente precies van die rekening? Het lijkt me niet zo'n probleem om in ieder geval aan te geven dat het een BEM-rekening is zodat je als ouder niet eens over dat bedrag kunt beschikken. Wat is het standpunt van de gemeente? Zou de moeder geen bijstand meer krijgen als blijkt dat er een aanzienlijk bedrag op die rekening staat? Dat lijkt me onjuist.
Als het puur gaat om het niet overleggen van afschriften, waarom overlegt de moeder niet gewoon de afschriften. Als de gemeente dat inderdaad eigenlijk niet mag eisen kun je daar tegelijkertijd een klacht over indienen. Dat lijkt me handiger dan jezelf uit principe te benadelen waar het nu op lijkt.
Het is natuurlijk duidelijk dat de inlichtingenplicht bestaat voor alle middelen die er voor het recht op bijstand toe doen. Als er voor deze rekening geen recht op inzage bestaat, zal het bedrag op die rekening er ook niet toe doen. "Dus" kun je net zo goed inzage geven... (en een klacht indienen). Als het bedrag op die rekening er wel toe zou kunnen doen, ben je verplicht inzage te geven, en zolang je dat niet doet heeft de gemeente het recht de uitkering in te trekken. "Dus" kun je net zo goed inzage geven. In beide gevallen dezelfde conclusie derhalve. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
annemiekewp
|
Geplaatst: zo 09 jul 2006 20:31 Onderwerp: |
|
|
de gemeente weet dat het een BEM-rekening betreft, maar de medewerkster van de sociale dienst weet niet precies wat t inhoud.
eigenlijk raar: je geeft zgn vrijwillig inzage omdat je anders benadeeld (lees gesanctioneerd) wordt... hoe zit t met de bescherming van de persoonlijke levenssfeer?? ben je als bijstandsgerechtigde bij voorbaat schuldig en moet je het tegendeel bewijzen?
ik snap je redenering maar vind t meer dan vreemd dat deze informatie gevraagd wordt. in aanmerking genomen dat het een gesloten rekening betreft waar mijn vriendin niet bij kan. ik denk dat het eig niet ter zake doet aangezien het geld vaststaat en niet tot het vermogen gerekend kan worden, dus de inlichtingen niet noodzakelijk zijn om vast te kunnen stellen of er nog recht op bijstand bestaat.
in het schrijven van de gemeente staat dat mijn vriendin de informatieplicht geschonden heeft omdat ze afschriften heeft verstrekt waarop de bedragen zijn afgelakt. de uitkering is dan ook stopgezet. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: zo 09 jul 2006 20:46 Onderwerp: |
|
|
annemiekewp schreef: | eigenlijk raar: je geeft zgn vrijwillig inzage omdat je anders benadeeld wordt... hoe zit t met de bescherming van de persoonlijke levenssfeer?? |
Daarom zeg ik: dien daar dan een klacht over in.
Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen jezelf te benadelen voor een principiële pietluttigheid. Of je tekent bezwaar aan en vraagt een voorlopige voorziening.
Ik denk dat het handiger is om hier maar even toe te geven, want van een ernstige inbreuk op de persoonlijke levenssfeer lijkt me niet echt sprake. Daarmee praat ik het niet goed, maar die ambtenaar van de gemeente probeert zijn werk goed te doen en vraagt dit heus niet uit persoonlijke nieuwsgierigheid. Misschien is het de gemeente niet eens duidelijk om wat voor rekening het gaat? De gemeente kan niet raden dat de rekening er voor de bijstand niet toe doet en zal dus bij de uitkeringsgerechtigde moeten informeren. Je vertelt niet wat voor informatie er wel is verschaft.
edit: Intussen heb je je antwoord aangevuld. De medewerkster weet kennelijk niet wat de rekening inhoudt. Dan lijkt het me tijd om haar hierover te informeren... misschien heeft ze niet eens voldoende informatie om af te leiden dat die rekening er niet toe doet, of misschien is ze op dit punt niet deskundig genoeg. Geen reden om zelf geen actie te ondernemen om de boel recht te zetten. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
annemiekewp
|
Geplaatst: ma 10 jul 2006 23:06 Onderwerp: |
|
|
ha bedankt voor je reactie! ondertussen vanmorgen een gesprek gehad met de secretaris van bezwaar van de gemeente en... eind deze week kan ik meer zeggen (besluit wordt heroverwogen, t officiele bezwaarschrift was nog niet ingediend). tevens ligt er een klacht die nu intern afgewikkeld gaat worden. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: di 11 jul 2006 7:04 Onderwerp: |
|
|
Ongetwijfeld ten overvloede, maar better safe than sorry: let op dat de termijn voor het indienen van een bezwaar niet overschreden wordt. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
annemiekewp
|
Geplaatst: di 11 jul 2006 16:30 Onderwerp: |
|
|
merci! |
|
|
|
 |
annemiekewp
|
Geplaatst: do 13 jul 2006 21:19 Onderwerp: |
|
|
Bezwaar is niet meer nodig !
Het besluit is herzien... wegens onzorgvuldig handelen van de sociale dienst is mijn vriendin weer verzekerd van bijstand (en van een andere bijstandconsulent). |
|
|
|
 |
|