Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu do 21 aug 2025 13:20
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Voertuig verzekering teveel betaald hoe sterk staan we
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Bever

Leeftijd: 34
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: do 01 dec 2016 9:59    Onderwerp: Voertuig verzekering teveel betaald hoe sterk staan we Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste,

Ik heb een kwestie lopen met een verzekeringsmaatschappij omtrent het later opzeggen van de verzekering als dat het voertuig overgeschreven is.
Deze kwestie gaat om relatief weinig geld maar omdat ik in de afgelopen week hetzelfde vraagstuk maar liefst 3 keer heb langs zien komen wil ik het uit zoeken met een dusdanig goed verhaal zodat deze andere er ook iets aan hebben (zaken die gaan om wel 600 euro in een half jaar).
Ik ben doordat ik een gecombineerd bedrag betaalde voor meerdere voertuigen niet getriggerd dat ik nog verzekering betaalde voor een voertuig wat niet meer op mijn naam stond. Na de kwesties van afgelopen week heb ik mij er ook in verdiept en kwam tot de ontdekking dat dit wel het geval is.
Ik heb mijn tussenpersoon hierover geïnformeerd en kwam tot de ontdekking dat deze niet geld terug betaald over de gemaakte kosten. In de bijlage is deze communicatie na te lezen waarin ik ook schrik van de slechte argumentatie van de Hema. Ik heb zeker het gevoel deze zaak te kunnen winnen en verzekeringsmaatschappijen hiermee voor een blok te zetten.
Ik zou me graag inlezen in het onderwerp met Jurisprudentie en de betreffende artikelen in het wetboek alvorens ik stappen ga ondernemen die veel geld kosten. Heeft u misschien informatie of een richtlijn waar ik deze informatie kan opzoeken?
Ik hecht veel waarden aan uw morele standpunten in deze kwestie maar zou het graag feitelijk zien.

Bij voorbaat dank!

Met vriendelijke groet,

Hierbij het mail contact van nieuw naar oud met bepaalde namen en kentekens weggehaald:

Beste meneer

Bedankt voor uw mail.

We kunnen ons voorstellen dat onze vorige reactie niet de reactie was waarop u had gehoopt.

Ondanks dat u aangeeft dat u stappen gaat ondernemen kunnen wij u echt niet anders berichten. Wij kunnen uw motorverzekering voor de motor met kenteken dus niet per 18 mei 2016 beëindigen. We zetten de redenen hiervoor nog graag op een rij.

Eigen verantwoordelijkheid
In de algemene voorwaarden op pagina 6 waarmee u akkoord bent gegaan toen u de verzekering afsloot staat:

U mag uw schadeverzekering op ieder moment stoppen. U doet dit online in uw online polismap. De premie die u te veel heeft betaald, storten wij dan terug op uw rekening.

Hierin staat duidelijk beschreven dat u zelf de verzekering moet stoppen als u dat wilt. U heeft ook eerder zelf verzekeringen beëindigd bij ons door in te loggen in uw online polismap.

Risico
Als u een voertuig verzekert melden wij het kenteken aan bij de RDW. Dit betekent dat wij bij de RDW staan geregistreerd als verzekeraar. Van de lopende verzekeringen hebben wij als eerste uw kenteken aangemeld. Dat betekent dat wij de eerste verzekeraar zijn, en dat een eventuele schade bij ons verhaald zou kunnen worden.

Wij kunnen wel een kenteken met maximaal 30 dagen terug afmelden bij de RDW. U heeft ons op 28 november 2016 laten weten dat u de verzekering wil opzeggen. Daarom hebben wij de verzekering voor de motor met kenteken beëindigd per 28 oktober 2016.

De premie die u vanaf die datum voor deze motor teveel heeft betaald wordt bij de volgende facturatie, begin december 2016, automatisch verrekend.

Fijne dag!

Met vriendelijke groet,

Beste

Bedankt voor uw vlotte doch teleurstellende reactie.
Het lijkt erop dat dit een standaard gang van zaken is in jullie beleid.
Dit betekend ook dat naast mij er meerdere personen hier het dupe van zijn die misschien uw onderstaande verhaal wel als waarheid zien.

Naast dat ik op dit punt na erg tevreden ben met de service van de zie ik mezelf toch genoodzaakt stappen te ondernemen.
Ergens wordt er in deze kwestie namelijk geld betaald voor een service die niet wordt verleend.
Na de overschrijving van het voertuig is de wettelijke verzekerplicht van de af.
Het tonen van een vrijwaring moet genoeg zijn om het betaalde bedrag terug te krijgen.

U noemt een aantal feiten in het onderstaande bericht die compleet onwaar zijn welke mij erg veel zelfvertrouwen geven in deze zaak.
Ik zie deze kwestie als goed voorbeeld om deze zaak juridisch uit te spitten.

Ik vraag u of een van uw superieuren deze kwestie nog eenmaal te herzien daar om zo er zo zeker van te zijn dat de namens u achter voorgaande beslissing/uitspraken staat.

In afwachting van uw reactie.

Met vriendelijke groet,

Beste meneer

Bedankt voor uw mail.

We begrijpen dat het erg vervelend is dat u heeft betaald voor een motor die niet meer in uw bezit is.

Bij zitten de klanten zelf aan de knoppen. In onze voorwaarden staat dan ook dat u zelf verantwoordelijk bent voor het wijzigen en beëindigen van uw verzekeringen. Doordat wij op deze manier werken, kunnen we de premies laag houden. Natuurlijk kunnen wij helpen met het opzeggen van uw verzekering, maar dit gebeurt niet automatisch.

Omdat wij de oudste verzekeraar voor aansprakelijkheid voor kenteken zijn, zou eventuele aansprakelijkheidsschade bij ons verhaald kunnen worden. We hebben dan ook risico gelopen over dit kenteken, vandaar dat het helaas niet mogelijk is om de verzekering met terugwerkende kracht te beëindigen.

Sorry dat we u niet beter kunnen berichten.

Heeft u nog vragen? Laat het ons gerust weten.
We willen u alsnog een fijne dag wensen.

Met vriendelijke groet,

Beste

Bedankt voor je vlotte uitleg en reactie.
Echter is er nog 1 probleempje waar ik tegenaan loop.
Ik heb vanaf 18-5-2016 niet meer de motor die ik zojuist opgezegd heb ().
Nu is er sinds die periode een andere verzekering actief geweest op die motor en is het wettelijk gezien onmogelijk dat jullie de motor in die tijd verzekerd hebben.
Wanneer kan ik het geld dat van mijn rekening af is gegaan terug verwachten?
Van 18-5-2016 tot 29-11-2016 is er nu geld van mijn rekening afgeschreven voor een niet bestaande polis.

In afwachting van uw reactie,

Mvg,

Beste meneer

Bedankt voor uw mail. Goed dat u het navraagt.
Wat jammer dat u uw Motorverzekering wilt opzeggen!

Wist u dat u bij zelf alles kunt regelen in uw online polismap? U bent dan ook zelf verantwoordelijk voor het wijzigen en beëindigen van uw verzekeringen. Doordat wij op deze manier werken, kunnen we de premies laag houden. We kunnen de verzekering helaas ook niet met terugwerkende kracht beëindigen.

Hoe u kunt opzeggen?
Gewoon inloggen met uw e-mailadres en wachtwoord. Bij ‘polisoverzicht’ klikt u bij de verzekering die u wilt beëindigen op ‘bekijk verzekering’. Daarna klikt u op het knopje ‘opzeggen’ en u kunt een einddatum invullen. Door op ‘bevestigen’ te klikken wordt de verzekering beëindigd op de door u ingevulde datum.

Verzekeringsplicht
Staat de motor nog op uw naam? Dan bent u toch verplicht om een verzekering te hebben voor Wettelijke Aansprakelijkheid (WA), ook als hij alleen maar in de garage staat. Als u die niet heeft, kunt u een fikse boete krijgen van de RDW.

Gebruikt u uw motor voorlopig niet? Dan kunt u ervoor kiezen om uw kenteken te laten schorsen bij de RDW of het postkantoor. Vanaf de schorsingsdatum heeft u geen verzekeringsplicht meer. U mag er dan ook de openbare weg niet mee op. Meer informatie vindt u op www.rdw.nl.

We hopen u hierbij voldoende te hebben geïnformeerd. Heeft u nog vragen? Stel ze dan gerust.

Fijne dag nog!
Met vriendelijke groet,

Beste, Ik ben sinds een aantal maanden niet meer in het bezit van de apriia motor die verzekerd is bij jullie. Ik zie echter net dat ik wel nog voor de motor verzekering betaal. Is dit met terugwerkende kracht terug te krijgen daar de motor nu door de nieuwe eigenaar ook verzekerd is en er dus een dubbele verzekering op de motor loopt (wettelijk gezien onmogelijk

In afwachting van uw reactie.

