Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
incasso proced...
Force justice ...
Volkshuisevest...
Psychiatrie
Seeking CIPD a...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 22 jun 2025 16:22
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Duitse bunker in je achtertuin
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
cathelijne

Leeftijd: 61
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: di 07 feb 2006 23:26    Onderwerp: Duitse bunker in je achtertuin Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo allemaal,

Wij hebben een voorlopige koopcontract getekend voor een huis met achter in de tuin een duitse bunker (WW II). Een klein gedeelte van deze bunker staat echter in de tuin van de achterburen en daar is tevens de ingang. De bunker is niet bekend bij het kadaster, gemeente of provincie maar is wel een monument (ouder dn 50 jaar). Niemand heeft momenteel de bunker in gebruik.
De kadastrale grens loopt dwars door deze bunker.

Er is veel onduidelijk en daarom hebben wij de volgende vragen

1/ Wie heeft het gebruiksrecht
2/ Indien deze bij de buren ligt (daar is immers de ingang) gaat dit recht
na een bepaalde periode over in eigendomsrecht. Zo ja, wanneer en is
dit te stoppen.
3/ Mag ik een afscheiding maken in de bunker op de kadastrale grens.
4/ Kan ik van de buren eisen dat ze ''hun'' bunker van mijn grond halen.
5/ Is het zg. kelderarrest hier van toepassing.

Ikhoopdat jullie mij wat verder kunnen helpen.

Alvast bedankt,
Cathelijne
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Nemine contradicente
Moderator
Nemine contradicente

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: wo 08 feb 2006 12:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zou het makkelijk(er) oplossen, stel aan de buren voor om dat gedeelte van hun grond te kopen, of verkoop je eigen stuk grond aan de buren.
cathelijne

BerichtGeplaatst: wo 08 feb 2006 12:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De toekomstige buren gesproken, deze zijn niet bereid om grond te verkopen. Aangezien het grootste deel in mijn tuin ligt zou dit een te grote hap uit de tuin zijn, dus geen optie.
Suijkerbuijk

Leeftijd: 48
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: wo 08 feb 2006 14:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
1/ Wie heeft het gebruiksrecht

De eigenaar.

Quote:
2/ Indien deze bij de buren ligt (daar is immers de ingang) gaat dit recht na een bepaalde periode over in eigendomsrecht. Zo ja, wanneer en is dit te stoppen.

Als de buren (en de voorgaande buren) de bunker meer dan 20 jaar hebben gebruikt (kan een geschilpunt worden: is het feit dat de enige toegang van de bunker op hun grond ligt genoeg om te stellen dat de buurman deze in bezit heeft?), is de mogelijkheid een rechtsvordering in te stellen om dat gebruik te staken verjaard. Dan is de eigendom dus feitelijk overgegaan.

Quote:
3/ Mag ik een afscheiding maken in de bunker op de kadastrale grens.

Niet als de eigendom inmiddels is overgegaan.

Quote:
4/ Kan ik van de buren eisen dat ze ''hun'' bunker van mijn grond halen.

Niet als de eigendom inmiddels is overgegaan.

Quote:
5/ Is het zg. kelderarrest hier van toepassing.

Daar ben ik niet mee bekend.

Vraag bij de verkoper na hoe lang de bestaande situatie al bestaat, indien dit meer dan 20 jaar is (goed mogelijk), dan is de bunker feitelijk al eigendom van de buren geworden. De buren kunnen dan ook vorderen dat de kadastrale aanduiding daar op wordt aangepast.
Als de verkoper daar geen rekening mee heeft gehouden in de koopprijs, dan moet hier alsnog over onderhandeld worden. Immers verkoopt hij dan een stuk grond die hij niet kan verkopen.

Als de bunker als monument beschermt wordt, dan is verwijderen van de bunker misschien niet mogelijk, en is het maken van een deur aan jouw zijde misschien ook niet mogelijk. Anders kun je op die basis misschien nog afspraken maken met de buren.

[/quote]
cathelijne

BerichtGeplaatst: wo 08 feb 2006 17:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hi Suijkerbuijk,

Bedankt voor je antwoordt, echter bij punt 1 komen we al een probleem tegen..wie is de eigenaar...? Dit is onduidelijk omdat de bunker op twee percelen ligt. De bunker staat er al sinds 1941 dus verjaring heeft reeds plaats gevonden. De grond is nog niet gevorderd, kan ik dit nog voorkomen of moet ik met me armen over elkaar gaan zitten en afwachten tot de vordering komt. De verkopende partij heeft mij dus grond verkocht waar ik feitelijk geen recht op heb..?

Gr,
Suijkerbuijk

BerichtGeplaatst: wo 08 feb 2006 18:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Bedankt voor je antwoordt, echter bij punt 1 komen we al een probleem tegen..wie is de eigenaar...?

De eigenaar is degene die de bunker al meer dan 20 jaar in bezit heeft (opvolgende bewoners opgeteld). Aangezien de enige toegang tot de bunker aan de kant van de buren zit, lijkt het me dat zij er al die tijd het bezit over hebben gehad, omdat zij immers de macht hadden de bunker al dan niet te gebruiken (als bijvoorbeeld bergruimte).
De kadastrale aanduiding is dan niet meer "heilig" als het aankomt op de vraag wie de eigenaar is. Als er een zaak van wordt gemaakt kan de kadastrale aanduiding worden aangepast, hetgeen inhoudt dat je een stuk grond "kwijt" bent (al heb je die grond eigenlijk nooit echt gehad).

Het komt er op neer dat de grond al van de buren is, maar dat zij noch de verkoper dit beseffen. Het komt er inderdaad op neer dat de verkoper de koopprijs heeft berekend over (onder andere) een stuk grond dat neit van hem is.

De meest veilige manier lijkt me om de verkoper daar op te wijzen. Hij zal waarschijnlijk al verhuisplannen hebben gemaakt, en kan het zich niet veroorloven de koop niet door te zien gaan. Een goede onderhandelingspositie om wat van de prijs af te krijgen.

Kom je daarna alsnog met je nieuwe buren tot een regeling, bijvoorbeeld dat de bunker wordt afgebroken en een hek conform de kadastrale grens komt te liggen, heb je het bezit van de grond terug. De buren moeten echter niets, en staan onder geen enkele druk om iets aan de huidige situatie te doen. Medewerking is mooi meegenomen, maar is niet af te dwingen.
Suijkerbuijk

BerichtGeplaatst: wo 08 feb 2006 18:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ter aanvulling:

Er is wel een koopovereenkomst getekend, maar die staat nu wankel.
Als er verjaring heeft plaatsgevonden, dan kan de verkoper jou niet meer de volledige eigendom van hetgeen op de kadastrale kaart staat overdoen. Hij kan de koopovereenkomst dan niet nakomen.

De overeenkomst kan dan aangetast worden door een beroep op dwaling, of kan gedeeltelijk ontbonden worden. Zaken waar de verkoper niet op zit te wachten.
cathelijne

BerichtGeplaatst: wo 08 feb 2006 22:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eigenlijk bevestigd je mijn vermoedens.
Ik heb de verkopende partij (via de makelaar) medegedeeld dat ik de koop wil ontbinden tenzij er een X bedrag van de prijs afgaat. Helaas is de oplevering pas in Maart 2007 dus ze hebben nog even de tijd

Ik vroeg me echter af, als de grond bij buren hoort maar wel bij mij in het kadaster staat ingeschreven, dan wordt de waarde over dit stukje wel bij mij woz-waarde e.d. opgeteld. Maw ik mag ook nog belasting voor de buren betalen...!!
ergo sum
Redacteur
ergo sum

Leeftijd: 120

Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: wo 08 feb 2006 22:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wanneer is dat contract eigenlijk getekend? Want vanaf het moment van ondertekening heb je als particulier drie dagen bedenktijd, waarbij je zonder opgaaf van reden van de koop kunt afzien.

BerichtGeplaatst: wo 08 feb 2006 22:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

het koopcontract is gisteren getekend maar de verkopende partij
heeft vergeten om eerst te tekenen. Deze moet dusnog tekenen, na terugzending ontvangstbewijs gaan de 3 dagen. Echter heb ik mijn makelaar opdracht gegeven om het contract nog niet naar de verkoper te sturen.
ergo sum
Redacteur
ergo sum

BerichtGeplaatst: do 09 feb 2006 0:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mooi, dan kan je nu dus nog zonder problemen van de hele koop afzien.
Moderator
Michèle

Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: do 09 feb 2006 12:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ergo sum schreef:
Wanneer is dat contract eigenlijk getekend? Want vanaf het moment van ondertekening heb je als particulier drie dagen bedenktijd, waarbij je zonder opgaaf van reden van de koop kunt afzien.

Vanaf het moment dat het contract wordt gesloten heb je 3 dagen bedenktijd, maar meestal gebeurt dit met een mondeling 'ja', en duurt het even voordat het formele gedeelte afgehandeld wordt.
Eva

Eva

Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

BerichtGeplaatst: do 09 feb 2006 13:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee, vanaf het moment van de ' terhandstelling' van de koopakte aan de kopende partij heb je 3 dagen bedenktijd. Dus niet na de mondelinge gesloten afspraak.
ergo sum
Redacteur
ergo sum

BerichtGeplaatst: do 09 feb 2006 15:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michèle schreef:
Vanaf het moment dat het contract wordt gesloten heb je 3 dagen bedenktijd, maar meestal gebeurt dit met een mondeling 'ja', en duurt het even voordat het formele gedeelte afgehandeld wordt.

Burgerlijk Wetboek Boek 7, artikel 2, leden 1 en 2 (geldend op: 09-02-2006) (wetten.overheid.nl)

Quote:

Artikel 2

1.
De koop van een tot bewoning bestemde onroerende zaak of bestanddeel daarvan wordt, indien de koper een natuurlijk persoon is die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, schriftelijk aangegaan.

2.
De tussen partijen opgemaakte akte of een afschrift daarvan moet aan de koper ter hand worden gesteld, desverlangd tegen afgifte aan de verkoper van een gedateerd ontvangstbewijs. Gedurende drie dagen na deze terhandstelling heeft de koper het recht de koop te ontbinden. Komt, nadat de koper van dit recht gebruik gemaakt heeft, binnen zes maanden tussen dezelfde partijen met betrekking tot dezelfde zaak of hetzelfde bestanddeel daarvan opnieuw een koop tot stand, dan ontstaat het recht niet opnieuw.

(Cursief es)
Moderator
Michèle

Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: do 09 feb 2006 21:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ow.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds