|
Auteur |
Bericht |
JPieters
Leeftijd: 32 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT
|
Geplaatst: do 13 jun 2013 19:38 Onderwerp: Bezitter of houder? |
|
|
Hallo, ik heb morgen een tentamen goederenrecht en zit nog met een vraag. Nergens op internet kan ik een passend antwoord vinden.
Casus ter verduidelijking: als A een goed overdraagt aan B, voldaan aan 3:84 BW. Als B dit goed dan weer overdraagt aan C, ook voldaan aan 3:84 BW. als dan de overeenkomst tussen À en B wordt vernietigd wegens handelingsonbekwaamheid op grond van 1:234 jo 3:32 BW - met terugwerkende kracht -. Dan is er tussen À en B geen geldige titel meer, dus is B beschikkingsonbevoegd ten tijde van B en C. Omdat B geen eigenaar meer is. Mijn vraag dan nu: is B bezitter of houder ten tijde van de overdracht tussen B en C?
Alvast bedankt. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 13 jun 2013 20:30 Onderwerp: |
|
|
Na levering door A aan B door middel van bezitsverschaffing is B bezitter. De vernietiging van de titel maakt dat niet anders. De geldigheid van de bezitsverschaffing is niet afhankelijk van het bestaan van een titel. B hield voor zichzelf en dat blijft zo. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
handige_har
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG
|
Geplaatst: wo 26 jun 2013 16:26 Onderwerp: |
|
|
Hij is houder, de vernietigende werking heeft B nooit bezitter laten zijn. Want zonder geldige titel ook geen beschikkingsbevoegdheid (zonder de uitzondering van art 3:86 BW. Hij heeft en had geen enkel recht op het goed. Dus kan hij niet bezitter zijn tenzij hij het goed heeft gestolen (bezitter niet rechthebbende). ICT vacatures |
|
|
|
 |
ArieKanarie
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UM
|
Geplaatst: do 27 jun 2013 12:35 Onderwerp: |
|
|
Hallo handige_har,
Wil je even kijken naar artt. 3:107 lid 1 en 3:118 lid 1, 2 en 3 BW? Alvast bedankt.
Voor het houderschap verwijs ik naar art. 3:124 BW. Bij een houderschap gedraagt de bezitter zich niet als eigenaar, maar heeft de houder iets in zijn bezit voor een ander. In de gegeven casus acteert B als eigenaar, aangezien hij het goed van A heeft gekocht en aan C heeft verkocht.
Antwoord: B is bezitter, geen houder. |
|
|
|
 |
|