|
Auteur |
Bericht |
STiFLA Gast
|
Geplaatst: zo 02 jul 2006 14:25 Onderwerp: Euro's voor defecte laptop: concurrente schuldeiser? |
|
|
Beste peeps,
Een tijdje geleden had een vriend van mij een ietwat defecte laptop in zijn bezit. Hij stapte vervolgens een computerbedrijf binnen, om daarna een schriftelijke overeenkomst te sluiten met dat betreffende bedrijf.
Ze kwamen overeen dat mijn vriend een bepaalde som geld (+/- 350 euro) zou krijgen in ruil voor de defecte laptop.
Mijn vriend heeft toen de laptop te goeder trouw aan de bedrijfseigenaar overhandigd. Het geld zou later gestort worden, want het bedrijf had het bedrag niet "op kas".
Na een periode wachten, heeft mijn vriend niets te horen gekregen en ook geen geld gezien.
Na een aantal telefoontjes en de nodige correspondentie, kwam mijn vriend tot de conclusie, dat het bedrijf niet van plan was om aan de overeenkomst te voldoen.
Hij is een rechtswinkel binnengestapt en deze zijn na de nodige onderzoek tot de conclusie gekomen, dat het computerbedrijf failliet was gegaan gedurende de periode na de schriftelijke overeenkomst.
Het betreffende bedrijf staat op dit moment onder curatele.
Nu weet ik dat de seperatisten, de boedelschuldeisers en de belastingdienst los van het faillisement kunnen handelen. Daarom komen zij altijd vooraan met een faillisement. Ik weet ook dat het daarom eigenlijk geen preferente schuldeisers zijn.
Mijn vraag luidt:
Is mijn goede vriend door de schriftelijke overeenkomst een preferente schuldeiser of is hij een typisch geval van een concurrente schuldeiser?
Ik dank u allen bij voorbaat!
Guido |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: zo 02 jul 2006 14:52 Onderwerp: |
|
|
Concurrent. |
|
|
|
 |
STiFLA Gast
|
Geplaatst: di 04 jul 2006 22:34 Onderwerp: |
|
|
En waarom? |
|
|
|
 |
LeChat
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 797
|
Geplaatst: di 04 jul 2006 23:51 Onderwerp: |
|
|
Wat zou hem preferent maken???
Er zullen ongetwijfeld véél schuldeisers zijn die zelf hun prestatie al hebben geleverd (bijv. in de vorm van diensten, of -zoals hier- het leveren van goederen) en tevergeefs wachten op de tegenprestatie... Het leeuwendeel van de schuldeisers is doorgaans concurrent, anders was immers het effect van 'preferentie' ook bijzonder gering. _________________ Gelijk hebben is nog geen gelijk krijgen. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 05 jul 2006 1:23 Onderwerp: |
|
|
Het feit dat je iets op papier hebt staan doet er niet toe voor de vraag of je concurrent of preferent schuldeiser bent.
(Strikt genomen is het eerder nadelig... het is bewijs voor een geldige titel, zodat de laptop echt in het vermogen van het failliete bedrijf is gekomen.) _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Suijkerbuijk
Leeftijd: 48 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: wo 05 jul 2006 8:04 Onderwerp: |
|
|
Als in die schriftelijke overeenkomst staat dat de eigendom van de laptop overgaat na betaling, dan is je vriend nog steeds eigenaar en kan hij zijn laptop terug krijgen (tenzij de curator alsnog de € 350,00 betaald). _________________ That information is on a want-to-know basis, and trust me...you don't want to know. |
|
|
|
 |
abraxes
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: wo 05 jul 2006 8:19 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Het feit dat je iets op papier hebt staan doet er niet toe voor de vraag of je concurrent of preferent schuldeiser bent.
(Strikt genomen is het eerder nadelig. |
Laten we daar inderdaad van profiteren door te stellen dat er sprake is van een stilzwijgend bedongen voorwaarde, de titel voor de overdracht van een goed bestaat uit een verbintenis onder opschortende voorwaarde dat betaling plaatsvindt. Vervolgens kan de vervreemder onder opschortende voorwaarde van betaling het overgedragen goed als rechthebbende uit de boedel revindiceren.
Edit: Weledelgestrenge heer Suijkerbuijk was me voor, zie ik nu. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: wo 05 jul 2006 14:08 Onderwerp: |
|
|
Levering onder eigendomsvoorbehoud zou inderdaad de oplossing zijn. Ik ben bang dat als dit niet ook schriftelijk is vastgelegd, dit heel moeilijk hard te maken is.
Maar wie weet, het is het proberen waard. Verscheur eventueel de papieren overeenkomst en geef weer hoe het mondeling (met voorbehoud) overeen is gekomen . _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Suijkerbuijk
Leeftijd: 48 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: wo 05 jul 2006 15:46 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Verscheur eventueel de papieren overeenkomst en geef weer hoe het mondeling (met voorbehoud) overeen is gekomen |
En hopen op een luie curator die de schriftelijke overeenkomst er niet bijpakt?
Dat heeft zeker mogelijkheid van slagen. _________________ That information is on a want-to-know basis, and trust me...you don't want to know. |
|
|
|
 |
abraxes
|
Geplaatst: wo 05 jul 2006 15:59 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Levering onder eigendomsvoorbehoud zou inderdaad de oplossing zijn. |
Off Topic: overigens vind ik het wel aan de schrale kant dat de wetgever voor de gewone man geen 'recht van reclame' heeft ingesteld. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: wo 05 jul 2006 16:33 Onderwerp: |
|
|
Nu is het wel wat warm, maar is dat niet gewoon de oplossing? Ik zie art 7:39 BW helemaal geen onderscheid maken tussen consumenten en professionele verkopers. Art 7:40 BW zegt alleen dat terugvordering niet werkt als alsnog wordt betaald.
Mis ik iets of gaat een beroep op het recht van reclame gewoon werken om de laptop terug of betaald te krijgen? Ik vermoed wel een probleem met de vervaltermijn van 6 weken (7:44 BW). _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
abraxes
|
Geplaatst: wo 05 jul 2006 17:14 Onderwerp: |
|
|
Ik bedoelde in verband met 'de gewone man' de consument, de 'koper' in de zin van art. 5 lid 1. |
|
|
|
 |
Michèle Moderator
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: wo 05 jul 2006 23:44 Onderwerp: |
|
|
[Me] ruikt huiswerk.. _________________ www.breiwinkeltje.nl
 |
|
|
|
 |
abraxes
|
Geplaatst: zo 09 jul 2006 21:42 Onderwerp: |
|
|
In 'verbintenissenrecht algemeen' wordt het recht van reclame aangehaald naar aanleiding van het ontbreken van terugwerkende kracht bij ontbinding. Men spreekt over de wijze waarop zulks kan worden ondervangen: eigendomsvoorbehoud en het recht van reclame.
Recht van reclame
De termijn van 6 weken heeft veelal betrekking op de koop op krediet, de 60 dagen termijn houdt rekening met het 'nog onder weg zijn' van zaken, zodat de vervaltermijn wordt verlengd met de reisduur.
Aangegeven wordt dat aan ontbinding in het verleden wel terugwerkende kracht toekwam, hetgeen soms bezwaarlijk werd geacht o.a. in verband met de rechten van derden.
Niettemin kennen we het recht van reclame. Maar het recht van reclame kent geen terugwerkende kracht. In wezen is het recht van reclame te beschouwen als een ontbindende voorwaarde. De goederenrechtelijke werking wordt bewerkstelligd door het recht van reclame te zien als een ontbindende voorwaarde op de voet van art 3:84 lid 4. Voorts is in verband met het recht van derden art 7:42 van belang.
Slechts de verkoper geniet een dergelijke bescherming. Hebben we het over de consumentenkoop dan zal de consument een dergelijk recht niet toekomen. Hij zal zelf in beginsel steeds een voorbehoud moeten maken.
De vraag rijst waarom dat zo is. Deze vraag is -indien we slechts het recht observeren- irrelevant. In wezen zoek ik echter naar de ratio van de betreffende bepaling. Mijn verwachting is dat het consumentenrecht een sterk beschermend karakter beoogt na te streven. Dat zie ik in deze bepaling allerminst terug. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: zo 09 jul 2006 22:25 Onderwerp: |
|
|
abraxes schreef: | Slechts de verkoper geniet een dergelijke bescherming. Hebben we het over de consumentenkoop dan zal de consument een dergelijk recht niet toekomen. Hij zal zelf in beginsel steeds een voorbehoud moeten maken.
De vraag rijst waarom dat zo is. Deze vraag is -indien we slechts het recht observeren- irrelevant. In wezen zoek ik echter naar de ratio van de betreffende bepaling. Mijn verwachting is dat het consumentenrecht een sterk beschermend karakter beoogt na te streven. Dat zie ik in deze bepaling allerminst terug. |
Maar de consument is hier de verkoper, dus kan gewoon het recht van reclame uitoefenen, mits aan alle voorwaarden daarvan is voldaan. De vraag is of dit ook nog werkt na faillissement van de koper, maar ik dacht dat het recht van reclame inderdaad goederenrechtelijk effect had.
De consument als koper kan het recht van reclame inderdaad niet uitoefenen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|