Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 05 aug 2025 21:04
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Hulp gevraagd: Onterecht ontslag op staande voet
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Manda

Leeftijd: 52
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: zo 17 jun 2012 12:31    Onderwerp: Hulp gevraagd: Onterecht ontslag op staande voet Reageer met quote Naar onder Naar boven

Na een nietigverklaring van een ontslag op staande voet kan een werkgever een ontbindingsprocedure bij de kantonrechter opstarten.
Bij een ontbindingsprocedure zijn de eisen voor de werkgever lager dan bij een ontslag op staande voet.
Ik heb begrepen dat een rechter in de praktijk de meeste ontbindingsverzoeken inwilligt. Het lijkt er dus op dat een werkgever relatief makkelijk van een werknemer af kan komen.

Dit bevreemdt mij. In mijn case is er een nietigverklaring van het ontslag op staande voet, omdat er geheel geen bewijs aanwezig was van een door de werkgever geconstateerde dringende reden. Het verhaal berust alleen op een valse aanklacht van een medewerker. De werkgever blijft echter op het standpunt staan dat het ontslag op staande voet terecht was gegeven.

Hoe kan ik voorkomen dat ik uiteindelijk via de ontbindingsprocedure toch ontslagen wordt? Welke andere mogelijkheden heb ik om het ontslag aan te vechten?

Het kan toch niet waar zijn dat ik op basis van een valse aanklacht van een medewerker ik toch ontslagen wordt?

Laatst aangepast door Manda op zo 17 jun 2012 14:12, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Regin

Leeftijd: 38
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 17 jun 2012 13:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Uw advocaat heeft gelijk. De werkgever kan de kantonrechter vragen om ontbinding wegens een verstoorde arbeidsrelatie. "Rode draad hierbij is dat de rechter de arbeidsovereenkomst zal ontbinden indien hij meent dat een vruchtbare voortzetting daarvan er niet meer in zit. Hoewel dat onbevredigend kan zijn indien bijvoorbeeld de werknemer geen verwijt treft en de verhouding slechts door toedoen van de werkgever verstoord is geraakt, is dit wel een realistische aanpak. Een billijke uitkomst van de ontbindingsprocedure zal zich dan met name dienen te vertalen in een hogere vergoeding voor de werknemer" (Commentaar Arbeidsrecht, art. 7:685).

U kunt het beste aan u werkgever in een aangetekende brief laten weten dat u bereid bent om aan het werk te blijven. Verder kunt u het onterechte ontslag op staande voet aanvechten en in een eventuele ontbindingsprocedure duidelijk maken dat u geen enkel verwijt treft. De werkgever zal dan genoodzaakt zijn een torenhoge ontslagvergoeding te betalen. Eventueel kunt u ook uw collega die een valse melding heeft gedaan aanspreken op grond van onrechtmatige daad. U moet dan wel duidelijk maken welke schade u precies door de melding heeft geleden.
StevenK
Moderator

Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: zo 17 jun 2012 14:51    Onderwerp: Re: Hulp gevraagd: Onterecht ontslag op staande voet Reageer met quote Naar onder Naar boven

Manda schreef:

Dit bevreemdt mij. In mijn case is er een nietigverklaring van het ontslag op staande voet, omdat er geheel geen bewijs aanwezig was van een door de werkgever geconstateerde dringende reden. Het verhaal berust alleen op een valse aanklacht van een medewerker. De werkgever blijft echter op het standpunt staan dat het ontslag op staande voet terecht was gegeven.

Hoe kan ik voorkomen dat ik uiteindelijk via de ontbindingsprocedure toch ontslagen wordt? Welke andere mogelijkheden heb ik om het ontslag aan te vechten?

Het kan toch niet waar zijn dat ik op basis van een valse aanklacht van een medewerker ik toch ontslagen wordt?

Uiteindelijk kan *elk* dienstverband beëindigd worden. Als het allemaal onterechte verwijten zijn, dan zal dit door de rechter weergegeven worden in de hoogte van de ontbindingsvergoeding.
Bekijk de homepage
DENNIS79

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: ma 18 jun 2012 10:57    Onderwerp: Re: Hulp gevraagd: Onterecht ontslag op staande voet Reageer met quote Naar onder Naar boven

Manda schreef:

De werkgever dient wel een argument te hebben voordat hij om jouw ontslag kan verzoeken bij de rechter. En elk argument heeft zijn tegenargument.

Het klopt (zoals Regin zegt) dat er vaak bij vergelijkbare zaken om ontbinding wordt verzocht met een beroep op verstoorde arbeidsverhoudingen.

Indien dit bij jou ook het geval is, dan dien je dus te stellen (en te bewijzen) dat er geen sprake van is van verstoorde arbeidsverhoudingen. Dit is niet gemakkelijk, maar je zal niet de eerste zijn die er wel in slaagt om dat aan te tonen en daarmee te voorkomen dat de rechter de areidsovereenkomst ontbindt.

