Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu wo 06 aug 2025 1:26
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

2e handse scooter
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
ebbink

Leeftijd: 35
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): HAN

BerichtGeplaatst: di 10 jul 2012 1:10    Onderwerp: 2e handse scooter Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo allemaal,

ik hoop dat iemand mij kan helpen met het volgende probleem,

ik heb vorige week maandag ( 2 Juli ) een 2e handse scooter gekocht.

bij de test rit zou via de quick start moeten starten maar dat deed hij niet, maar verder reed de scooter goed, dus werd afgesproken dat als dat goed zou werken dat de deal door zou gaan.

nu zijn we iets meer dan een week verder en ik heb 3 problemen erbij gekregen.
1. eerste dag deed de kilometer teller het niet meer ( direct gerepareerd )
2. eerste 500 meter rijdt hij niet sneller dan 15 km en na de 500 meter ( schatting ) begint hij op te lopen
3. onder het rijden is hij nu al 3 keer uitgevallen.

dit vind ik niet dat dit moet kunnen en wil ik het liefst mijn geld terug,
nu weet ik niet hoever mijn rechten liggen.

de scooter is nu bijna 5 jaar oud. en heeft 12.000 op de kilometer teller staan. het is een Sym MIO.

ik heb de scooter bij een winkel gekocht die zoal nieuw als 2e hands verkoopt. dit is dus een 2e handse scooter.

Ik hoop dat iemand mij wilt helpen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
ArieKanarie

Leeftijd: 36
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UM

BerichtGeplaatst: di 10 jul 2012 9:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo Ebbink,

De grote vraag in dit geval is of de scooter aan de overeenkomst beantwoordt. In uw geval lijkt mij sprake te zijn van een consumentenkoop.

Het gaat hier echter om een tweedehands scooter en daar kan men minder van verwachten dan van een nieuwe scooter. U heeft uw scooter echter bij een dealer gekocht en op grond daarvan mag u verwachten dat u een scooter koopt waarmee op een normale wijze kan worden deelgenomen aan het verkeer.

Uw vraag is concreet of de koop ontbonden kan worden. Bij een consumentenkoop kan tot ontbinding van de overeenkomst worden overgegaan op grond van art. 7:22 lid 1 onder a BW. Deze bevoegdheid ontstaat krachtens art. 7:22 lid 2 BW pas als herstel en vervanging onmogelijk zijn of van de verkoper niet gevergd kunnen worden, danwel de verkoper tekort is geschoten in een verplichting als bedoeld in artikel 7:21 lid 3 BW. Daarnaast speelt de tenzij-bepaling van art. 7:22 lid 1 onder a hier mogelijk een rol: als de afwijking van een geringe betekenis is dan is de ontbinden met haar gevolgen niet gerechtvaardigd.

Ik vermoed echter dat de klachten die u heeft op een eenvoudige wijze te repareren zijn. Ik ben geen expert op dit gebied, maar een scooter die onder het rijden uitvalt heeft vaak iets te maken met de luchttoevoer, de choke.

Wat moet u nu doen?
U geeft aan vorige week maandag de scooter gekocht te hebben. Op grond van art. 7:23 BW rust op de koper een waarschuwingsplicht. Mijn advies is altijd om zoveel mogelijk bewijs te verzamelen bij dit soort geschillen. Indien het onverhoopt tot escalatie zal leiden dan staat u in ieder geval sterk in een rechtszaak.

U dient concreet gezegd de verkoper op de hoogte te brengen van het gebrek en u dient hem de mogelijkheid te geven om het gebrek te verhelpen. Maak een korte brief waarin u aangeeft op welke dag u naar de verkoper bent gegaan en wat u klacht concreet behelst. Laat deze brief ondertekenen door de verkoper of stuur deze aangetekend naar hem toe.

Wellicht ten overvloede: de koopovereenkomst kunt u in dit stadium niet op juridische gronden ontbinden.[/b]
ebbink

Leeftijd: 35
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): HAN

BerichtGeplaatst: di 10 jul 2012 15:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo Arie,

bedankt voor zo'n snelle reactie. Ik ga morgen weer naar de winkel om te kijken wat er mogelijk is. ( aangezien hij vandaag dicht is )

maar als ik het goed begrepen heb, zou hij gewoon alles moeten repareren zodat het weer naar wens functioneert.
ik hou er wel rekening mee dat het 2e hands is en dus niet alles prefect moet zijn.

maar ik vind niet dat het zomaar moet uitvallen. dan ben je een gevaar op de weg.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds