Suijkerbuijk
Leeftijd: 48 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: do 06 feb 2014 14:22 Onderwerp: |
|
|
De berichtgeving rond de Wet incassokosten heeft mij altijd verbaasd, omdat er werd geschetst alsof er met betrekking tot incassokosten niets geregeld was.
Tot de Wet incassokosten werd door de rechtspraak echter Rapport Voorwerk II als richtlijn voor de incassokosten gehanteerd. Vrijwel alle incasso- en deurwaarderskantoren hanteerden het rapport, en rechters pasten ambtshalve incassokosten aan aan het rapport.
Het probleem dat geschetst werd waren de "cowboys" die in het traject voor dagvaarding veel hogere incassokosten berekenden dan Rapport Voorwerk II. De Wet incassokosten zou de consumenten ook in dit voortraject dienen te beschermen, maar ik vraag mij af of dat doel bereikt wordt. De "cowboys" kunnen nog steeds aanmaningen met te hoge bedragen sturen. Als consumenten geen weet hadden van Rapport Voorwerk II dan zal hetzelfde gelden voor de Wet incassokosten.
Voor de bedrijven die wel het Rapport Voorwerk II hanteerden maakt de Wet incassokosten het makkelijker om aanspraak te maken op buitengerechtelijke incassokosten (jurisprudentie wijst er op dat nu 1 aanmaning voldoende is).
Rapport Voorwerk II en de Wet incassokosten verschillen in hoe de incassokosten worden berekend (tabel tegenover percentages), maar in de vorderingen onder de € 250,-- is het te verhalen bedrag zelfs wat gestegen: van € 37,-- naar € 40,-- ex btw. _________________ That information is on a want-to-know basis, and trust me...you don't want to know. |
|