Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Boetes CJIB ni...
SEO
Force justice ...
incasso proced...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 28 jun 2025 21:06
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Euro's voor defecte laptop: concurrente schuldeiser?
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
STiFLA
Gast

BerichtGeplaatst: zo 02 jul 2006 14:25    Onderwerp: Euro's voor defecte laptop: concurrente schuldeiser? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste peeps,
Een tijdje geleden had een vriend van mij een ietwat defecte laptop in zijn bezit. Hij stapte vervolgens een computerbedrijf binnen, om daarna een schriftelijke overeenkomst te sluiten met dat betreffende bedrijf.
Ze kwamen overeen dat mijn vriend een bepaalde som geld (+/- 350 euro) zou krijgen in ruil voor de defecte laptop.
Mijn vriend heeft toen de laptop te goeder trouw aan de bedrijfseigenaar overhandigd. Het geld zou later gestort worden, want het bedrijf had het bedrag niet "op kas".
Na een periode wachten, heeft mijn vriend niets te horen gekregen en ook geen geld gezien.
Na een aantal telefoontjes en de nodige correspondentie, kwam mijn vriend tot de conclusie, dat het bedrijf niet van plan was om aan de overeenkomst te voldoen.
Hij is een rechtswinkel binnengestapt en deze zijn na de nodige onderzoek tot de conclusie gekomen, dat het computerbedrijf failliet was gegaan gedurende de periode na de schriftelijke overeenkomst.
Het betreffende bedrijf staat op dit moment onder curatele.

Nu weet ik dat de seperatisten, de boedelschuldeisers en de belastingdienst los van het faillisement kunnen handelen. Daarom komen zij altijd vooraan met een faillisement. Ik weet ook dat het daarom eigenlijk geen preferente schuldeisers zijn.

Mijn vraag luidt:
Is mijn goede vriend door de schriftelijke overeenkomst een preferente schuldeiser of is hij een typisch geval van een concurrente schuldeiser?

Ik dank u allen bij voorbaat!Very Happy
Guido
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: zo 02 jul 2006 14:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Concurrent.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
STiFLA
Gast

BerichtGeplaatst: di 04 jul 2006 22:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En waarom?
LeChat

Leeftijd: 40
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: di 04 jul 2006 23:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat zou hem preferent maken???

Er zullen ongetwijfeld véél schuldeisers zijn die zelf hun prestatie al hebben geleverd (bijv. in de vorm van diensten, of -zoals hier- het leveren van goederen) en tevergeefs wachten op de tegenprestatie... Het leeuwendeel van de schuldeisers is doorgaans concurrent, anders was immers het effect van 'preferentie' ook bijzonder gering.

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 05 jul 2006 1:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het feit dat je iets op papier hebt staan doet er niet toe voor de vraag of je concurrent of preferent schuldeiser bent.

(Strikt genomen is het eerder nadelig... het is bewijs voor een geldige titel, zodat de laptop echt in het vermogen van het failliete bedrijf is gekomen.)

Leeftijd: 48
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: wo 05 jul 2006 8:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als in die schriftelijke overeenkomst staat dat de eigendom van de laptop overgaat na betaling, dan is je vriend nog steeds eigenaar en kan hij zijn laptop terug krijgen (tenzij de curator alsnog de € 350,00 betaald).
abraxes

abraxes

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: wo 05 jul 2006 8:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Het feit dat je iets op papier hebt staan doet er niet toe voor de vraag of je concurrent of preferent schuldeiser bent.

(Strikt genomen is het eerder nadelig.

Laten we daar inderdaad van profiteren door te stellen dat er sprake is van een stilzwijgend bedongen voorwaarde, de titel voor de overdracht van een goed bestaat uit een verbintenis onder opschortende voorwaarde dat betaling plaatsvindt. Vervolgens kan de vervreemder onder opschortende voorwaarde van betaling het overgedragen goed als rechthebbende uit de boedel revindiceren.

Edit: Weledelgestrenge heer Suijkerbuijk was me voor, zie ik nu.
Bekijk de homepage
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 05 jul 2006 14:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Levering onder eigendomsvoorbehoud zou inderdaad de oplossing zijn. Ik ben bang dat als dit niet ook schriftelijk is vastgelegd, dit heel moeilijk hard te maken is.

Maar wie weet, het is het proberen waard. Verscheur eventueel de papieren overeenkomst en geef weer hoe het mondeling (met voorbehoud) overeen is gekomen Wink.

Leeftijd: 48
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: wo 05 jul 2006 15:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Verscheur eventueel de papieren overeenkomst en geef weer hoe het mondeling (met voorbehoud) overeen is gekomen

En hopen op een luie curator die de schriftelijke overeenkomst er niet bijpakt?
Mr. Green Dat heeft zeker mogelijkheid van slagen.
abraxes

abraxes

BerichtGeplaatst: wo 05 jul 2006 15:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Levering onder eigendomsvoorbehoud zou inderdaad de oplossing zijn.

Off Topic: overigens vind ik het wel aan de schrale kant dat de wetgever voor de gewone man geen 'recht van reclame' heeft ingesteld.
Bekijk de homepage
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 05 jul 2006 16:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nu is het wel wat warm, maar is dat niet gewoon de oplossing? Ik zie art 7:39 BW helemaal geen onderscheid maken tussen consumenten en professionele verkopers. Art 7:40 BW zegt alleen dat terugvordering niet werkt als alsnog wordt betaald.

Mis ik iets of gaat een beroep op het recht van reclame gewoon werken om de laptop terug of betaald te krijgen? Ik vermoed wel een probleem met de vervaltermijn van 6 weken (7:44 BW).

abraxes

BerichtGeplaatst: wo 05 jul 2006 17:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

d'oh! Ik bedoelde in verband met 'de gewone man' de consument, de 'koper' in de zin van art. 5 lid 1.
Bekijk de homepage
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: wo 05 jul 2006 23:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

[Me] ruikt huiswerk..
abraxes

abraxes

BerichtGeplaatst: zo 09 jul 2006 21:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In 'verbintenissenrecht algemeen' wordt het recht van reclame aangehaald naar aanleiding van het ontbreken van terugwerkende kracht bij ontbinding. Men spreekt over de wijze waarop zulks kan worden ondervangen: eigendomsvoorbehoud en het recht van reclame.

Recht van reclame
De termijn van 6 weken heeft veelal betrekking op de koop op krediet, de 60 dagen termijn houdt rekening met het 'nog onder weg zijn' van zaken, zodat de vervaltermijn wordt verlengd met de reisduur.

Aangegeven wordt dat aan ontbinding in het verleden wel terugwerkende kracht toekwam, hetgeen soms bezwaarlijk werd geacht o.a. in verband met de rechten van derden.

Niettemin kennen we het recht van reclame. Maar het recht van reclame kent geen terugwerkende kracht. In wezen is het recht van reclame te beschouwen als een ontbindende voorwaarde. De goederenrechtelijke werking wordt bewerkstelligd door het recht van reclame te zien als een ontbindende voorwaarde op de voet van art 3:84 lid 4. Voorts is in verband met het recht van derden art 7:42 van belang.

Slechts de verkoper geniet een dergelijke bescherming. Hebben we het over de consumentenkoop dan zal de consument een dergelijk recht niet toekomen. Hij zal zelf in beginsel steeds een voorbehoud moeten maken.

De vraag rijst waarom dat zo is. Deze vraag is -indien we slechts het recht observeren- irrelevant. In wezen zoek ik echter naar de ratio van de betreffende bepaling. Mijn verwachting is dat het consumentenrecht een sterk beschermend karakter beoogt na te streven. Dat zie ik in deze bepaling allerminst terug.
Bekijk de homepage
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 09 jul 2006 22:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

abraxes schreef:
Slechts de verkoper geniet een dergelijke bescherming. Hebben we het over de consumentenkoop dan zal de consument een dergelijk recht niet toekomen. Hij zal zelf in beginsel steeds een voorbehoud moeten maken.

De vraag rijst waarom dat zo is. Deze vraag is -indien we slechts het recht observeren- irrelevant. In wezen zoek ik echter naar de ratio van de betreffende bepaling. Mijn verwachting is dat het consumentenrecht een sterk beschermend karakter beoogt na te streven. Dat zie ik in deze bepaling allerminst terug.

Maar de consument is hier de verkoper, dus kan gewoon het recht van reclame uitoefenen, mits aan alle voorwaarden daarvan is voldaan. De vraag is of dit ook nog werkt na faillissement van de koper, maar ik dacht dat het recht van reclame inderdaad goederenrechtelijk effect had.

De consument als koper kan het recht van reclame inderdaad niet uitoefenen.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds