Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Koopovereenkom...
Contract aanko...
schade veroorz...
teruggave inko...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu wo 22 okt 2025 19:54
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Mogelijke belangenverstrengeling bij Zoekmp3.nl zaak
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
abraxes

abraxes

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: di 20 jun 2006 21:01    Onderwerp: Mogelijke belangenverstrengeling bij Zoekmp3.nl zaak Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Amsterdams hof verklaart Zoekmp3.nl onrechtmatig
Door Yoeri Lauwers - vrijdag 16 juni 2006 11:27 - Bron: Stichting Brein - tweakers.net

Het Amsterdamse Hof heeft bepaald dat de zoeksite Zoekmp3.nl onrechtmatig gehandeld heeft. Een site die massaal links naar illegale bestanden aanbiedt, wordt door de rechter als integraal verboden beschouwd en dus hoeven de rechthebbenden niet elke link afzonderlijk te melden. De rechtszaak begon in februari 2004, maar in mei weigerde de rechtbank de site offline te halen omdat de site zelf geen auteursrechtelijk beschermd materiaal aanbood. De rechter besliste wel dat Zoekmp3.nl links naar illegale bestanden moest verwijderen als de rechthebbende of een vertegenwoordiger ervan dat vraagt. In januari vorig jaar besloot de Stichting Brein alsnog in beroep te gaan tegen deze uitspraak en nu ziet ze deze inspanning dus beloond.

De zaak schept hiermee een belangrijk precedent dat tot gevolg heeft dat massaal linken naar illegale bestanden uiterst riskant geworden is. Of de zaak ook gevolgen kan hebben voor de Releases4U-rechtszaak, staat niet vast, maar lijkt waarschijnlijk. Heel wat torrentsites als Releases4U hebben namelijk als voornaamste doel het vinden van torrentlinks naar illegaal verspreide bestanden gemakkelijker te maken. Ook onduidelijk is het effect hiervan voor Google en andere algemene zoekmachines. Met enkele slimme zoektermen is het ook daarmee namelijk mogelijk een complete lijst mp3'tjes bij elkaar te sprokkelen, al is in dit geval wel duidelijk dat dat niet het hoofddoel van deze zoekmachines is.

Wellicht relevant voor de uitspraak is dat rechter Van der Reep en de raadsheren Joustra en Mout-Bouwman zelf betrokken zijn bij kunstzinnige projecten. Zo is Van der Reep lid van de Raad van Toezicht van de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht en is Mout-Bouwman lid van het bestuur van de 'Association Littéraire et Artistique', een organisatie die opkomt voor de bescherming van auteurs. Techno Design, het bedrijf achter Zoekmp3.nl, moet nu dus onmiddellijk deze site, samen met Zoekalbums.nl, Fullalbumsearch.com en Startmp3.com offline halen. Per dag dat dit niet gebeurt, wordt een dwangsom van 10.000 euro of 1000 euro per bestand opgelegd. Daarnaast werd het bedrijf veroordeeld tot een nog te bepalen schadevergoeding.

Quote:
Auteursrechtclub Zoekmp3-rechter op zelfde adres als Brein
Door Mick de Neeve - dinsdag 20 juni 2006 14:42 - Bron: Parool - tweakers.net
Vorige week meldden we bij de berichtgeving over de uitspraak tegen Zoekmp3.nl dat een van de rechters van het Amsterdamse hof een nevenfunctie bekleedt bij de 'Association Littéraire et Artistique', een organisatie die opkomt voor de bescherming van auteurs. Het Parool besloot wat dieper te graven naar deze mogelijke belangenverstrengeling en weet te melden dat de rechter in kwestie, Eleonora Mout-Bouwman, daarnaast sinds 1988 bestuurslid is van de Vereniging voor Auteursrecht. Opmerkelijk genoeg blijkt deze vereniging op hetzelfde adres gevestigd als de stichting Brein, de eisende partij in de rechtszaak tegen Zoekmp3.nl. De telefoon van de Vereniging voor Auteursrecht wordt opgenomen door Buma/Stemra, de belangenbehartiger voor componisten, muziekuitgevers en tekstschrijvers, die een van de oprichters is van de stichting Brein.

Mout-Bouwman beweert geen bestuurslid van de Vereniging voor Auteursrecht meer te zijn, hoewel ze in het handelsregister van de Kamer van Koophandel nog wel als zodanig staat vermeld. Ook de functie van bestuurslid van de overkoepelende Association Littéraire et Artistique Internationale, die ze sinds 1993 bekleedde, zou de rechter enige maanden geleden hebben neergelegd. 'Ik heb nooit een relatie gehad met Buma/Stemra of de stichting Brein. Integendeel zelfs, in mijn tijd als advocaat heb ik de stichting Reprorecht vertegenwoordigd in een zaak tegen Buma/Stemra', zo verweert Mout-Bouwman zich tegen de beschuldiging van belangenverstrengeling. 'Op zich moet het feit dat ik geïnteresseerd ben in auteursrechten, geen beletsel zijn. Juist dat ik er veel vanaf weet, is de reden dat ik lid ben van deze rechtskamer', aldus de rechter. Het is nog onduidelijk of de beschuldiging gevolgen kan hebben voor de uitspraak tegen Zoekmp3.nl, die een belangrijk precedent kan scheppen in de rechtspraak omtrent linksites.

advocaat Sleepey Sleep ?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
LeChat

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: di 20 jun 2006 23:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zó! Dat kun je wel zeggen ja!

Over eufemismen voor 'belangenverstrengeling' gesproken trouwens (als de rechter inderdaad nog bestuurslid van die vereniging is):

Quote:
'Op zich moet het feit dat ik geïnteresseerd ben in auteursrechten, geen beletsel zijn. Juist dat ik er veel vanaf weet, is de reden dat ik lid ben van deze rechtskamer', aldus de rechter.

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 21 jun 2006 0:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Behoorlijk schandalig. Doet in mij de roep om lekenrechtspraak opleven!

Gwenny

Leeftijd: 64
Sterrenbeeld: Weegschaal

BerichtGeplaatst: wo 21 jun 2006 2:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tja, of alszijnde Zoekmp3.nl een betere advocaat nemen Laughing.

Wat een kolder Razz.

Gwen
MSN messenger
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: wo 21 jun 2006 7:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vraagje: zou jullie reactie dezelfde zijn als een van de rechters actief was in een vereniging tegen kindermisbruik en een zedendelinquent voor zich had?
Gwenny

Gwenny

BerichtGeplaatst: wo 21 jun 2006 10:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ligt aan de aangevoerde bewijslast, en of de verdachte echt een dader is. En aan uiteraard nog meer factoren. Wink

Maar in princiepe als de bewijslast e.d. (niet) afdoende is om iemand te kunnen veroordelen zal mijn uitspraak wel weer dezelfde zijn.

Rechters dienen in mijn ogen zodra ze en toga aantrekken zo objectief als mogelijk te zijn.

Gwen
MSN messenger
Suijkerbuijk

Leeftijd: 48
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: wo 21 jun 2006 11:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wraking, art 36 RV:
Op verzoek van een partij ken elk van de rechters die een zaak behandelen, worden gewraakt op grond van feiten of omstandigheden waardoor de rechterlijke onpartijdigheid schade zou kunnen lijden.

Lidmaatschap (hoeft mijns inziens niet eens een bestuursfunctie te zijn) van een organisatie die zich sterk maakt voor de illegale aanpak van uitwisseling van muziek via internet, zet voor mij al vraagtekens bij de onpartijdigheid van de rechter.

Quote:
Vraagje: zou jullie reactie dezelfde zijn als een van de rechters actief was in een vereniging tegen kindermisbruik en een zedendelinquent voor zich had?

Met zedendelinquent bedoel je een verdachte van kindermisbruik? (naaktloperij is o.a. ook een zedendelict, waarbij het verband met kindermisbruik ver te zoeken is.)
Lijkt mij ook een duidelijk gevaar voor de rechterlijke onpartijdigheid. Als advocaat van de betreffende verdachte zou ik een wrakingsverzoek dan ook niet nalaten.
Gwenny

Gwenny

BerichtGeplaatst: wo 21 jun 2006 11:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Precies. Wraken die handel Cool.

Alleen is het wel vaak een kwestie van 'geluk' om erachter te komen of een rechter in een bepaalde zaak bevooroordeeld kan zijn.
Immers, veel nevenactiviteiten van de rechters hebben betrekking op het priveleven van de rechter, en zodoende is het moeilijk om hard bewijs voor een wrakingsverzoek op tafel te krijgen.

Gwen
MSN messenger
Xman83

Xman83

Leeftijd: 42
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UU

BerichtGeplaatst: wo 21 jun 2006 12:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

oneerlijke rechtspraak ... ging daar niet die zaak Kleyn ook over? Dat was toen over de ABRvS.

Ik vind dat het rechtsstelsel zo georganiseerd moet zijn dat het onmogelijk is voor rechters om recht te spreek over gevallen waarbij ze op de een of andere manier partij zijn geweest. En dat ze daar zelf mee moeten komen, op straffe van ... geen idee, dat laat ik aan de wetgevers over Smile .