BerichtGeplaatst: ma 18 jun 2012 13:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank voor jullie reacties.

Het vervelende volgens mij van de ontbindingsprocedure is dat je tegen een uitspraak niet in hoger beroep kan gaan. Klopt dat?
Voor mij is de arbeidsverhouding niet verstoord, maar voor de werkgever wel. De uitkomst van een ontbindingsprocedure lijkt mij dan onzeker, Zeker met de wetenschap dat in de praktijk veel ontbindingsverzoeken ingewilligd worden. Dus als de rechter negatief beslist voor mij dan zit ik door de onmogelijkheid om niet in hoger beroep te kunnen gaan "vast".

Volgens mij is in dit soort situaties de enige oplossing een kort geding aanspannen tegen het onterechte op staande voet ontslag en dan doorgaan met een bodemprocedure?

Laatst aangepast door Manda op ma 18 jun 2012 14:03, in totaal 1 keer bewerkt
DENNIS79

BerichtGeplaatst: ma 18 jun 2012 13:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Manda schreef:

Het vervelende volgens mij van de ontbindingsprocedure is dat je tegen een uitspraak niet in hoger beroep kan gaan. Klopt dat?

Volgens mij is de enige oplossing een kort geding aanspannen tegen het onterechte op staande voet ontslag.

Huh? Ik begrijp deze ontwikkeling niet helemaal...

Je hebt toch al een kort geding/bodemprocedure aangespannen tegen het ontslag op staande voet? En die heb je toch al gewonnen?

Of bedoel je met de nietigverklaring dat jij zelf het ontslag nietig hebt verklaard?

Het klopt dat er (in principe) geen hoger beroep mogelijk is tegen een ontbindingsverzoek.

BerichtGeplaatst: ma 18 jun 2012 14:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ik had mijn tekst aangepast naar een algemene zin:

Volgens mij is [b]in dit soort situaties[/b] de enige oplossing een kort geding aanspannen tegen het onterechte op staande voet ontslag en dan doorgaan met een bodemprocedure?
Regin

Leeftijd: 38
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 18 jun 2012 16:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Manda schreef:
Volgens mij is in dit soort situaties de enige oplossing een kort geding aanspannen tegen het onterechte op staande voet ontslag en dan doorgaan met een bodemprocedure?

Ik begrijp niet helemaal wat je precies bedoelt met "dit soort situaties" en "de enige oplossing". De ontbindingsprocedure en de vernietiging van het onterechte ontslag staan los van elkaar. Als er sprake is van een spoedeisend belang kan je een kort geding starten, maar je kunt ook meteen een bodemprocedure beginnen. Je kunt niet verhinderen dat de werkgever een ontbindingsprocedure begint.
DENNIS79

BerichtGeplaatst: di 19 jun 2012 9:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Manda schreef:
ik had mijn tekst aangepast naar een algemene zin:

Daar gaat het mij niet om... Ik begrijp gewoon niet waar je nu precies staat in jouw "case".

Je schreef namelijk eerder al:
Quote:
In mijn case is er een nietigverklaring van het ontslag op staande voet, omdat er geheel geen bewijs aanwezig was van een door de werkgever geconstateerde dringende reden.

Wie heeft die nietigverklaring uitgesproken?

Ik ben/was in de veronderstelling dat je al een kort geding procedure aangespannen had en dat daar al op gevonnist was.

Als je echt hulp zoekt, kan het geen kwaad om zo duidelijk mogelijk te zijn in de beschrijving van je eigen casus.

Leeftijd: 44
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: di 19 jun 2012 10:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dag,*
* Aan dit bericht kunt u geen rechten ontlenen.

Voor de duidelijkheid:
Er zijn in deze drie wegen. Twee in de dagvaardingsprocedure (bodemprocedure, of bij de voorzieningenrechter in kort geding) en één bij de kantonrechter in de verzoekschriftenprocedure op grond van art. 7:685 BW.

I. Dagvaarding primair: u vordert nietigheid van het ontslag (art. 9 io. 6 Buitengewoon Besluit Arbeidsverhoudingen). De arbeidsovereenkomst blijft hierdoor in stand. Daarnaast doorbetaling van loon (art. 7:628 BW) met vertragingsschade (art. 7:625 BW), wettelijke rente ad 4% (art. 6:119 en 120 BW) en feitelijke tewerkstelling op grond van art. 7:611 BW.

II. Dagvaarding subsidiair: u laat het ontslag in stand, maar vordert schadevergoeding, omdat het zonder geldige dringende reden is gegeven (art. 7:677 lid 1 en 2 io. 7:680 BW). Gefixeerde schadevergoeding is een bedrag aan loon gelijk aan het loon dat u bij opzegging met inachtneming van de opzeggingstermijn had ontvangen. Daarnaast, omdat de arbeidsverhouding is beeindigd, vordert u herstel van de dienstbetrekking, art. 7:682 BW.