Met vriendelijke groet

Het antwoord moet naar het volgende emailadres:

Met vriendelijke groet,

Laatst aangepast door Bever op do 01 dec 2016 11:13, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
UwJurist.nl

UwJurist.nl

Leeftijd: 60
Geslacht: Vrouw
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN

BerichtGeplaatst: do 01 dec 2016 10:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

U hebt ongelijk.
Het is uw verantwoordelijkheid, niet die van de verzekeraar. U verkoopt uw voertuig en dan is het zonneklaar dat u ook uw verzekering moet/kunt opzeggen. De verzekeraar heeft wel degelijk een dienst (service zoals u het noemt) geleverd, namelijk een verzekering en daarmee ook risico gelopen.

Overigens zijn meerdere verzekeringen wel mogelijk. Zie artikel 7:961 BW:

1. Indien dezelfde schade door meer dan een verzekering wordt gedekt, kan de verzekerde met inachtneming van artikel 960 elke verzekeraar aanspreken. De verzekeraar is daarbij bevoegd de nakoming van zijn verplichting tot schadevergoeding op te schorten totdat de verzekerde de andere verzekeringen heeft genoemd.

2. Voor de toepassing van lid 1 wordt met schade die door een verzekering wordt gedekt gelijkgesteld schade die door de verzekeraar onverplicht wordt vergoed.

3. De verzekeraars hebben onderling verhaal opdat ieder zijn deel draagt, naar evenredigheid van de bedragen waarvoor een ieder afzonderlijk kan worden aangesproken. Verzekeraars hebben op gelijke voet onderling verhaal voor hun redelijke kosten tot het vaststellen van de schade, alsmede voor hun redelijke kosten van verweer in en buiten rechte. De verzekerde is jegens de verzekeraars afzonderlijk verplicht zich te onthouden van elke gedraging die ten koste van dezen afbreuk doet aan hun onderling verhaal.

4. De bij eenzelfde verzekering betrokken verzekeraars zijn niet verder aansprakelijk dan voor hun evenredig deel van hetgeen in totaal ten laste van die verzekering komt.
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Bever

Leeftijd: 34

BerichtGeplaatst: do 01 dec 2016 11:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

UwJurist.nl schreef:
U hebt ongelijk.
Het is uw verantwoordelijkheid, niet die van de verzekeraar. U verkoopt uw voertuig en dan is het zonneklaar dat u ook uw verzekering moet/kunt opzeggen. De verzekeraar heeft wel degelijk een dienst (service zoals u het noemt) geleverd, namelijk een verzekering en daarmee ook risico gelopen.

Aller eerst bedankt voor uw vlotte reactie.

Een aantal vragen schieten mij gelijk te binnen met betrekken op uw antwoord.

Ik snap dat de verzekeraar een dienst heeft geleverd.
De verzekering is persoonsgebonden over een voertuig. Hierdoor ook: "Een voertuig moet vanaf het moment dat het op uw naam staat, WA verzekerd zijn (volgens de Wet Aansprakelijkheidsverzekering Motorrijtuigen (WAM))."

Nu worden we met de Tekst Moet verplicht een verzekering te hebben als het voertuig te naam wordt gesteld. Echter als deze wordt gevrijwaard mag (dus niet moet) de verzekering opgezegd worden.
Wanneer het voertuig niet meer op mijn naam staat, wat verzekerd en welk risico neemt de verzekeringsmaatschappij dan precies?

Aan de ene kant wordt de maatschappij zo ingedekt dat na vrijwaring deze niet meer aansprakelijk is voor het voertuig maar aan de andere kant wordt deze ook zo ingedekt dat de verzekernemer verplicht is te blijven betalen.
Dit lijkt me niet te kloppen.

Daarnaast verbaas ik me wel over het feit hoe lastig een verzekering op te zeggen is en hoe makkelijk deze af te sluiten is. Men krijgt bijna het idee dat verzekeringsmaatschappijen deze zaken uit proberen te lokken.

Als ik zo vrij mag zijn, ik kan me goed voorstellen dat er over een soortgelijke kwestie in het verleden door een edelachtbare een uitspraak is gedaan. Weet u misschien een van deze uitspraken te vinden?

Nogmaals bedankt voor het vlotte antwoord en de hulp! Ik ben zelf op onbekend terrein in dit vakgebied en ben blij dat mensen bereid zijn hier advies in te geven. Ik merk dat het erg lastig is om morele of op normen en waarde beruste argumenten te gebruiken in het rechtssysteem.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: vr 02 dec 2016 3:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is vrij eenvoudig: wat staat er precies in jouw verzekeringsovereenkomst over het beëindigen van de verzekering?

Staat er dat de verzekering automatisch eindigt bij overschrijving van de motor? Waarschijnlijk niet.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds