pas77
Leeftijd: 48 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 10 jan 2014 12:07 Onderwerp: Bijbetalen voor wettelijke feestdagen? |
|
|
Hallo,
Ik ben sinds 1 januari van werkgever veranderd. Nu krijg ik bij de eindaftekening een negatieve stelpost te zien (ca. 220 euro) voor een reservering van uren tbv wettelijk feestdagen. De reden dat deze post negatief is, is omdat ik part time werk (dinsdag vrij, ik werk 4 keer negen uur) waardoor ik relatief veel "mazzel" heb bij het boeken van feestdaguren.
Deze "mazzel" wordt nu dus echter bij mij in rekening gebracht. Ik heb duidelijk van te voren aangegeven wat mijn part time rooster is en ben dus niet creatief geweest met het invullen van mijn uren.
Mijn eerste vraag is natuurlijk, mag een werkgever dit uberhaubt in rekening brengen?
Mocht het antwoord zijn, Ja, mits het in het personeelsregelement staat dan nog het volgende:
De passage in mijn personeelsregelement die er over gaat luidt:
Vakantiedagen worden opgebouwd op basis van het aantal uren dat je werkt. Voor elk normaal gewerkt uur (geen overuren) wordt een reservering opgebouwd. Deze reservering wordt gebruikt op het moment dat je je vakantie daadwerkelijk opneemt. Per jaar bouw je bij een 40-urige werkweek 24 vakantiedagen op. Daarnaast wordt bij het opbouwen van de reservering rekening gehouden met algemeen erkende feestdagen (Nieuwjaarsdag, 2e Paasdag, Koninginnedag, 5 mei (elke 5 jaar), 2e Pinksterdag, Hemelvaartdag, 1e Kerstdag, 2e Kerstdag) en met maximaal ongeveer 1,5 dag op jaarbasis voor kort verzuim en bijzonder verlof (zoals tandartsbezoek of wettelijke verplichtingen).
Hieruit leidt ik af dat:
Vakantiedagen worden specifiek benoemd als zijnde opbouwen naar rato. Bij opbouwen van algemeen erkende feestdagen staat dit niet, daar staat dat er met het opbouwen van de reservering rekening wordt gehouden met erkende feestdagen. Het feit dat ik negatief eindig betekent volgens mij dat er dus NIET afdoende rekening mee is gehouden. Daarmee zou het dus onredelijk zijn deze kosten bij mij in rekening te brengen.
klopt dit laatste of heb ik gewoon pech? |
|