|
Auteur |
Bericht |
Elise88
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HG
|
Geplaatst: vr 15 mrt 2013 19:01 Onderwerp: Kosten koopakte woning |
|
|
Onlangs heb ik als koper tezamen met de verkoper een koopakte voor een woning ondertekend. De koopakte is tezamen met de makelaar van verkopers kant opgesteld. (De koop is helaas niet doorgegaan).
Nu heb ik bericht van de makelaar van verkopers kant gekregen dat ik de kosten voor het opstellen van de koopakte dien te betalen.
Er is mij tijdens het opstellen van de koopakte niet verteld dat er kosten aan verbonden waren en ook niet voor wiens rekening deze kosten dan kwamen.
Ik ben niet bereid bedoelde kosten te betalen. Hierover is niets overeengekomen. (Er staat ook niets op de website van de makelaar en er zijn ook geen algemene voorwaarden te bekennen).
Mijn vraag is of ik in mijn recht sta als ik de kosten niet betaal. |
|
|
|
 |
Apetaartje
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 15
|
Geplaatst: vr 15 mrt 2013 21:39 Onderwerp: |
|
|
Dit staat meestal in de koopakte zelf.
Zie http://www.wouda-assu.nl/formulieren/koopakte.pdf
Bij dit artikel 1 zou dan staan ipv ' ..... ' : 'koper' of 'verkoper'.
Ik zou de koopakte er nog een keer op nakijken  |
|
|
|
 |
Elise88
|
Geplaatst: vr 15 mrt 2013 21:49 Onderwerp: |
|
|
In de koopovereenkomst (van VBO Makelaar) staat: alle kosten van de overdracht, waaronder begrepen de overdrachtsbelasting en het kadastrale recht, zijn voor rekening van koper
Ik vraag me alleen af of de kosten van de koopakte onder "overdracht" vallen.
In de Toelichting op deze modelovereenkomst staat er ook niet zinnigs over... |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: vr 15 mrt 2013 22:26 Onderwerp: Re: Kosten koopakte woning |
|
|
Elise88 schreef: | Onlangs heb ik als koper tezamen met de verkoper een koopakte voor een woning ondertekend. De koopakte is tezamen met de makelaar van verkopers kant opgesteld. (De koop is helaas niet doorgegaan).
Nu heb ik bericht van de makelaar van verkopers kant gekregen dat ik de kosten voor het opstellen van de koopakte dien te betalen.
Er is mij tijdens het opstellen van de koopakte niet verteld dat er kosten aan verbonden waren en ook niet voor wiens rekening deze kosten dan kwamen.
Ik ben niet bereid bedoelde kosten te betalen. Hierover is niets overeengekomen. (Er staat ook niets op de website van de makelaar en er zijn ook geen algemene voorwaarden te bekennen).
Mijn vraag is of ik in mijn recht sta als ik de kosten niet betaal. |
Ik zie niet in hoe je ergens gebonden aan kunt zijn, zelfs als er sprake zou zijn van algemene voorwaarden die het tegendeel beweren. Er is immers geen overeenkomst tot stand gekomen. (Zelfs als er een overeenkomst tot stand zou zijn gekomen, had je die binnen 3 dagen kunnen ontbinden zonder ook maar iets verschuldigd te zijn.)
Gevalletje wanhopige makelaar, als je het mij vraagt. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Elise88
|
Geplaatst: vr 15 mrt 2013 22:38 Onderwerp: Re: Kosten koopakte woning |
|
|
[/quote]
Ik zie niet in hoe je ergens gebonden aan kunt zijn, zelfs als er sprake zou zijn van algemene voorwaarden die het tegendeel beweren. Er is immers geen overeenkomst tot stand gekomen. (Zelfs als er een overeenkomst tot stand zou zijn gekomen, had je die binnen 3 dagen kunnen ontbinden zonder ook maar iets verschuldigd te zijn.)
Gevalletje wanhopige makelaar, als je het mij vraagt.[/quote]
Er is een (voorlopige) koopakte tot stand gekomen. Onder de ontbindende voorwaarde dat de financiering niet rond zou komen kon de koopakte worden ontbonden. Hiervan was sprake en dus is de overeenkomst ontbonden en zit ik dus inderdaad nergens aan vast. Maar er zijn door de verkopende makelaar wel kosten gemaakt m.b.t. de koopakte. Maar jij bedoelt dat door de ontbinding er geen sprake meer is van een akte en dus hoef ik daar niet voor te betalen? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: za 16 mrt 2013 0:00 Onderwerp: Re: Kosten koopakte woning |
|
|
Elise88 schreef: | Maar er zijn door de verkopende makelaar wel kosten gemaakt m.b.t. de koopakte. |
Dat mag hij verder met zijn cliënt / opdrachtgever uitzoeken.
Quote: | Maar jij bedoelt dat door de ontbinding er geen sprake meer is van een akte en dus hoef ik daar niet voor te betalen? |
De overeenkomst is ontbonden, dus kan geen rechtsgrond (meer) opleveren voor een betalingsverplichting.
Stond in de koopakte wel dat jij de kosten van het opstellen van de koopakte zou voldoen? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Elise88
|
Geplaatst: za 16 mrt 2013 0:19 Onderwerp: |
|
|
Zie mijn 2e bericht. Staat er niet in, tenzij dit valt onder kosten voor de overdracht... |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: za 16 mrt 2013 1:08 Onderwerp: |
|
|
Elise88 schreef: | Zie mijn 2e bericht. Staat er niet in, tenzij dit valt onder kosten voor de overdracht... |
Door de makelaar in rekening gebrachte kosten voor het opstellen van de koopovereenkomst lijken me daar niet onder te vallen, maar misschien heb ik dat mis.
Hoe dan ook, er is geen overdracht en de koopovereenkomst is ontbonden. Ik zie niet in waarom je de makelaar van de verkoper iets verschuldigd zou zijn. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
cvb
Leeftijd: 72 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 16 mrt 2013 8:30 Onderwerp: |
|
|
De kosten van de makelaar van de verkoper zijn voor verkoper/opdrachtgever, tenzij dat b.v. in een koopakte alsnog anders wordt geregeld ?? |
|
|
|
 |
|