Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Uwv, zw en bet...
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 04 aug 2025 23:43
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

hond op niet overeen gekomen wijze gecremeerd..wat nu ?
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Les1975

Leeftijd: 50
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: wo 11 sep 2013 18:45    Onderwerp: hond op niet overeen gekomen wijze gecremeerd..wat nu ? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Onlangs heb ik mijn hond na 12 trouwe jaren moeten laten inslapen.

Na de euthanasie heb ik met de dienstdoende arts mijn wens uitgesproken met betrekking tot de crematie ( de hond apart laten cremeren en mee naar huis nemen in een urn ). Vanaf het moment dat ik mijn overleden hond achterliet zou hij zorg dragen voor mijn verzoek m.b.t. de crematie. Ik vroeg hierbij nog om schriftelijke bevestiging echter werd dit NIET nodig geacht want de dag was al heftig genoeg, zo oordeelde hij.

Na dagen niets gehoord te hebben heb ik contact opgenomen met de dierenkliniek om te vragen wanneer de crematie plaats zou vinden. Ineens doodse stilte aan de lijn, wat bleek, ze was inmiddels al gecremeerd.

Onmogelijk achte ik want ik weet nl van niets. Nu blijkt dat de dierenkliniek een onjuist telefoonnummer heeft doorgegeven aan het dierencrematorium, zodoende kon ik niet gebeld worden. ( adres wel bekend bij zowel dierenkliniek als dierencrematorium ) en dus ook niet op de hoogte worden gesteld met de dag van de crematie.

Tevens heeft de dierenkliniek verzuimd mij de info folder mee te geven waarin de werkwijze word beschreven van het dierencrematorium. Meerdere fouten dus die hiertoe leidden echter niet onoverkomelijk.

Zo vind ik. Immers had het dierencrematorium, als blijkt dat er sprake is van een niet bestaand nummer, contact op kunnen nemen met de dierenkliniek om dit helder te krijgen, of een brief kunnen sturen naar mijn huisadres. Beide is niet gebeurd.

De hond is nu tesamen met andere honden gecremeerd en uitgestrooid over een uitstrooiveld te Landsmeer, alsdus de medewerker van het crematorium. Volledig anders dan wij als gezin zo graag hadden gewild.

Mijn onvrede heb ik geuit naar de dierenkliniek, excuses zijn aangeboden.

Uit principe wil ik het hier niet bij laten zitten. Het voorval heeft de dierenkliniek bewogen een andere maatregel toe te passen na eutanasie om dit niet meer voor te laten komen. Tevens heb ik na de nodige discussie de rekening van de euthanasie kunnen verscheuren.

De dierencrematorium daaraantegen vind dat ze juist heeft gehandeld en erkend wel dat het niet goed gegaan is maar wijt dan aan de dierenkliniek.

Nogmaals uit principe wens ik deze rekening niet te betalen omdat zij naar mijn mening meer moeite hadden mogen doen als het zaken zoals een crematie betreft. De website van de dierencrematorium benadrukt ook het volgende

" Of het een vogeltje was, een knaagdiertje, een kat of een hond, het was een dierbaar bezit, een kameraad. U hield er zoveel van, u en anderen hadden er zoveel plezier aan beleefd, jaren en jaren lang. Geef het dier dan een waardige begrafenis of crematie, en doe het daar waar respect heerst voor wat leven en natuur is. En waar het mooi en stil is. Het D.U.C. heeft zich van begin af aan ten doel gesteld dit laatste traject op juiste en betrouwbare wijze te laten verlopen. En dat u altijd nog eens naar die plek terug kunt, die prachtige plek in het stille dorpsgedeelte van Amsterdam Kadoelen, een stolpboerderij met bijgebouwen, begraafweiden en een fraai groen veld voor het uitstrooien van de as. En hier en daar een rustpunt om wat te mijmeren. Zo hoort het. Zo heeft u het goed gedaan".

Welnu hebben zij ons waardig afscheid volledig weggenomen. Om die reden wens ik niet te betalen. Echter, sta ik wel in mijn recht als ik hier tegenin wil gaan ?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
DENNIS79

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: do 12 sep 2013 11:46    Onderwerp: Re: hond op niet overeen gekomen wijze gecremeerd..wat nu ? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Les1975 schreef:
Welnu hebben zij ons waardig afscheid volledig weggenomen. Om die reden wens ik niet te betalen. Echter, sta ik wel in mijn recht als ik hier tegenin wil gaan ?

Het lijkt vast te staan dat er tussen u en het crematorium een overeenkomst bestaat. De vraag is vervolgens wat de overeengekomen prestatie is die het crematorium jegens u verschuldigd is.

Zoals u de casus schetst, lijkt het crematorium te erkennen dat zij tegenover u niet de overeengekomen prestatie hebben geleverd, maar verwijt het crematorium dat aan de dierenkliniek.

Dat is echter niet uw zaak. U zou daarom in beginsel niet gehouden zijn om uw prestatie, namelijk betaling, te leveren.

Leeftijd: 51
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: zo 15 sep 2013 2:01    Onderwerp: Re: hond op niet overeen gekomen wijze gecremeerd..wat nu ? Reageer met quote Naar onder Naar boven

DENNIS79 schreef:
Les1975 schreef:

Het lijkt vast te staan dat er tussen u en het crematorium een overeenkomst bestaat. De vraag is vervolgens wat de overeengekomen prestatie is die het crematorium jegens u verschuldigd is.

Zoals u de casus schetst, lijkt het crematorium te erkennen dat zij tegenover u niet de overeengekomen prestatie hebben geleverd, maar verwijt het crematorium dat aan de dierenkliniek.

Dat is echter niet uw zaak. U zou daarom in beginsel niet gehouden zijn om uw prestatie, namelijk betaling, te leveren.

U spreekt van een overeenkomst tussen het crematorium en Les1975. Kan dat wel als de laatste van niets wist tot nadat de crematie al had plaatsgevonden? Voor een overeenkomst moeten toch twee partijen tot een overeenkomst komen? Die lijkt er in deze kwestie alleen te zijn geweest tussen Les1975 en de dierenkliniek en daarna tussen de dierenkliniek en het crematorium. De kliniek zou zorgdragen voor het regelen van de crematie, maar hebben dat niet zorgvuldig genoeg gedaan. Niet volgens de wensen van Les1975 en ook zonder medeweten van Les1975. Ik zie dan ook niet hoe er gesproken kan worden van een overeenkomst?
DENNIS79

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: ma 16 sep 2013 16:47    Onderwerp: Re: hond op niet overeen gekomen wijze gecremeerd..wat nu ? Reageer met quote Naar onder Naar boven

gjvdlee schreef:
U spreekt van een overeenkomst tussen het crematorium en Les1975. Kan dat wel als de laatste van niets wist tot nadat de crematie al had plaatsgevonden?

Ik sluit niet uit u gelijk hebt, maar op basis van de gegevens ga ik daar niet van uit. TS lijkt in zijn verhaal namelijk gewoon te erkennen dat er tussen hem en het crematorium een overeenkomst tot stand is gekomen. Relevant daarvoor is dat TS niet aan de praktijk, maar aan het crematorium zijn prestatie (betaling) zou leveren. Bovendien komt de prestatie die TS geleverd wilde hebben ook (vrijwel) volledig van het crematorium.

Quote:
Voor een overeenkomst moeten toch twee partijen tot een overeenkomst komen? Die lijkt er in deze kwestie alleen te zijn geweest tussen Les1975 en de dierenkliniek en daarna tussen de dierenkliniek en het crematorium.

Wederom sluit ik uw gelijk niet uit, maar op basis van de gegevens ga ik daar niet van uit. Het is natuurlijk wel een relevante vraag in de uitwerking van de werkelijke kwestie, in hoeverre TS dacht (of mocht denken) een en ander met de kliniek afgesproken te hebben. Daarbij is het ook relevant op welke wijze de kliniek "verbonden" is met het crematorium, en of de kliniek de pakketten van het crematorium echt verkoopt, of de foldertjes enkel ter informatie verspreidt onder de eigen klanten.

Ik ben het namelijk op voorhand wel met u eens dat het opvallend is dat TS de praktische punten van de crematie enkel met de kliniek doorgesproken heeft en (kennelijk) niet met het crematorium zelf.

Quote:
De kliniek zou zorgdragen voor het regelen van de crematie, maar hebben dat niet zorgvuldig genoeg gedaan. Niet volgens de wensen van Les1975 en ook zonder medeweten van Les1975. Ik zie dan ook niet hoe er gesproken kan worden van een overeenkomst?

Het al dan niet bestaan van een overeenkomst staat los van de vraag welke prestaties geleverd moesten worden, en of geleverde prestaties aan de overeenkomst voldoen.

Leeftijd: 44
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): NTI

BerichtGeplaatst: ma 16 sep 2013 22:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het lijkt mij zaak eerst helder te krijgen wat de relatie tussen de drie partijen is. Volgens mij zijn er twee smaken mogelijk:

1) De drie partijen staan los van elkaar. TS heeft in feite twee overeenkomsten: één met de dierenarts en één met het crematorium (vraag: hoe is de overeenkomst met het crematorium tot stand gekomen?)

2) TS heeft slechts één overeenkomst, nl. met de dierenarts, die het cremeren aan het crematorium heeft uitbesteed (vergelijking met aannemer en onderaannemer). Aangezien het crematorium rechtstreeks aan TS factureert lijkt dit uitgesloten, maar TS zou dit moeten bevestigen.

Wanneer dit duidelijk is, dan kan de vraag aan bod komen wie er verantwoordelijk was voor het instrueren van het crematorium. Vervolgens kan er aan de vraag worden toegekomen wie er verantwoordelijk is voor de gemaakte fouten.
Regin

Leeftijd: 38
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 17 sep 2013 12:55    Onderwerp: Re: hond op niet overeen gekomen wijze gecremeerd..wat nu ? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Les1975 schreef:
Vanaf het moment dat ik mijn overleden hond achterliet zou hij zorg dragen voor mijn verzoek m.b.t. de crematie.

Er is sprake van lastgeving (art. 7:414 BW). De dierenkliniek heeft in naam en voor rekening van TS een overeenkomst gesloten met het crematorium. TS kan het crematorium rechtstreeks aanspreken op grond van wanprestatie van de crematieovereenkomst en eventueel ook de dierenkliniek aanspreken op grond van wanprestatie van de (mondelinge) lastgevingsovereenkomst.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds