|
Auteur |
Bericht |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: ma 24 sep 2012 12:24 Onderwerp: BTW verhoging per 1 oktober 2012 |
|
|
Beste forumgenoten,
ik zal eerst uitleggen waarom ik hier post en niet elders. Mijn vraag gaat over de BTW verhoging en had dus ook onder fiscaal recht geplaatst kunnen worden. Het gaat er mij echter om in hoeverre een partij waarmee ik een contract heb gesloten het nieuwe BTW tarief juist doorrekent.
Veel bedrijven vragen vooruitbetaling bij de levering van hun diensten. Zo heb ik onlangs een factuur ontvangen van ZIGGO voor de dienstverlening in oktober. Deze factuur heeft een datum in september.
ZIGGO heeft daarop al het verhoogde tarief van 21% toegepast. Mijns inziens is dat onterecht, daar artikel 13 van de Wet op de omzetbelasting zegt dat de BTW verschuldigd is op de datum waarop de factuur wordt uitgereikt.
Mis ik iets, of heeft ZIGGO inderdaad de BTW verhoging verkeerd ingevoerd? _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
lawyer
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 629
|
Geplaatst: ma 24 sep 2012 13:38 Onderwerp: Re: BTW verhoging per 1 oktober 2012 |
|
|
DENNIS79 schreef: | Beste forumgenoten,
ik zal eerst uitleggen waarom ik hier post en niet elders. Mijn vraag gaat over de BTW verhoging en had dus ook onder fiscaal recht geplaatst kunnen worden. Het gaat er mij echter om in hoeverre een partij waarmee ik een contract heb gesloten het nieuwe BTW tarief juist doorrekent.
Veel bedrijven vragen vooruitbetaling bij de levering van hun diensten. Zo heb ik onlangs een factuur ontvangen van ZIGGO voor de dienstverlening in oktober. Deze factuur heeft een datum in september.
ZIGGO heeft daarop al het verhoogde tarief van 21% toegepast. Mijns inziens is dat onterecht, daar artikel 13 van de Wet op de omzetbelasting zegt dat de BTW verschuldigd is op de datum waarop de factuur wordt uitgereikt.
Mis ik iets, of heeft ZIGGO inderdaad de BTW verhoging verkeerd ingevoerd? |
Het gaat om de periode waarin de betreffende dienst wordt geleverd. Bij vooruitbetaling voor prestaties / diensten in de maand oktober moet dus het nieuwe tarief worden toegepast. Als achteraf wordt afgerekend, kan de dienstverlener bijvoorbeeld ook in november 2012 nog 19% rekenen voor zover het om augustus of september 2012 gaat. Zie ook hier.
De factuur is dus correct.
Laatst aangepast door lawyer op ma 24 sep 2012 13:43, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
BG
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1134
|
Geplaatst: ma 24 sep 2012 13:43 Onderwerp: |
|
|
NRC schreef hier afgelopen zaterdag over en die stelden dat moment van levering bepalend was. De Belastingdienst zelf schrijft dat de praktijk van Ziggo kan. Artikel 13 lijkt echter wel iets anders te suggereren hoewel Ziggo ook wel erg vroeg is met de factuur natuurlijk. _________________ Mine! |
|
|
|
 |
Ronald78
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 796
|
Geplaatst: ma 24 sep 2012 16:35 Onderwerp: |
|
|
Wettelijk gezien geldt het volgende (zie met name het tweede lid):
Quote: | ARTIKEL XIX 1. De omzetbelasting die na 30 september 2012 verschuldigd wordt ter zake van leveringen en diensten ter zake waarvan ingevolge artikel VIII, onderdelen A en B, het tarief met ingang van 1 oktober 2012 wordt verhoogd en die zijn verricht vóór of op de eerstgenoemde datum, wordt berekend naar het tarief dat geldt op het tijdstip waarop de levering of de dienst wordt verricht.
2. Ingeval omzetbelasting vóór 1 oktober 2012 verschuldigd is ter zake van leveringen en diensten ter zake waarvan ingevolge artikel VIII, onderdelen A en B, het tarief met ingang van 1 oktober 2012 wordt verhoogd en die worden verricht op of na deze datum, wordt hetgeen meer verschuldigd zou zijn geweest indien de belasting zou zijn berekend naar het tarief dat geldt op het tijdstip waarop de levering of de dienst wordt verricht, alsnog verschuldigd op 1 oktober 2012.
3. Ingeval een ondernemer ingevolge een vóór 1 oktober 2012 gesloten overeenkomst na 30 september 2012 een onroerende zaak levert of een werk in onroerende staat oplevert tegen een vergoeding welke vervalt in termijnen, blijft ten aanzien van het gedeelte van de vergoeding dat gelijk is aan de som van de termijnen die op grond van die overeenkomst vóór 1 oktober 2012 zijn vervallen, de verhoging van het tarief van de omzetbelasting van 19% tot 21% buiten toepassing.
4. Ingeval een ondernemer na 30 september 2012 een onroerende zaak levert in de zin van artikel 3, derde lid, onderdeel b, van de Wet op de omzetbelasting 1968, welke onroerende zaak ingevolge een vóór 1 oktober 2012 gesloten overeenkomst in opdracht is vervaardigd onder terbeschikkingstelling van stoffen, waaronder grond is begrepen, blijft de verhoging van het tarief van de omzetbelasting van 19% tot 21% buiten toepassing ten aanzien van het gedeelte van de vergoeding dat gelijk is aan de som van de termijnen die op grond van die overeenkomst vóór 1 oktober 2012 zijn vervallen en de in de vergoeding begrepen kosten van de vóór die datum ter beschikking gestelde stoffen.
5. In afwijking van het derde lid geldt ingeval een ondernemer ingevolge een vóór 28 april 2012 gesloten overeenkomst na 30 september 2012 een woning levert, dat ten aanzien van het gedeelte van de vergoeding dat gelijk is aan de som van de termijnen die op grond van die overeenkomst vóór 1 oktober 2013 zijn vervallen, de verhoging van het tarief van de omzetbelasting van 19% tot 21% buiten toepassing blijft. |
Er zijn diverse goedkeuringen (zie de vragen en antwoorden op de site van de belastingdienst, ook te vinden via de eerder vermelde link) hoe hiermee kan worden omgegaan om de administratieve lasten te beperken, een daarvan is dat ook al vóór 1 oktober het nieuwe tarief mag worden gefactureerd. Of nu wel of niet gebruik gemaakt wordt van deze mogelijkheid, de extra btw mag op grond van art. 52 Wet OB uiteindelijk gewoon in rekening worden gebracht. _________________ Ik weet niet zoveel van rechten. Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend. |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: ma 24 sep 2012 17:07 Onderwerp: |
|
|
Conclusie:
1. Ik heb te weinig verstand van fiscaal recht, en;
2. Ik lees te weinig kranten, en;
3. Google is altijd je grote vriend!
Bedankt voor de hulp! _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|