Sir Winston Churchill
Verstuur e-mail
Suijkerbuijk

Leeftijd: 48
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: wo 21 jun 2006 12:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Immers, veel nevenactiviteiten van de rechters hebben betrekking op het priveleven van de rechter, en zodoende is het moeilijk om hard bewijs voor een wrakingsverzoek op tafel te krijgen.

Alle bestuursfuncties moeten in ieder geval opgegeven, en kunnen moeiteloos geraadpleegd worden via www.rechtspraak.nl
Zie hier een tweetal voorbeelden die de Erasmus studenten wel zullen aanspreken.

Quote:
dhr. prof.mr. J.M. van Dunné

Beroepsgegevens

Functie: Rechter-plaatsvervanger
Instantie: Rechtbank Rotterdam
Datum ingang: 09-06-1976

Functie buiten de rechterlijke macht

Functie: Hoogleraar
Instantie: Erasmsus Universiteit
Plaats: Rotterdam

Nevenbetrekkingen

Functie: directeur
Instantie: Prof. mr J.M. van Dunné fiscale B.V

Functie: voorzitter
Instantie: Raad van Arbitrage OSB
Plaats: Tilburg

Quote:
dhr. H. de Doelder

Beroepsgegevens

Functie: Rechter-plaatsvervanger
Instantie: Rechtbank Rotterdam
Datum ingang: 20-05-1989

Functie: Raadsheer-plaatsvervanger
Instantie: Gerechtshof 's-Hertogenbosch
Datum ingang: 20-07-1989

Functie: Plaatsvervangend lid
Instantie: Gemeensch. Hof van Justitie v.d. Ned. Antillen en Aruba
Datum ingang: 08-03-2002

Functie buiten de rechterlijke macht

Functie: hoogleraar straf- en strafprocesrecht
Instantie: Erasmus Universiteit en decaan van de Faculteit der Rechtsgeleerdheid

Nevenbetrekkingen

Functie: docent
Instantie: SSR
Plaats: Zutphen

Functie: lid
Instantie: Commissie Aantrekken Leden Rechterlijke Macht

Functie: adviseur
Instantie: advocatuur, en politie of OM over concrete zaken

Functie: bestuurslid
Instantie: Rotterdams Juridisch Genootschap

Functie: Bestuurslid
Instantie: Dutch Association for the Study of the law concern
Datum ingang: 01-01-1990

Functie: vice-voorzitter
Instantie: Klachtencommissie Politie Rotterdam-Rijnmond
Datum ingang: 01-01-1990
Datum eind: 31-12-2004

Functie: Voorzitter
Instantie: Onderzoekschool Maarschappelijke veiligheid
Datum ingang: 01-01-2000

Functie: Lid
Instantie: Adviescommissie bezwaarschriften AWB inzake personele aangelegenheden - Ministerie van Justitie
Datum ingang: 01-01-2002

Functie: Voorzitter
Instantie: Transparancy International Nederland
Datum ingang: 01-01-2004

Instantie: Raad van Advies en Toezicht van de Stichting Aanpak Financieel Economische Criminaliteit in Nederland

Functie: Honorary Professor
Instantie: China University of Politics an Law
Plaats: Peking

Functie: Honorary Professor
Instantie: East China University of Politics an Law
Plaats: Shanghai

Functie: Bestuurslid
Instantie: Stichting Aandelenbeheer SBV Forensics
Datum eind: 31-12-2004

Instantie: Commissie Herziening Wetb. van Strafrecht en -vorderingen Nederl. Antillen en Aruba
Datum ingang: 11-01-2003

Functie: lid
Instantie: Raad van Advies SBV
Datum ingang: 15-10-2005

Lucas

Leeftijd: 41
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UM

BerichtGeplaatst: do 22 jun 2006 20:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tsja daar zit wel wat in...maar op www.rechtspraak.nl vind je, voor zover ik weet moet ik erbij zeggen, enkel de nevenfuncties welke rechters (waarmee ik ook raadsheren enz. bedoel) op dit moment uitoefenen.

Oftewel, als een rechter 20 jaar voorzitter is geweest van de Vereniging tegen Misbruik van Kinderen (stel dat deze bestaat Smile ), maar daar vorig jaar mee is gestopt, zul je als advocaat van een pedofiel toch dieper moeten graven dan enkel de website raadplegen...en in dat geval is het wel degelijk moeilijk(er) om een wrakingsverzoek met bewijs te staven.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds