Content Syndication
|
|
|
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
Auteur |
Bericht |
physicalattraction
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 09 jun 2015 21:38 Onderwerp: Hospitaverhuur |
|
|
Ik huur een appartement in Amsterdam, en wil graag een huisgenoot nemen om de kosten wat te drukken. In de algemene voorwaarden die bij mijn contract horen staat dat ik daar toestemming voor moet hebben van mijn huisbazin. Dat wil ze niet zomaar geven, omdat ze bang is dat ze ons er niet meer uit zal krijgen als we er een tijdje blijven zitten. Nu wil ik haar ervan overtuigen dat, wanneer ik een huisgenoot neem, en vervolgens (een tijd later) de huur opzeg, mijn huisgenoot ook vertrekt.
Ik werd gewezen op het fenomeen hospitaverhuur, waar dit geregeld lijkt te zijn. Dit zou staan in artikel 7:274 BW (http://maxius.nl/burgerlijk-wetboek-boek-7/artikel274). Ik heb echter geen rechten gestudeerd, en ik moet zeggen dat ik er niet veel van snap. En als ik het niet snap, dan kan ik nooit mijn huisbazin ervan overtuigen dat dit gaat werken. Ik heb dus de volgende vragen.
* Ik zal een slaapkamer van 16 m^2 prive hebben, mijn huisgenoot een slaapkamer van 11,5 m^2. Ik las dat dit echter 12 m^2 moet zijn. De rest van het appartement (~45 m^2) zullen we delen. Kom ik hiermee in aanmerking voor hospitaverhuur?
* Wanneer ik mijn huur opzeg bij de huisbazin (opzegtermijn 1 maand), betekent dit dan automatisch dat mijn huisgenoot ook binnen 1 maand het huis moet verlaten?
* Moeten we nog ergens rekening houden, bijvoorbeeld geen gemeenschappelijke rekening of iets dergelijks? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 10 jun 2015 0:02 Onderwerp: |
|
|
Aan art. 7:274 lid 1 sub f BW heb je niet veel. Ten eerste zou JIJ, als (onder)verhuurder naar de rechter moeten stappen om beëindiging van de huurovereenkomst te vorderen. Ten tweede is het dan nog maar de vraag of jouw belang bij beëindiging van de (onder)huur zwaarder weegt dan dat van je (onder)huurder bij voortzetting.
Maar volgens deze bron:
Quote: | Voor onderhuur van andere woonruimten dan zelfstandige woonruimten waarin de onderhuurder zijn hoofdwoning heeft, bevat de wet géén wettelijke regeling. Art. 7:269 BW is daarop niet van toepassing om uit te maken of en in hoeverre de onderhuurder bescherming geniet. Het gaat hier om situaties waarin de huurder van een zelfstandige woonruimte een deel daarvan (kamer) aan een derde heeft onderverhuurd of de volledige woning onderverhuurt aan een derde die daarin niet zijn hoofdverblijf heeft en om gevallen waarin de huurder van een onzelfstandige woonruimte deze als zodanig onderverhuurt aan een derde. Voor deze situaties moet worden teruggegrepen naar het algemene deel van het overeenkomstenrecht.
Daaruit volgt dat de onderhuurovereenkomst een driepartijenovereenkomst is voorzover de onderhuur krachtens wet en /of het huurcontract geoorloofd is. De verhoudingen tussen de drie partijen - verhuurder, huurder en onderhuurder - worden in dat geval bepaald door wat zij binnen dit kader onderling hebben afgesproken en de wettelijke regeling voor meerpartijenovereenkomsten (art. 6:279 BW). Hieruit zal in het algemeen voortvloeien dat de verhuurder, bij beëindiging van de hoofdhuur met de huurder, niet gerechtigd is de onderhuurder uit het pand te verwijderen, maar de plicht heeft de onderhuur met hem voort te zetten. Het is geoorloofd hiervan af te wijken. Zo kan uitdrukkelijk zijn bedongen dat de onderhuurder bij beëindiging van de hoofdhuur geen verdere aanspraken op gebruik jegens de verhuurder heeft en de onderhuur aldus eveneens eindigt. Slechts bij uitzondering zal de onderhuurder dan bescherming kunnen ontlenen aan art. 3:13 BW (misbruik van bevoegdheid door de verhuurder door ontruiming van de onderhuurder te eisen) of art. 6:2 en 6:248 BW (de redelijkheid en billijkheid kunnen de huurder verplichten om de hoofdhuur in stand te laten, waardoor ook de onderhuurder mag blijven zitten). |
Dus als je het zou lukken om je huisbazin te overtuigen, dan kan er, denk ik, het best een contract worden opgesteld tussen jou, jouw onderhuurder en je huisbazin. Daarin moet dan worden vastgelegd dat jij, met toestemming van je huisbazin, een deel van je woning onderverhuurt aan de onderhuurder en dat deze onderhuurder na beëindiging van de huurovereenkomst tussen jou en je huisbazin, geen aanspraken heeft jegens de huisbazin.
Ik heb geen reden om aan de juistheid van de informatie op die pagina te twijfelen, maar ik garandeer verder niets. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|