III. Verzoekschriftprocedure art. 7:685 BW Ontbinding bij de kantonrechter wegens een verstoorde arbeidsverhouding met ontslagvergoeding, lid 8. De arbeidsverhouding is daarmee beeindigd.

Op het ontbindingsverzoek van de werkgever bij de kantonrechter kunt u een verweerschrift indienen met de tegenbewijzen die u verzameld hebt.

Ik denk dat uw advocaat wel van één en ander weet. Succes.

Met vriendelijke groet,

Marja
Manda

BerichtGeplaatst: wo 20 jun 2012 9:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het wordt mij allemaal wat duidelijker.

Het ontslag is inderdaad zeer recent nietig verklaard door de kantonrechter. De bodemprocedure is gestart.

Mijn verwarring in het verhaal zit in de ontbindingsprocedure.
Zoals door jullie gezegd staat de ontbindingsprocedure los van het kort geding/ de bodemprocedure.

Wat gebeurt er met de ontbindingsprocedure, die de werkgever voor de nietigverklaring had ingesteld? Is deze na het winnen van het kort geding gestopt of loopt deze gewoon nog door?

Het zou onlogisch zijn, omdat de reden voor het ontslag op staande dezelfde is als die voor de ontbindingsprocedure. Als het ontslag op staande voet nietig is verklaard dan zou een ontbindingsverzoek ook niet meer relevant zijn. Echter de eisen voor een ontbindingsverzoek liggen vele malen lager dan bij een ontslag op staande voet. De werkgever kan nu meer argumenten aandragen voor het ontbindingsverzoek, zoals een verstoorde arbeidsrelatie.
DENNIS79

BerichtGeplaatst: wo 20 jun 2012 9:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Manda schreef:
Het ontslag is inderdaad zeer recent nietig verklaard door de kantonrechter. De bodemprocedure is gestart.

Nu wordt het mij ook duidelijk!

Quote:
Mijn verwarring in het verhaal zit in de ontbindingsprocedure.
Zoals door jullie gezegd staat de ontbindingsprocedure los van het kort geding/ de bodemprocedure.
Dat klopt, maar ook kort geding en bodemprocedure staan los van elkaar. Echter de gronden die werkgever aan zal voeren zijn in een kort geding en bodemprocedure hetzelfde, en strekken tot hetzelfde doel, namelijk ontslag op staande voet. In de verzoekschriftprocedure is het doel enkel ontbinding, en niet op staande voet.

Quote:
Wat gebeurt er met de ontbindingsprocedure, die de werkgever voor de nietigverklaring had ingesteld? Is deze na het winnen van het kort geding gestopt of loopt deze gewoon nog door?

Deze staat er los van en zal daarom gewoon doorlopen. Die ontbindingsprocedure wordt juist daarom ook meestal opgestart; als achtervang voor het geval het ontslag op staande voetals niet rechtsgeldig wordt beschouwd.

Quote:
Het zou onlogisch zijn, omdat de reden voor het ontslag op staande dezelfde is als die voor de ontbindingsprocedure. Als het ontslag op staande voet nietig is verklaard dan zou een ontbindingsverzoek ook niet meer relevant zijn. Echter de eisen voor een ontbindingsverzoek liggen vele malen lager dan bij een ontslag op staande voet. De werkgever kan nu meer argumenten aandragen voor het ontbindingsverzoek, zoals een verstoorde arbeidsrelatie.

Nee, dat is niet onlogisch. Het ontslag op staande voet wordt direct gegeven en geffectueerd en geeft jou geen recht op enige vergoeding. De ontbinding gaat meestal gepaard met een vergoeding voor de werknemer en er geldt een opzegtermijn, waarin "gewoon" een recht op salaris bestaat.

Bij een ontslag op staande voet heb je geen recht op WW, bij een ontbinding heb je dat wel.

Het is derhalve niet meer dan logisch dat de eisen voor een ontslag op staande voet zwaarder zijn. Het is ook niet onlogisch dat er wel een mogelijkheid moet zijn voor een werkgever om afscheid te nemen van een werknemer.

BerichtGeplaatst: wo 20 jun 2012 11:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank voor je antwoord!

Ik begrijp dus nu dat als ik de bodemprocedure win, de werkgever daarna nog steeds door kan gaan met de ontbindingsprocedure en mij toch nog kan ontslaan.

Voelt in mijn optiek toch niet echt rechtvaardig, omdat in eerste instantie de basis van het hele gebeuren gebaseerd is op een valse aanklacht van een medewerker.

Belangrijkste zoals jullie aangaven is dat ik bij een ontbindingsprocedure moet kunnen stellen en bewijzen dat er geen sprake is van verstoorde arbeidsverhoudingen.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds