|
Auteur |
Bericht |
VerareV
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): UU Berichten: 75
|
Geplaatst: wo 29 aug 2012 10:55 Onderwerp: Huurrecht kwestie |
|
|
Beste,
Sinds maart 2012 huren mijn zus en haar vriend een appartement in Utrecht. Ze hebben een contract voor een jaar waarbij een tussentijdse opzegging niet mogelijk is. Het huis staat te koop en als er kijkers zijn moeten zij dit mogelijk maken. Maar na een aantal maanden blijkt dat de verhuurder zijn appartement helemaal niet had mogen verhuren. Bij zijn hypotheek zit een voorwaarde dat het huis niet onderverhuurd mag worden. De verhuurder heeft een achterstand op het betalen van zijn hypotheek en de bank is niet blij met de huurders. Mijn eerste vraag is of het huurcontract nu wel geldig is? Verhuurder heeft ook nog een schuld van 5.000 euro bij een vastgoedbedrijf. Na een procedure heeft dit bedrijf beslag weten te leggen op de huurpenningen van mijn zus en haar vriend. Mag dit? Dat lijkt me alleen als er een geldig huurcontract is, maar is die er wel? En heeft de rechter met het opleggen van het beslag niet impliciet gezegd dat het huurcontract geldig is?
Ze willen er zo snel mogelijk uit. Opzeggtermijn van een maand zou vrijdag a.s. zijn. En kunnen ze dan de laatste maand de huur verrekenen met de borg? Het lijkt er namelijk op dat de verhuurder inmiddels geen cent meer te makken heeft...
Alvast bedankt voor de reacties! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 29 aug 2012 12:04 Onderwerp: Re: Huurrecht kwestie |
|
|
VerareV schreef: | Mijn eerste vraag is of het huurcontract nu wel geldig is? |
Ja, het is geldig. Dat de hypotheekovereenkomst het verbiedt betekent voor de huurder alleen dat hij na een executieverkoop uit het huis kan worden gezet. Zover is het niet, en zover komt het de komende maand zeer waarschijnlijk ook niet.
Quote: | Verhuurder heeft ook nog een schuld van 5.000 euro bij een vastgoedbedrijf. Na een procedure heeft dit bedrijf beslag weten te leggen op de huurpenningen van mijn zus en haar vriend. Mag dit? |
Ja, dat mag.
Quote: | Opzeggtermijn van een maand zou vrijdag a.s. zijn. En kunnen ze dan de laatste maand de huur verrekenen met de borg? Het lijkt er namelijk op dat de verhuurder inmiddels geen cent meer te makken heeft... |
Verrekenen mag niet, maar in dit geval...
Probleem is natuurlijk dat het vastgoedbedrijf die vordering zal proberen te innen, en het verder niet interessant zal vinden of je zus en haar vriend de borg nog kunnen terugkrijgen.
Misschien is in zo'n situatie van een dreigend faillissement een beroep op verrekening mogelijk, maar ik durf het niet te zeggen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
VerareV
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): UU Berichten: 75
|
Geplaatst: wo 29 aug 2012 12:08 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor je reactie! In de stukken die ze me hadden gemaild zag ik dat het vastgoedbedrijf de verrekening zal gaan aanmerken als een Paulianeuze handeling en dat ze er een procedure van zullen maken. Hoe komen ze onder het huurcontract uit? Of moeten ze dit gewoon uitzitten tot maart 2013? Ze voelen zich inmiddels niet meer veilig in het huis, de verhuurder is radeloos en stuurt smsjes met (frauduleuze) opties. Kan je ontbinden door een niet te houden huursituatie? |
|
|
|
 |
|