|
Auteur |
Bericht |
Mamaviev
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 01 jun 2014 8:53 Onderwerp: Loon inhouden |
|
|
Hallo,
Ik ben werkzaam op een kinderdagverblijf en neem mijn kind 1 dag in de week hier mee naartoe.
Mijn werkgever heeft 2 weken geleden aangegeven geen vakantiegeld te kunnen uitbetalen omdat hij daar het geld niet voor had.. ik heb hierom bewust het betalen van de rekening betreffende de opvang van mijn kind even 'opgeschoven'.. nu blijkt gister dat al mijn collega's hun vakantiegeld nabetaald hebben gekregen, behalve ik.. Mag mijn werkgever mijn vakantiegeld zomaar verrekenen met mijn openstaande betaling betreffende de kinderopvang? Mij lijkt van niet, aangezien het niets te maken heeft met mijn dienstverband.
Graag zie ik een reactie tegemoet!
Bedankt alvast! |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 02 jun 2014 8:40 Onderwerp: |
|
|
Mijns inziens is verrekening (art. 6:127 BW) wel mogelijk.
U hebt de betaling van het opvanggeld opgeschort (art. 6:52 BW). Verrekening is alleen mogelijk, als u ten onrechte opgeschort hebt. Het kan zijn dat ik het mis heb, maar volgens mij hebt u ten onrechte opgeschort. Tussen de vordering tot betaling van vakantiegeld (uit arbeidsovereenkomst)en de vordering tot betaling van opvanggeld (overeenkomst van opdracht of iets dergelijks) bestaat volgens mij onvoldoende samenhang om opschorting te rechtvaardigen.
Deze samenhangseis bestaat bij verrekening niet. Er moeten slechts over en weer opeisbare vorderingen zijn en vordering en schuld moeten in hetzelfde vermogen vallen.
Nu vakantiegeld een onderdeel is van het loon, heeft u wel recht op vertragingsschadevergoeding (art. 7:625 BW). Deze bedraagt vanaf de derde werkdag, vierde tot en met achtste werkdag vijf procent per dag, elke volgende werkdag één procent, maximaal 50%.
Als u zeker wilt zijn, is het misschien verstandig even naar het Juridisch Loket te gaan (0900-8020), of nog een reactie af te wachten. |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: di 03 jun 2014 10:00 Onderwerp: |
|
|
Verrekening van loon is niet mogelijk in uw geval! Uw werkgever betaalt daarom (een deel van) het loon te laat uit en is daarover de wettelijke verhoging (en wettelijke rente) verschuldigd.
Overigens had u ook niet mogen wachten met het betalen van uw rekening. u bent daarom ook vertragingsrente verschuldigd aan het kinderdagverblijf.
Artikel 7:632 BW gaat over de componenten die verrekend mogen worden en bepaalt dat alle overige componenten NIET verrekend mogen worden. _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 03 jun 2014 16:08 Onderwerp: |
|
|
Bedankt, Dennis. Ik was niet op de hoogte van art. 7:632 BW. |
|