|
Auteur |
Bericht |
Rechtenstudent93
Leeftijd: 32 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
|
Geplaatst: do 31 mei 2012 15:20 Onderwerp: Derdenbescherming art. 3:88 BW |
|
|
Ik heb een vraag over de derdenbescherming, art. 3:88 BW. Er staat namelijk in lid 1 van dit artikel:
-Het moet gaan om een registergoed, of een ander goed waarop artikel 86 niet van toepassing is
-De verkrijger dient te goeder trouw te zijn
Deze 2 criteria snap ik nog wel, maar van de volgende twee criteria snap ik niets, namelijk:
-De onbevoegdheid vloeit voort uit de ongeldigheid van een vroegere overdracht
-die niet het gevolg was van onbevoegdheid van de toenmalige vervreemder
Zou iemand mij dat in normaal Nederlands willen uitleggen (en het liefst met voorbeelden)?
Bij voorbaat dank  |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 31 mei 2012 17:30 Onderwerp: |
|
|
Dag,*
* Aan dit bericht kunt u geen rechten ontlenen.
De beschikkingsonbevoegdheid van de verkoper moet het gevolg zijn van een gebrek in de overdracht aan de verkoper (of nog een eerdere overdracht). Maar dit gebrek mag niet beschikkingsonbevoegdheid van de toenmalige verkoper zijn.
Voorbeeld:
Koper Bert koopt van verkoper Aart een huis. De balken van het huis blijken vol te zitten met een of andere worm. Koper Bert op zijn beurt verkoopt het huis tegen een lage prijs aan koper Cornelis. Dan besluit Bert de overeenkomst met verkoper Aart te vernietigen wegens dwaling. Koper Bert is nu met terugwerkende kracht (art. 3:53 BW) beschikkingsonbevoegd, door het titelgebrek. Cornelis wordt beschermd door art. 3:88 BW, als aan de overige voorwaarden is voldaan, met name goede trouw.
Ander voorbeeld:
Aart draagt tot zekerheid van een lening die hij heeft bij Bert zijn huis over aan Bert. Deze overdracht is ongeldig, want in strijd met art. 3:84 lid 3 BW, titelgebrek. Bert draagt het huis over aan Cornelis. Cornelis wordt beschermd door art. 3:88 BW, als aan de overige voorwaarden is voldaan, met name de goede trouw.
Ik hoop, dat het nu iets duidelijker is.
Met vriendelijke groet,
Marja
------------------------------------
Het goede leven:
Blijven hopen op en geloven in de wederkomst van Jezus de Messias
Huisje met zonnepanelen
Moestuintje
Muziek, werk en bidden
Gezamenlijk brood eten |
|
|
|
 |
Rechtenstudent93
|
Geplaatst: vr 01 jun 2012 11:32 Onderwerp: |
|
|
Ah, ik begin het al beter te begrijpen.
Maar stel A levert aan B een huis, maar A levert dit huis met een ongeldige titel. B is te goeder trouw en kon en behoorde hier dus ook niets van te weten. Kan B dan volgens art. 3:88 BW derdenbescherming genieten of kan dit niet omdat hier geen sprake is van een vroegere overdracht? |
|
|
|
 |
Rechtenstudent93
|
Geplaatst: vr 01 jun 2012 11:33 Onderwerp: |
|
|
Maar stel A levert aan B een huis, maar A levert dit huis met een ongeldige titel. B is te goeder trouw en kon en behoorde hier dus ook niets van te weten. Kan B dan volgens art. 3:88 BW derdenbescherming genieten of kan dit niet omdat hier geen sprake is van een vroegere overdracht? |
|
|
|
 |
Rechtenstudent93
|
Geplaatst: vr 01 jun 2012 11:35 Onderwerp: |
|
|
Maar stel A levert aan B een huis, maar A levert dit huis met een ongeldige titel. B is te goeder trouw en kon en behoorde hier dus ook niets van te weten. Kan B dan volgens art. 3:88 BW derdenbescherming genieten of kan dit niet omdat hier geen sprake is van een vroegere overdracht?
En tweede vraag:
Art. 3:88 BW is dus om beschikkingsonbevoegdheid te repareren, maar dit beschikkingsonbevoegdheid moet door een ongeldige titel of leveringsgebrek tot stand zijn gekomen, heb ik dat goed? |
|
|
|
 |
Regin
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1042
|
Geplaatst: vr 01 jun 2012 13:23 Onderwerp: |
|
|
Rechtenstudent93 schreef: | Maar stel A levert aan B een huis, maar A levert dit huis met een ongeldige titel. B is te goeder trouw en kon en behoorde hier dus ook niets van te weten. Kan B dan volgens art. 3:88 BW derdenbescherming genieten of kan dit niet omdat hier geen sprake is van een vroegere overdracht? |
B wordt niet beschermd, omdat de onbevoegdheid van A niet voortvloeit uit een vorige overdracht.
Quote: | Art. 3:88 BW is dus om beschikkingsonbevoegdheid te repareren, maar dit beschikkingsonbevoegdheid moet door een ongeldige titel of leveringsgebrek tot stand zijn gekomen, heb ik dat goed? |
De beschikkingsonbevoegdheid moet voortvloeien uit de ongeldigheid van een vorige overdracht. Die ongeldigheid mag niet bestaan in beschikkingsonbevoegdheid van de toenmalige vervreemder. Dan blijven inderdaad titel- en leveringsgebreken over. |
|
|
|
 |
marja.verstralen
|
Geplaatst: vr 01 jun 2012 13:27 Onderwerp: |
|
|
Fijn dat het iets duidelijker is.
In antwoord op de eerste vraag. Art. 3:88 BW beschermt niet tegen een titelgebrek, maar tegen beschikkingsonbevoegdheid die voortvloeit uit een gebrek in een eerdere overdracht, dat niet bestaat in beschikkingsonbevoegdheid.
In antwoord op de tweede vraag. Ja, dat klopt, maar het kan ook dat de gehele overdracht ongeldig is. Ik kan even geen voorbeeld bedenken. |
|
|
|
 |
marja.verstralen
|
Geplaatst: vr 01 jun 2012 13:30 Onderwerp: |
|
|
Nog een aanvulling:
Dit is denk ik zo geregeld, omdat beschikkingsonbevoegdheid bij registergoederen altijd te achterhalen is via het openbaar register en men in dat geval dus niet te goeder trouw kan zijn.
Waarom dit bij vorderingen op naam (vallen ook onder art. 3:88 BW) ook zo geregeld is, weet ik niet. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: vr 01 jun 2012 14:33 Onderwerp: |
|
|
marja.verstralen schreef: | Dit is denk ik zo geregeld, omdat beschikkingsonbevoegdheid bij registergoederen altijd te achterhalen is via het openbaar register en men in dat geval dus niet te goeder trouw kan zijn. |
Maar wat het register aangeeft hoeft niet altijd te kloppen.
Een koopovereenkomst op basis waarvan is geleverd kan bijv. achteraf zijn vernietigd. De titel is dan met terugwerkende kracht ongeldig, waardoor de eigendomsoverdracht ook ongeldig is. Aan het register kun je dit niet zien, tenzij het register is aangepast. Als de koper de zaak nu doorverkoopt, is er sprake van beschikkingsonbevoegdheid omdat de koper/vervreemder met terugwerkende kracht nooit eigenaar is geweest. In zo'n situatie is art. 3:88 BW van belang.
Rechtenstudent93 schreef: | Art. 3:88 BW is dus om beschikkingsonbevoegdheid te repareren, maar dit beschikkingsonbevoegdheid moet door een ongeldige titel of leveringsgebrek tot stand zijn gekomen, heb ik dat goed? |
Derdenbescherming beschermt niet tegen een ontbrekende geldige titel, maar tegen het ontbreken van beschikkingsbevoegdheid.
Eerst kijk je naar art. 3:84 BW: als aan de 3 vereisten is voldaan, ben je klaar. Is aan de beschikkingsbevoegdheid niet voldaan, dan kijk je naar art. 3:86 BW of naar art. 3:88 BW. Is aan één van beide andere eisen niet voldaan, dan is de overdracht niet geldig en spelen art. 3:86 BW en art. 3:88 BW geen rol. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|