|
Auteur |
Bericht |
VerareV
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): UU Berichten: 75
|
Geplaatst: di 04 sep 2012 14:24 Onderwerp: Rechtspositie debiteur openbaar pandrecht |
|
|
Beste,
Ik vroeg me af wat de rechtspositie van de debiteur is die aan de failliete pandgever nog een vordering heeft openstaan. Moet hij informatie over zijn vorderingen verschaffen? Zo ja, geldt dit alleen voor opeisbare vorderingen? Wat is zijn informatieplicht? Of heeft iemand een idee waar ik dit antwoord zou kunnen vinden?
Bedankt! |
|
|
|
 |
Regin
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1042
|
Geplaatst: di 04 sep 2012 16:46 Onderwerp: |
|
|
Bedoel je misschien de failliete pandhouder? Een debiteur van een pandgever lijkt mij onbestaanbaar. Tenzij er natuurlijk sprake is van meerdere vorderingen, maar dan is het behulpzaam als je iets specifieker bent. |
|
|
|
 |
VerareV
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): UU Berichten: 75
|
Geplaatst: di 04 sep 2012 16:50 Onderwerp: |
|
|
Nee niet de failliete pandhouder, dat zou de bank zijn. Het gaat om een vordering die de failliet (= pandgever) heeft op een derde (de debiteur). In hoeverre moet die derde informatie geven aan de pandhouder over de (toekomstige) rekeningen die hij nog moet betalen aan de pandhouder? Er is mededeling gedaan dus de derde kan alleen nog bevrijdend betalen aan de pandhouder. Welke informatie moet de derde aan de pandhouder geven? Ik hoop dat de vraagstelling zo wat duidelijker wordt? |
|
|
|
 |
Regin
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1042
|
Geplaatst: di 04 sep 2012 17:11 Onderwerp: |
|
|
OK. Er zijn dus minimaal twee vorderingen. Eén van de bank/pandhouder op de failliet/pandgever en één van de failliet/pandgever op de debiteur. De tweede vordering is object van het pandrecht dat tot zekerheid strekt van de eerste vordering. Waarom is de omvang van de verpande vordering precies onduidelijk? In de pandakte wordt normaal gesproken vastgelegd welke vorderingen worden verpand en welke omvang zij hebben. Als ook toekomstige vorderingen zijn verpand, dan heeft de pandgever als het goed is om de zoveel tijd aanvullende pandlijsten verstrekt met een overzicht van (inmiddels bestaande) vorderingen en bedragen. Ook dan zou het voor de pandhouder betrekkelijk eenvoudig moeten zijn om te achterhalen hoeveel de debiteur is verschuldigd. |
|
|
|
 |
VerareV
|
Geplaatst: di 04 sep 2012 17:16 Onderwerp: |
|
|
Bedankt! Hier heb ik wat aan! De failliet moet dus de lijsten maken. De derde hoeft niets aan de bank te laten weten? Het is de taak van de failliet om te zorgen dat de bank weet welke vorderingen er zijn? |
|
|
|
 |
|