Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Best Patches i...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 28 jul 2025 8:10
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Hondenlosloop terrein (afgebakend)
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Jewel

Leeftijd: 65
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: di 26 feb 2013 12:54    Onderwerp: Hondenlosloop terrein (afgebakend) Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb twee honden, 1 hond kan prima met elke hond opschieten, 1 hond kan niet met iedere hond opschieten. Aan de overkant van mijn huis is er een groot afgebakend losloopterrein. Als ik zie dat het terrein vrij is, ga ik er met mijn honden naar toe en laat ze daar vrij.
Onlangs was ik er ook en er kwam nog iemand bij, ik heb de moeilijke hond vastgelijnd en geroepen naar de persoon dat deze hond niet makkelijk met andere honden om kan gaan en gevraagd of zij ervoor kon zorgen dat haar hond niet naar mijn hond wilt gaan.
Kreeg ik bijzonder kattig te horen dat dit een losloop terrein was en dat haar hond vrij mocht rondlopen. Ik zei nog tegen haar dat honden hier vrij mogen lopen, met nadruk op mogen, maar niet perse moeten.
Haar hond liep zoals verwacht niet naar de makkelijke hond maar meteen door naar mijn moeilijke aangelijnde hond. Deze hond was er niet van gediend en haalde uit. Gelukkig niets aan de hand.
Maar wat als er wel iets was gebeurd. Ben ik dan diegene die eventuele kosten moet betalen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
kampeerder

kampeerder

Leeftijd: 68
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: di 26 feb 2013 13:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens mij bent u de eigenaar van 'het probleem'.
U zult dus een oplossing hiervoor moeten vinden.

Het kan natuurlijk niet zo zijn als u een 'onbetrouwbare' hond heeft dat de rest van de wereld daar maar rekening mee moet houden en zich aan zal moeten passen.
Jewel

BerichtGeplaatst: di 26 feb 2013 17:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vind ik een raar antwoord. Hoe weet u dat ik geen enkele moeite gedaan hebt om dit probleem op te lossen?
Deze hond is een bijzondere vriendelijke hond, alleen is niet verrukt van iedere hond die op hem af rent. Ik vroeg haar ook niet haar hond vast te lijnen, ik vroeg haar of zij er voor kon zorgen dat haar hond niet naar mijn hond toe gaat. Dat heet onder appel houden.
Mijn "moeilijke" hond luistert heel goed als ik hem roep en blijft naast mij. Voor de zekerheid heb ik mijn hond vastgelijnd op dat moment. Zij liet haar hond door denderen naar mijn hond.
marja.verstralen

Leeftijd: 44
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: di 26 feb 2013 18:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als bezitter van het dier bent u aansprakelijk voor de schade die het aanricht, zie art. 6:179 BW.
Wel zou in dit geval de schadevergoeding wat verminderd worden op grond van eigen schuld (art. 6:101 BW) van de andere hondenbezitster.
ArieKanarie

Leeftijd: 36
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UM

BerichtGeplaatst: di 26 feb 2013 18:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik raad u aan om uw hond aangelijnd te houden en te lopen op plekken waar geen loslopende honden zijn. Eigenlijk zoekt u zelf een problematische situatie op door naar een losloopterrein te gaan met een hond die agressief is jegens andere honden.

Als uw hond schade aanricht dan bent u als eigenaar aansprakelijk voor die schade. Inderdaad op grond van art. 6:179 BW, zoals Marja eerder heeft gesteld. Ik zie overigens niet in hoe een beroep op eigen schuld, ex art. 6:101 BW, in dit geval kan slagen.
Jewel

BerichtGeplaatst: di 26 feb 2013 19:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar is het ook niet zo dat zelfs op een losloopterrein jouw hond onder appel moet zijn. D.w.z. dat niemand hoeft toch last van jouw hond te hebben. Wat ik nu gewoon vaak zie op een losloopterrein: mensen lopen meters verder en hun hond scharrelt ergens achteraan. Die mensen hebben geen idee wat hun loslopende hond doet. Mijn hond is niet agressief, als honden hem gewoon negeren is er niets aan de hand, maar zodra er weer zo'n natte neus in zijn gat gaat, dat wilt hij niet. (Hij is als puber door zo'n klein wit gevalletje in zijn ballen gebeten).
Regin

Leeftijd: 38
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 26 feb 2013 21:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

U bent zelf verantwoordelijk voor uw eigen hond. Maar als de mevrouw na een waarschuwing toch haar eigen hond naar uw hond laat gaan, is zij mogelijk medeverantwoordelijk voor de ontstane schade.

@ArieKanarie, ik zie geen probleem. De gedragingen van de honden worden rechtstreeks via de risico-aansprakelijkheid toegerekend aan hun eigenaren. Via die weg kan ook de 'eigen schuld' van de eigenaren in de aansprakelijkheidsvraag worden betrokken.
DENNIS79

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: wo 27 feb 2013 14:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dit is nu duidelijk een gevalletje waarbij het antwoord luidt: "hangt af van de omstandigheden van het geval!"

Als ik me even voorstel dat ik als rechter zou moeten oordelen over twee hondeneigenaren die voor mijn neus staan, en die allebei zeggen dat hun hond heel lief is, maar de andere hond niet, dan zou ik erg benieuwd zijn naar het bewijs wat aangedragen kan worden.

Uiteindelijk zal volgens mij dan het oordeel niet zijn dat er sprake is van aansprakelijkheid met gedeeltelijke eigen schuld, maar van het oordeel dat ieder zijn eigen schade moet dragen.

Leeftijd: 38

BerichtGeplaatst: wo 27 feb 2013 20:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je valt alleen terug op het uitgangspunt dat ieder zijn eigen schade moet dragen als er geen aansprakelijkheid kan worden gevestigd. Maar de risico-aansprakelijkheid voor dieren betekent dat de bezitter van het dier voor iedere schade aansprakelijk is. Je kunt die aansprakelijkheid volgens mij het beste corrigeren met een 'eigen schuld'-verweer. In gevallen buiten risico-aansprakelijkheid zou je kunnen concluderen dat er geen sprake is van een onrechtmatige daad en er dus geen aansprakelijkheid bestaat. Bij een risico-aansprakelijkheid wordt niet getoetst of het toebrengen van de schade onrechtmatig is; dat is nu ook precies de aard van een risicoaansprakelijkheid.
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 27 feb 2013 22:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In dit geval zie ik weinig tot geen eigen schuld aan de zijde van de eigenaar van de loslopende hond.

Het gaat hier om een losloopterrein. Eigenaren van loslopende honden blijven uiteraard aansprakelijk voor het gedrag van hun hond (art. 6:179 BW), maar de loslopende hond heeft hier geen schade aangericht. TS heeft zelf problemen opgezocht door zich daar met een hond te begeven die blijkbaar niet goed met loslopende honden om kan gaan.

Op zich verhoogt dat opzoeken van problemen de aansprakelijkheid niet, want de aansprakelijkheid is al gegeven door art. 6:179 BW, maar ik zie niet in hoe er in zo'n situatie nog sprake kan zijn van eigen schuld bij andere hondeneigenaren die zich niet willen laten vertellen dat ze hun hond op het losloopterrein zouden moeten aanlijnen.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds