Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Uwv, zw en bet...
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 05 aug 2025 12:26
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Verjaring -vernietiging of ontbinding
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Alfred777

Leeftijd: 61
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: do 09 aug 2012 12:05    Onderwerp: Verjaring -vernietiging of ontbinding Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb wat vragen over de volgende casus:

A sluit in 1998 een overeenkomst met B en levert daarin een vorderingsrecht onder de voorwaarde dat A bepaalt aan wie dit vorderingsrecht later verder zal worden overgedragen.

B stuit de verjaring steeds op tijd, voor het laatst in 2007.

In een procedure die eind 2008 is aangevangen stelt B dat haar gevolmachtigde niet bevoegd was om in 2004 dit vorderingsrecht aan een door A gewenste partij C over te dragen wegens ontoereikende volmacht (deze stille cessie is in 2008 -na aanvang van de procedure - door een notaris gedateerd) De rechtbank geeft B gelijk en B weigert deze rechtshandeling tijdens een comparitie te bekrachtigen.
Hierdoor vervalt de bekrachtigingsmogelijkheid en kan B nooit meer aan de overeenkomst voldoen.

A heeft 2 mogelijkheden:

Vernietiging: De overeenkomst van 1998 vervalt. A heeft het vorderingsrecht nooit vervreemd en A kan direkt aan C leveren.

Ontbinding: de officiële weigering tot bekrachtiging brengt B direct in verzuim en rechtvaardigt de ontbinding. Na de ontbinding levert A dit vorderingsrecht alsnog aan C.

Vragen:

Klopt het dat een tijdens een compartitie geweigerde bekrachtiging op een later tijdstip niet alsnog kan worden gegeven?

Hoe zit het met de verjaring wanneer A de overeenkomst vernietigt. Kan A de stuitingen van B gebruiken om een verjaringsberoep af te weren? Immers A heeft na 1998 niet zelf meer gestuit.

Klopt het dat het weigeren van de bekrachtiging een voldoende reden is om rauwelijk te ontbinden?

Heeft B nog een poot om op te staan?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Regin

Leeftijd: 38
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 09 aug 2012 15:19    Onderwerp: Re: Verjaring -vernietiging of ontbinding Reageer met quote Naar onder Naar boven

De voorwaarde dat A exclusief bevoegd is om te bepalen aan wie B het vorderingsrecht verder mag overdragen heeft geen goederenrechtelijke werking. Het is niet mogelijk om de eigendom over te dragen en tegelijkertijd de beschikkingsbevoegdheid te beperken. Als B zich niet aan de voorwaarde houdt pleegt hij weliswaar wanprestatie jegens A, maar blijft goederenrechtelijk bevoegd om het vorderingsrecht aan welke derde dan ook over te dragen.

Uw verhaal over de onbevoegde vertegenwoordiging kan ik niet volgen. Heeft u het over bekrachtiging in de zin van art. 3:69 BW? Dat lijkt mij een zaak tussen B en zijn vertegenwoordiger. Hoe heeft die kwestie precies betrekking op de relatie tussen A en B? Als B niet heeft bekrachtigd, waarom zou hij dan "nooit meer aan de overeenkomst [kunnen] voldoen"?
Alfred777

BerichtGeplaatst: do 30 aug 2012 13:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De oplossing waar ik naar zocht was toch niet zo moeilijk: Volgens art 3:83 lid 2 mogen partijen als het om een vorderingsrecht gaat wel degelijk een toestemmingsvereiste opnemen in de cessie akte. Het ontbreken van de toestemming van de oorspronkelijke cedent belemmert de mogelijkheid van doorleveren door de cessionaris wel degelijk (LJN AF0168)
Regin

BerichtGeplaatst: do 30 aug 2012 14:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Artikel 3:83 lid 2 BW gaat over de overdraagbaarheid van de vordering zelf. Het gaat om de relatie tussen de schuldeiser (A) en schuldenaar (C), niet tussen de cedent (A) en cessionaris (B). Als een vordering in strijd met dat beding wordt overgedragen, is de overdracht ongeldig.

Twee voorbeelden ter verduidelijking:

1. A leent geld aan C. A heeft nu een vordering uit hoofde van geldlening op C. A en C spreken af dat de vordering niet mag worden overgedragen; hiertoe zijn zij bevoegd ingevolge art. 3:83 lid 2 BW. A draagt de vordering toch over aan B. De overdracht is ongeldig. A is nog steeds rechthebbende op de vordering.

2. A leent geld aan C. A heeft nu een vordering uit hoofde van geldlening op C. A en C maken geen afspraak over de overdraagbaarheid van de vordering. A draagt de vordering (op C) over aan B. A en B spreken af dat alleen A mag bepalen aan wie B verder mag overdragen. B is rechthebbende op de vordering. De afspraak tussen A en B heeft geen goederenrechtelijke werking. B mag de vordering verder overdragen aan wie hij wil. Als hij overdraagt aan iemand die A niet heeft goedgekeurd, pleegt hij wel wanprestatie ten opzichte van A, met een schadevergoedingsplicht tot gevolg. Maar de vordering blijft buiten het bereik van A.

Ziet u het verschil?

De casus in de door u aangehaalde rechtszaak is als volgt. Oryx leent geld aan B. B verschaft een pandrecht op al haar bestaande en toekomstige vorderingen aan Oryx. Op een gegeven moment verkrijgt B een vordering op A, waarin een verpandingsverbod is opgenomen. De vraag is of Oryx een pandrecht op de vordering van B op A heeft verkregen, nu in de verhouding B-A is bepaald dat de vordering niet mag worden verpand. De Hoge Raad antwoordt dat de verpanding ongeldig is en Oryx geen pandrecht heeft verkregen. Die situatie is niet vergelijkbaar met uw casus. A cedeert geen vordering aan B, maar is de debiteur van een vordering van B op A.
Alfred777

BerichtGeplaatst: do 30 aug 2012 18:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik begrijp wat je wil zeggen. Met dat probleem heb ik ook geworsteld, maar in een wederkerige overeenkomst die ten grondslag ligt aan een cessie, zijn partijen schuldeiser en schuldenaar van elkaar. Dus die mogen volgens art 3:83 lid 2 afspraken maken over de beschikkingsbevoegdheid van de nieuwe eigenaar als het om een vorderingsrecht gaat.

Het gaat er dus m.i. niet om dat alleen zo'n afspraak kan worden gemaakt tussen de oorspronkelijke debiteur en crediteur, maar door alle partijen in de opvolgende schakels. Of klets ik nu echt uit m'n nek?

Het genoemde arrest houdt in dat de hoofdaannemer iets verschuldigd wordt aan de een onderaannemer. maar dat in de overeenkomst waaruit die vordering voortvloeit is overeengekomen dat de vordering niet verpand mag worden. Hierdoor staat de financier van de onderaannemer, die alle debiteuren van de onderaannemer als onderpand heeft gekregen, bij een faillissement van die onderaannemer met lege handen.

In de wederkerige overeenkomst tussen de hoofdaannemer en de onderaannemer is de hoofdaannemer schuldeiser in die zin dat hij de onderaannemer tot het verrichten van werkzaamheden van die onderaannemer, in de positie van schuldenaar, kan dwingen en schuldenaar voor wat betreft de door de onderaannemer als schuldeiser verzonden factuur.

In een cessie is de cedent de schuldenaar omdat hij een vorderingsrecht moet leveren aan de cessionaris, schuldeiser en is de cessionaris schuldenaar van de cedent, schuldeiser waar het gaat om de tegenprestatie.

Zou de tekst van dit artikel dan niet anders moeten luiden als alleen deze bevoegdheid wordt toegekend aan de eerste schakel in een keten. Trouwens dan ontstaat er geen keten vanwege het cessie of verpandingsverbod.
Alfred777

BerichtGeplaatst: do 30 aug 2012 19:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Regin, in mijn oneindige domheid heb ik de opmerking geplaatst in een discussie die niet specifiek over een doorleverconditie bij een vorderingsrecht gaat.
Het gaat mij specifiek over een cessie met restricties van de cedent.

Nog even verder redenerend:

Een debiteur is feitelijk niets anders dan iemand die op grond van een door crediteur verrichte prestatie een vorderingsrecht op zichzelf schept ten behoeve van de crediteur die hij door erkenning in het vermogen van de crediteur brengt.

De debiteur cedeert dus het vorderingrecht op zichzelf aan de crediteur waarbij hij voorwaarden kan stellen.

Of moet ik nu met vakantie....
Regin

BerichtGeplaatst: do 30 aug 2012 19:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Alfred777 schreef:
Of klets ik nu echt uit m'n nek

Volgens mij wel. De tekst van het artikel luidt als volgt:

Quote:
De overdraagbaarheid van vorderingsrechten kan ook door een beding tussen schuldeiser en schuldenaar worden uitgesloten.

Het gaat om de overdraagbaarheid van een vorderingsrecht. Die overdraagbaarheid kan alleen worden uitgesloten door de schuldeiser en de schuldenaar van dat vorderingsrecht. De reden dat je de overdraagbaarheid zou willen uitsluiten is dat je als schuldenaar niet zomaar met een andere schuldeiser geconfronteerd wil worden. Uw interpretatie dat iedere twee partijen die in een verhouding van schuldenaar en schuldeiser tot elkaar staan de overdraagbaarheid van een willekeurige andere vordering kunnen uitsluiten, ligt daarom niet voor de hand.

De cessionaris is inderdaad schuldeiser ten opzichte van de cedent. De cedent is immers verplicht om het vorderingsrecht over te dragen. In die verhouding zouden cedent en cessionaris kunnen bepalen dat het (vorderings)recht op nakoming van de verbintenis uit de cessie-overeenkomst niet overdraagbaar is. Maar dat wijzigt niet de overdraagbaarheid van de vordering die door de cessie zelf wordt overgedragen. De overdraagbaarheid van die vordering wordt beheerst door de afspraken tussen de cedent en de debitor cessus.
Regin

BerichtGeplaatst: do 30 aug 2012 19:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Alfred777 schreef:
Het gaat mij specifiek over een cessie met restricties van de cedent.

Nogmaals, de restrictie dat de alleen de cedent mag bepalen aan wie de cessionaris het vorderingsrecht verder mag overdragen heeft geen goederenrechtelijke werking. De cessionaris is na verkrijging volledig beschikkingsbevoegd. In plaats van cessie hadden partijen beter een recht van vruchtgebruik of iets dergelijks kunnen vestigen.

Alfred777 schreef:
Een debiteur is feitelijk niets anders dan iemand die op grond van een door crediteur verrichte prestatie een vorderingsrecht op zichzelf schept ten behoeve van de crediteur die hij door erkenning in het vermogen van de crediteur brengt. De debiteur cedeert dus het vorderingrecht op zichzelf aan de crediteur waarbij hij voorwaarden kan stellen.

Hier kan ik geen touw aan vastknopen. Volgens mij maakt u iets dat relatief eenvoudig is onnodig ingewikkeld. Een debiteur (schuldenaar) is iemand die verplicht is tot een bepaalde prestatie. Die verplichting heet juridisch een 'verbintenis'. Een verbintenis vloeit voort uit de wet of overeenkomst. Aan een verbintenis is een vorderingsrecht gekoppeld. Dat vorderingsrecht bestaat echter niet vóór de verbintenis. Er is dus niet zoiets als een debiteur met een vorderingsrecht op zichzelf, dat hij vervolgens aan zijn crediteur door erkenning cedeert. Met het onstaan van de verbintenis verkrijgt de schuldeiser zijn vorderingsrecht. Als de debiteur de verbintenis vrijwillig in het leven roept, bijvoorbeeld bij overeenkomst, is dat het moment om voorwaarden te stellen.
Alfred777

BerichtGeplaatst: do 30 aug 2012 20:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik snap wat je bedoelt. Alleen bij het ontstaan van het vorderingsrecht kan een overdraagbaarheids beding worden overeengekomen.
Een eenmaal bestaand vorderingsrecht kan vrijelijk worden overgedragen indien daar bij aanvang geen beperkingen aan zijn verbonden. Dus wat ik beweer, dat het ook mogelijk moet zijn dat je bij cessie van een verkregen vorderingsrecht alsnog een doorleveringsbeding kunt introduceren, moet nog tot wet worden verheven.... mhhhhhh

Hiermee ga ik al mijn beschikbare literatuur nog eens doornemen...
Regin

BerichtGeplaatst: do 30 aug 2012 21:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

U zegt dat u snapt wat ik bedoel, maar het lijkt nog steeds alsof u niet doorheeft dat de cessie een zaak is tussen cedent en cessionaris en de overdraagbaarheid van een vordering een zaak tussen schuldeiser/cedent en schuldenaar/debitor cessus. Dat zijn niet dezelfde partijen. De cessionaris en cedent kunnen niet (goederenrechtelijk geldig) afspreken dat de over te dragen vordering niet meer overdraagbaar is, omdat de cessionaris geen partij is bij die vordering! U moet goed uit elkaar houden om welke vordering het gaat en welke partijen bij welke rechtsverhouding zijn betrokken. Ik weet niet hoe ik dit duidelijker kan verwoorden.

Als je bij cessie een doorleveringsverbod introduceert, dan is het niet de cedent, maar de debitor cessus die toestemming zou moeten geven voor doorlevering aan de cessionaris. Het door u gewenste effect (nl. toestemming van cedent voor vervreemding door cessionaris) kan dus nooit met een doorleveringsverbod in de zin van art. 3:83 lid 2 BW worden bereikt.
Alfred777

BerichtGeplaatst: do 30 aug 2012 22:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee het is me duidelijk wat je bedoelt. De cedent heeft een vordering op de debitor cessus. Alleen die twee kunnen een afspraak maken over de overdraagbaarheid ingevolge art 3:83 lid 2.

Wanneer je een vordering van een derde hebt gekregen als cessionaris, dan kun je bij een nieuwe overdracht als cedent met de nieuwe cessionaris geen afspraken maken over de overdraagbaarheid daarna. Dat kun je wel, maar blokkeert die overdracht niet en levert hoogstens wanprestatie op.
bona fides

BerichtGeplaatst: do 30 aug 2012 22:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Alfred777 schreef:
Ik snap wat je bedoelt. Alleen bij het ontstaan van het vorderingsrecht kan een overdraagbaarheids beding worden overeengekomen.
Een eenmaal bestaand vorderingsrecht kan vrijelijk worden overgedragen indien daar bij aanvang geen beperkingen aan zijn verbonden. Dus wat ik beweer, dat het ook mogelijk moet zijn dat je bij cessie van een verkregen vorderingsrecht alsnog een doorleveringsbeding kunt introduceren, moet nog tot wet worden verheven.... mhhhhhh

Als A een vordering op B heeft, kunnen A en B m.i. ook op een later moment afspreken dat die vordering niet overdraagbaar is. Zie dit desnoods als een overeenkomst waarbij de oorspronkelijke vordering komt te vervallen en plaats maakt voor een nieuwe vordering. Maar alleen A (= huidige schuldeiser van die vordering) en B (= huidige schuldenaar van die vordering) kunnen dit.

Na vele malen herlezen begint de casus een beetje duidelijk te worden. Art. 3:83 BW lijkt mij hier niet van belang.

A heeft in 1998 aan B een vordering op zeg X geleverd. Hierbij is afgesproken dat A op een later moment B kan verplichten de vordering aan een door A aan te wijzen persoon te leveren.

Dit is een wat merkwaardige voorwaarde. Wie bepaalt de prijs waartegen B moet leveren? Als B verplicht is de vordering om niet door te leveren lijkt het mij dat het hier gaat om schijnhandelingen.

Voor zover die afspraak tussen A en B rechtsgeldig is (waarbij niet art. 3:83 BW het probleem is, maar mogelijk wel de precieze omstandigheden van dit geval), kan A vorderen dat B de vordering overdraagt aan C. De rechter kan B bijv. op straffe van een dwangsom verplichten hieraan mee te werken (en boek 3 BW geeft nog wat andere mogelijkheden).

Wat betreft de twee mogelijkheden: vernietigen kan A zeker niet. Latere wanprestatie is geen grond voor vernietiging. Ontbinden wegens wanprestatie kan wel, maar ontbinding heeft geen terugwerkende kracht en maakt de levering aan B uit 1998 niet ongedaan. De vordering blijft van B. A kan de vordering niet leveren aan C wegens beschikkingsonbevoegdheid. Zoals gezegd heeft A wél de mogelijkheid om nakoming te vorderen.

Quote:
Klopt het dat een tijdens een compartitie geweigerde bekrachtiging op een later tijdstip niet alsnog kan worden gegeven?

Ik vermoed dat dat inderdaad niet meer kan (al is art. 3:69 BW daar niet heel duidelijk over en ik ook niet direct een ander artikel weet), maar B kan natuurlijk wel alsnog aan C leveren (als C ook meewerkt).

Quote:
Hoe zit het met de verjaring wanneer A de overeenkomst vernietigt. Kan A de stuitingen van B gebruiken om een verjaringsberoep af te weren? Immers A heeft na 1998 niet zelf meer gestuit.

Vernietiging kan hier dus niet. Zou vernietiging wel kunnen, dan vermoed ik dat de stuitingen door B hun werking zouden behouden. Dit kan ik echter niet 1-2-3 volledig onderbouwen.

Quote:
Klopt het dat het weigeren van de bekrachtiging een voldoende reden is om rauwelijk te ontbinden?

Art. 6:265 BW.

BerichtGeplaatst: vr 31 aug 2012 0:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zat eigenlijk een beetje op een reactie van jouw, bona fides te wachten. Net als Regin zijn je commentaren vaak heel steekhoudend. Ik lees nl jullie meningen bij andere vragen evenzeer met zeer veel belangstelling.

De zaak die ik onderhanden heb, vind ik erg leuk, maar te gemakkelijk wordt ik een prooi van tunnelvisie en ga je een redenatie ophangen die weliswaar zijn oorsprong vind in de literatuur, maar die je bevooroordeeld leest en daarom alleen die dingen ziet die in je straatje passen.

Wat ik van Regin en jou begrijp is eigenlijk dat de debitor cessus altijd moet meewerken aan een overdraagbaarheids beding. Je kunt na een reeks gedane cessie zo'n beding wel in het leven roepen, maar dan zou je dit opnieuw met de debitor cessus moeten afspreken alsof je opnieuw begint.

In mijn geval zou het niet kunnen beroepen op art 3:83 lid 2 betekenen dat het allemaal iets ingewikkelder wordt en dat de voorwaardelijk cessie uit 1989 toch tot een overdracht van de vorderingrechten in 2008 door B aan een NIET door partij A gewenste partij D is gekomen, zij het met een leveringsgebrek.

Want de mededeling van de bedoelde cessie van A naar B in 1989 is pas gedaan in 2010, zodat aan de cessie van 2008 aan D een leveringsgebrek zit dat mogelijk met een beroep op art 3:88 kan worden gerepareerd.
Echter aangezien partij D als tussenkomende partij in de procedure op het moment van mededeling, kennis heeft gekregen van de voorwaarden van de cessie tussen A en B, meen ik dat doordat D geen rekening wenst te houden met de gerechtigde belangen van partij A, en partij B willens en wetens wanprestatie laat plegen, niet te goeder trouw is, zodat zijn beroep op art 3.88 niet zal slagen.

Inmiddels is de overeenkomst tussen A en B door A ontbonden en heeft A - na de mededeling in 2010 overigens - de rechten alsnog geleverd aan C, Hier is ook sprake van een leveringsgebrek: A was niet meer beschikkingsbevoegd. Ik denk echter dat in dit geval nu wel een succesvol beroep kan worden gedaan op art 3:88 alleen wat is "de ongeldige vroegere overdracht"? Wat kan ik doen met het gegeven dat op basis van de na ontbinding ontstane verbintenis tot ongedaanmaking partij B de vorderingsrechten weer aan A moeten terugleveren. Kunnen ze dat wel nu D mogelijk toch eigenaar is geworden of komt alleen een schadeaanspraak van A op B om de hoek kijken?

Ter informatie geef ik hier nog dat de cessie tussen A en B er een om niet was. De prestatie van B was nl het doorleveren aan een door A gewenste partij en A zou de opbrengsten van de verkoop krijgen, niet B. Dus eventueel kan de "cessie"van A naar B gezien worden als een lastgeving.

Separaat speelt nog het feit dat partij B zich liet vertegenwoordigen op basis van een volmacht. De gevolmachtigde accepteerde namens B de voorwaardelijk cessie tussen A en B in 1989, maar leverde ook namens B de vorderingsrechten in 2004 aan C.
Kern in die discussie was dat de volmacht niet toereikend werd geoordeeld voor het vervreemden van die vorderingsrechten van B aan C. Het is kennelijk een bijzondere volmacht die geen daden van beschikking toelaat. Echter de gevolmachtige deed feitelijk niets anders dan het honoreren van een contractuele verplicht van B ten opzichte van A en vervreemde niets uit het vermogen van B toen hij de cessie naar C in 2004 tekende. Dit omdat de cessie tussen A en B in 2004 nog niet was voltooid, maar pas in 2010.

Zit ik goed?
bona fides

BerichtGeplaatst: vr 31 aug 2012 1:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Alfred777 schreef:
In mijn geval zou het niet kunnen beroepen op art 3:83 lid 2 betekenen dat het allemaal iets ingewikkelder wordt en dat de voorwaardelijk cessie uit 1989 toch tot een overdracht van de vorderingrechten in 2008 door B aan een NIET door partij A gewenste partij D is gekomen, zij het met een leveringsgebrek.

Ik zie niet in wat. art. 3:83 lid 2 BW hier mee te maken geeft. Waar jouw beding om gaat is een verplichting om mee te werken aan een overdracht. Art. 3:83 lid 2 BW ziet op de mogelijkheid om een vordering onoverdraagbaar te maken. Dat is iets geheel anders.

Uiteraard laat zo'n verplichting om mee te werken de eisen die art. 3:84 BW aan een geldige overdracht stelt onverlet. Voor een daadwerkelijke overdracht is medewerking van de rechthebbende nodig. Wél kan in beginsel die verplichting om mee te werken via de rechter worden afgedwongen. Zie art. 3:296, 3:299, 3:300 BW.

Quote:
Want de mededeling van de bedoelde cessie van A naar B in 1989 is pas gedaan in 2010, zodat aan de cessie van 2008 aan D een leveringsgebrek zit dat mogelijk met een beroep op art 3:88 kan worden gerepareerd.

Wat de "cessie van 2008" (of 2004?) precies inhoudt is mij niet duidelijk. Wie is D? D=C?

Dat er geen mededeling is gedaan is een beetje vreemd, want B heeft de vordering gestuit. Dat is wat lastig zonder te schuldenaar op de hoogte te stellen van de cessie.

Quote:
Inmiddels is de overeenkomst tussen A en B door A ontbonden en heeft A - na de mededeling in 2010 overigens - de rechten alsnog geleverd aan C, Hier is ook sprake van een leveringsgebrek: A was niet meer beschikkingsbevoegd. Ik denk echter dat in dit geval nu wel een succesvol beroep kan worden gedaan op art 3:88 alleen wat is "de ongeldige vroegere overdracht"?

Een beroep op art. 3:88 gaat zeker niet op. De onbevoegdheid van A vloeit voort uit het feit dat A de vordering heeft overgedragen aan B. Art. 3:88 ziet op het geval dat er ongeldig aan A is geleverd (bijv. op grond van een titel die later is vernietigd), waardoor A niet geldig kon leveren aan zeg C.

Quote:
Wat kan ik doen met het gegeven dat op basis van de na ontbinding ontstane verbintenis tot ongedaanmaking partij B de vorderingsrechten weer aan A moeten terugleveren.

A kan nakoming van die verbintenis tot ongedaanmaking vorderen, eventueel via de rechter. Boek 6 BW regelt hoe het werkt als nakoming niet meer mogelijk is en dergelijke.

Quote:
Ter informatie geef ik hier nog dat de cessie tussen A en B er een om niet was. De prestatie van B was nl het doorleveren aan een door A gewenste partij en A zou de opbrengsten van de verkoop krijgen, niet B. Dus eventueel kan de "cessie"van A naar B gezien worden als een lastgeving.

Tja, zonder de precieze achtergrond te kennen maakt dat het allemaal een wat schimmig verhaal. Waarom zou A een vordering een paar jaar bij B stallen, en daar dan ook nog feitelijk (juridisch strikt genomen niet) de beschikkingsmacht over willen houden? Ik denk dan: dit is een schijnhandeling, bijv. met het oog op de frauduleuze benadeling van derden. Maar zoals gezegd, ik ken de precieze achtergrond niet.

Quote:
Separaat speelt nog het feit dat partij B zich liet vertegenwoordigen op basis van een volmacht. De gevolmachtigde accepteerde namens B de voorwaardelijk cessie tussen A en B in 1989, maar leverde ook namens B de vorderingsrechten in 2004 aan C.

Dat is al onder de rechter geweest, zoals ik het begrijp.

BerichtGeplaatst: vr 31 aug 2012 10:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Alfred777 schreef:
Wat ik van Regin en jou begrijp is eigenlijk dat de debitor cessus altijd moet meewerken aan een overdraagbaarheids beding. Je kunt na een reeks gedane cessie zo'n beding wel in het leven roepen, maar dan zou je dit opnieuw met de debitor cessus moeten afspreken alsof je opnieuw begint.

Niet helemaal. In beginsel is een vordering overdraagbaar. Als de schuldeiser of schuldenaar niet akkoord gaat met een beperking van de overdraagbaarheid, dan komt dat beding eenvoudigweg niet tot stand. De schuldenaar hoeft dus niet altijd mee te werken aan zo'n overdraagbaarheidsbeding. Verder kunnen na een cessie de (nieuwe) schuldeiser en schuldenaar nieuwe afspraken maken over de overdraagbaarheid, maar die afspraak kan nooit bewerkstelligen dat de cedent in goederenrechtelijke zin iets te zeggen heeft over de overdraagbaarheid van de vordering. De overdraagbaarheid is een zaak tussen schuldeiser en schuldenaar van een vordering, en de cedent is na cessie geen schuldeiser meer.

Alfred777 schreef:
]Want de mededeling van de bedoelde cessie van A naar B in 1989 is pas gedaan in 2010, zodat aan de cessie van 2008 aan D een leveringsgebrek zit dat mogelijk met een beroep op art 3:88 kan worden gerepareerd.

Er is dus geen sprake geweest van een stille cessie (art. 3:94 lid 3 BW)? In dat geval is de medeling aan de debiteur namelijk niet vereist om de levering van het vorderingsrecht te voltooien. Wie heeft er precies medegedeeld? (En met bona fides: hoe heeft B de vordering gestuit zonder ook mededeling te doen?)

Alfred777 schreef:
Echter aangezien partij D als tussenkomende partij in de procedure op het moment van mededeling, kennis heeft gekregen van de voorwaarden van de cessie tussen A en B, meen ik dat doordat D geen rekening wenst te houden met de gerechtigde belangen van partij A, en partij B willens en wetens wanprestatie laat plegen, niet te goeder trouw is, zodat zijn beroep op art 3.88 niet zal slagen.

Voor zover ik weet wordt de goede trouw getoetst op het moment van de overdracht. D heeft geen juridische verplichting om rekening te houden met de gerechtigde belangen -- wat dat ook mag betekenen -- van A. Volgens mij kan het beroep van D op art. 3:88 BW slagen, omdat de onbevoegdheid van B voortvloeit uit de onvoltooide levering (geen mededeling) in de overdracht tussen A en B.

Alfred777 schreef:
Inmiddels is de overeenkomst tussen A en B door A ontbonden en heeft A - na de mededeling in 2010 overigens - de rechten alsnog geleverd aan C, Hier is ook sprake van een leveringsgebrek: A was niet meer beschikkingsbevoegd. Ik denk echter dat in dit geval nu wel een succesvol beroep kan worden gedaan op art 3:88 alleen wat is "de ongeldige vroegere overdracht"?

C kan geen beroep doen op art. 3:88 BW. De beschikkingsonbevoegdheid van A vloeit niet voort uit de ongeldigheid van een vorige overdracht. Als er mededeling is gedaan aan de debiteur, dan is de overdracht van A naar B geldig. Die overdracht is de reden dat A in de overdracht aan C beschikkingsonbevoegd is.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds