Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 25 aug 2025 12:24
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

werk zonder arbeidsovereenkomst
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Tim

Studieomgeving (BA): UvA

BerichtGeplaatst: di 28 feb 2006 12:52    Onderwerp: werk zonder arbeidsovereenkomst Reageer met quote Naar onder Naar boven

hallo,
wie kan mij helpen?

x werkt al een jaar bij Y, die wegens de drukte een extra winkelruimte gehuurd hebben. Wegens de drukte wordt ze veel ingezet. Dus mijn inziens is er sprake van een wettelijk vermoeden van arbeidsovereenkomst ogv 7:610a. (voor welke duur geldt dit vermoeden van arbeidsovereenkomst?)
Het contract voor de winkelruimte loopt af, waardoor Y zegt dat X had moeten voorzien dat haar contract zou stoppen. Zou ik kunnen aanvoeren dat het gaat om een arbeidsovereenkomst, dus dat er bij evt ontslag (want ze hoefde dus niet meer terug te komen nadat de extra winkelruimte ophield werd haar achteraf verteld) een vergunning aangevraagd moest worden.
of heeft iemand andere suggesties?

grt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 28 feb 2006 12:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk dat je helemaal gelijk hebt. Dat de huur van de extra winkelruimte afliep staat op zich los van de arbeidsovereenkomst tussen X en Y.

Als Y echter altijd duidelijk heeft gemaakt dat er voor X na beëindiging van het huurcontract geen werk meer zou zijn, is het wellicht anders.
Suijkerbuijk

Leeftijd: 48
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: di 28 feb 2006 13:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Geen arbeidsovereenkomst op papier gezet, maar wel een jaar werkzaamheden? Dan is er inderdaad een vermoeden dat dit op basis van een arbeidsovereenkomst is geweest.
Heeft ze overigens nog salarisstroken o.i.d. ontvangen om dit nog wat extra kracht bij te zetten?

Dan is bij een eventueel ontslag inderdaad een ontslagvergunning nodig, of een ontbinding via de kantonrechter. En het stoppen van de winkelruimte is niet direct een reden voor een ontslagvergunning of een ontbinding. Zeker niet als er in andere zaken van de werkgever nog wel plaats is.

Ze zou in ieder geval de werkgever een brief kunnen sturen waarin ze aangeeft dat er sprake is van een arbeidsovereenkomst, en ze eventueel in een andere zaak van de werkgever zou willen werken. Of de werkgever wordt hierdoor wakker geschud en geeft haar een nieuwe locatie om te werken, of de werkgever gaat er tegenin dat er zonder bij na te denken tegenin en gooit daarmee wat ruiten in die een eventuele loonvordering voor X wat makkelijker maken.
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: di 28 feb 2006 13:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wanneer de werknemer van meet af wist dat er de huur eind was en niet verlengd zou worden, betreft imho de van rechtswege vermoede overeenkomst er slechts één voor bepaalde tijd
Bekijk de homepage
Suijkerbuijk

BerichtGeplaatst: di 28 feb 2006 13:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Als Y echter altijd duidelijk heeft gemaakt dat er voor X na beëindiging van het huurcontract geen werk meer zou zijn, is het wellicht anders.

Als een ontbindende voorwaarde in de arbeidsovereenkomst? Zo'n ontbindende voorwaarde is in beginsel toegestaan, maar alleen als de voorwaarde niet gebonden is aan de de invloed van de werkgever zelf.
Een voorwaarde dat een werknemer binnen een bepaalde termijn een studie moet hebben afgerond is toegestaan, en ook een voorwaarde dat de werknemer over bepaalde vergunningen dient te beschikken.
Een voorwaarde gekoppeld aan de opzegging van een huurovereenkomst door de werkgever kan echter niet, omdat het geheel aan de werkgever is om de huurovereenkomst al dan niet op te zeggen.
bona fides

BerichtGeplaatst: di 28 feb 2006 15:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja, als ontbindende voorwaarde. Het is me niet duidelijk of de huurovereenkomst voor een vaste periode is afgesloten of dat de werkgever simpelweg de huur heeft opgezegd omdat het minder druk is. Ik ben het met je eens dat in het laatste geval zo'n voorwaarde niet is toegestaan.

Quote:
Een voorwaarde dat een werknemer binnen een bepaalde termijn een studie moet hebben afgerond is toegestaan

Merkwaardig genoeg kan het wél afronden van de studie ook een ontbindende voorwaarde zijn. Maar dat is inderdaad ook niet gebonden aan de invloed van de werkgever.
Suijkerbuijk

BerichtGeplaatst: di 28 feb 2006 15:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Merkwaardig genoeg kan het wél afronden van de studie ook een ontbindende voorwaarde zijn.

Je bedoelt wanneer de overeenkomst bedoelt is om de werknemer de mogelijkheid te geven wat werkervaring op te laten doen tijdens de studie? Dan kan ik me zo'n ontbindende voorwaarde wel voorstellen. Zeker als op grond van een al dan niet algemeen verbindend verklaarde cao gevolgen aan het behalen van het diploma worden verbonden, bijvoorbeeld qua salaris.
bona fides

BerichtGeplaatst: di 28 feb 2006 16:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Klopt helemaal. Bijvoorbeeld bij een opleiding tot verpleeghuisarts. Haal je je diploma, dan sta je op straat. Ik had in eerste instantie moeite te geloven dat een overeenkomst voor bepaalde tijd zo'n in tijd (voor mijn gevoel) onbepaalde voorwaarde kon bevatten. Het alternatief is echter het afspreken van een vaste periode. Loop je dan studievertraging op, dan sta je uiteindelijk ook op straat maar zonder diploma en daar heeft natuurlijk helemaal niemand wat aan.
Tim

BerichtGeplaatst: di 28 feb 2006 16:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

hoi,
hartelijk dank voor alle reacties.
Diegene was al werkzaam bij het bedrijf toen het een andere vestiging kreeg. Er is dus sprake van twee werkplaatsen.
De huur was van meet af aan al voor een bepaalde tijd,
maar zo te horen kan ik dus concluderen dat een huur voor bepaalde tijd gewoon los staat van de arbeidsovereenkomst.
grt
Verstuur e-mail
bona fides

BerichtGeplaatst: di 28 feb 2006 17:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tim schreef:
De huur was van meet af aan al voor een bepaalde tijd

Bedoel je dat de einddatum van de huurperiode altijd al duidelijk was? Als de werkgever de werknemer dan ook nog altijd duidelijk heeft gemaakt dat er na die einddatum geen werk meer is, was er vermoedelijk ook een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd. Weet je daar iets over?
Tim

BerichtGeplaatst: di 28 feb 2006 17:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

nee, daar wist de werknemer niets van. Wel van het feit dat de huur dan ophield, maar niet dat er daarna geen werk meer was. Er was namelijk voldoende belangstelling voor de producten en er was nog een verkooppunt. Aangezien ze al voor die tweede tijdelijke winkelruimte er werkte was er van uit gegaan dat ze daarna ook werkzaam kon blijven.
Verstuur e-mail
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: di 28 feb 2006 17:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tim schreef:
maar zo te horen kan ik dus concluderen dat een huur voor bepaalde tijd gewoon los staat van de arbeidsovereenkomst.
grt

In mijn reactie kun je lezen dat imho juist die huur voor bepaalde tijd tot gevolg kan hebben dat de vermoede arbeidsovereenkomst eveneens voor bepaalde tijd is.
Bekijk de homepage
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: wo 01 mrt 2006 0:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik kan me niet voorstellen dat huur voor bepaalde tijd verbonden is met de aovk. Dan zou ik bij mijn werkgever (we hebben ons pand voor een periode van 5 jaar gehuurd) ook niet zeker kunnen zijn van een voortzetting van de aovk. Veel bedrijfsruimtes worden namelijk voor bepaalde tijd gehuurd.
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 01 mrt 2006 0:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
Tim schreef:
grt

In mijn reactie kun je lezen dat imho juist die huur voor bepaalde tijd tot gevolg kan hebben dat de vermoede arbeidsovereenkomst eveneens voor bepaalde tijd is.

Maar niet meer nu Tim aangeeft dat dit verband voor de werknemer nooit duidelijk is geweest.
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 01 mrt 2006 0:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Ik kan me niet voorstellen dat huur voor bepaalde tijd verbonden is met de aovk. Dan zou ik bij mijn werkgever (we hebben ons pand voor een periode van 5 jaar gehuurd) ook niet zeker kunnen zijn van een voortzetting van de aovk. Veel bedrijfsruimtes worden namelijk voor bepaalde tijd gehuurd.

Maar jij hebt dan ook (naar ik aanneem) een contract op papier. Meneer of mevrouw X heeft dat niet. Er is nooit echt iets afgesproken, maar gezien de bestaande werkrelatie is er het vermoeden van een arbeidsovereenkomst. Afhankelijk van de omstandigheden is het niet ondenkbaar dat deze arbeidsovereenkomst vermoed moet worden voor bepaalde tijd te zijn.

Gezien de informatie die we nu hebben (namelijk dat Y aan X niet van begin af aan duidelijk heeft gemaakt dat er geen werk meer zou zijn na afloop van de huurovereenkomst), denk ik overigens dat dit niet het geval is.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds