|
Auteur |
Bericht |
Sin
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 05 apr 2006 10:40 Onderwerp: Minderjarigen en contracten |
|
|
Hallo, ik heb mij zojuist hier aangemeld omdat ik een vraag heb, en geen idee waar ik het anders moet stellen...
Als je als minderjarige een contract ondertekent, zonder dat je ouders er van af weten, kunnen de ouders het contract dan ongeldig verklaren?
Volgens mij wel, maar ik moet het even zeker weten...
Alvast bedankt  |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 05 apr 2006 11:08 Onderwerp: Re: Minderjarigen en contracten |
|
|
Sin schreef: | Als je als minderjarige een contract ondertekent, zonder dat je ouders er van af weten, kunnen de ouders het contract dan ongeldig verklaren? |
Inderdaad, zonder toestemming van je ouders ben je "onbekwaam" om een contract te tekenen. Je ouders kunnen het contract dan ongeldig verklaren ("vernietigen").
Er is wel een belangrijke uitzondering: als het tekenen van het soort contract waarom het hier gaat "in het maatschappelijk verkeer" gebruikelijk is voor iemand van jouw leeftijd, wordt aangenomen dat die toestemming er is. Voor gebruikelijke dingen is aparte toestemming dus niet nodig, en die contracten of overeenkomsten kunnen normaal gesproken ook niet vernietigd worden.
Het hangt er dus vanaf wat voor contract het is. Het boeken van een vakantie is vernietigbaar. Het kopen van een bioscoopkaartje (ook een soort contract, al wordt het niet met een handtekening vastgelegd) is niet vernietigbaar.
Quote: | Volgens mij wel, maar ik moet het even zeker weten... |
Voordat je tekent?
Als je wilt vertellen over wat voor contract het gaat, kunnen we meer zeggen. |
|
|
|
 |
abraxes
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: wo 05 apr 2006 12:18 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Voor gebruikelijke dingen is aparte toestemming dus niet nodig, en die contracten of overeenkomsten kunnen normaal gesproken ook niet vernietigd worden. |
Ik had begrepen dat indien blijkt dat de wettelijke vertegenwoordiger bezwaar maakt tegen de rechtshandeling van de minderjarige van een veronderstelde toestemming niet mag worden uitgegaan, ook al gaat het om een voor iemand van die leeftijd maatschappelijk gebruikelijke rechtshandeling. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 05 apr 2006 14:37 Onderwerp: |
|
|
Ja, indien bij het sluiten van het contract al blijkt dat de vertegenwoordiger het niet eens is, dan mag je niet aannemen dat er toestemming is. Ik neem aan dat dit dan kenbaar moet zijn voor de wederpartij (de persoon met wie de minderjarige het contract sluit), maar helemaal zeker ben ik daar niet van.
Als de vertegenwoordiger pas achteraf bezwaar maakt, is het te laat. Anders heeft het vermoeden van toestemming ook geen betekenis meer: dan kan de vertegenwoordiger vernietigen of het nu een gebruikelijke handeling was of niet. |
|
|
|
 |
Sin
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 06 apr 2006 22:24 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Voordat je tekent?
Als je wilt vertellen over wat voor contract het gaat, kunnen we meer zeggen. |
Getekend heb ik al, alleen heb ik er nu spijt van, dus wil ik graag dat mn "vertegenwoordiger" het contract "vernietigd".....
Het gaat trouwens om een niet alledaags contract, dat naar mijn idee (en ook volgens jullie) dus niet geldig is.
Bedankt voor de reacties trouwens  |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: do 06 apr 2006 22:46 Onderwerp: |
|
|
Nou word ik toch wel heeeeeeel nieuwsgierig naar wat voor contract dat dan is. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
|