|
Auteur |
Bericht |
memolen
Leeftijd: 72 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 29 mrt 2012 21:11 Onderwerp: Wat te doen met de as van mijn ouders? |
|
|
Mijn beide ouders zijn overleden. Mijn zuster heeft de as van mijn moeder en ik heb de as van mijn vader. Meer kinderen zijn er niet. Mijn zus wil de as van onze beide ouders verstrooien en ik wil de as in urnen in een urnen-nis bijgezet zien, in de geboorteplaats van mijn moeder, waar mijn ouders ook samen met veel plezier hebben gewoond. Mijn ouders hebben geen wensen hieromtrent op papier gezet.
Welke juridische mogelijkheden heb ik?
Groet,
Mayke |
|
|
|
 |
hilde12
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1572
|
Geplaatst: do 29 mrt 2012 22:24 Onderwerp: |
|
|
Volgens mij geen...
Alleen een goed gesprek met uw zus: misschien de helft verstrooien en de andere helft bijzetten? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: vr 30 mrt 2012 1:13 Onderwerp: |
|
|
In theorie kan de rechter zich hier wel over uitspreken. Dat zal hij doen aan de hand van:
art. 18 Wet op de lijkbezorging schreef: | 1. In de lijkbezorging wordt voorzien door degene, die het in artikel 11 bedoelde verlof aanvraagt, dan wel door degene, die redelijkerwijze geacht kan worden in diens plaats te zijn getreden. De lijkbezorging geschiedt overeenkomstig de wens of de vermoedelijke wens van de overledene, tenzij dat redelijkerwijs niet gevergd kan worden.
2. Onder lijkbezorging wordt voor de toepassing van deze paragraaf begrepen het geven van bestemming aan de as van een gecremeerd lijk. |
De wens of de vermoedelijke wens van de overledene zal de doorslag moeten geven.
De rechter zal in een eventuele rechtszaak die (vermoedelijke) wens moeten vaststellen aan de hand van wat de partijen aandragen.
In LJN AV4178 oordeelde de rechter dat die wens niet meer was vast te stellen:
Quote: | Nu de vermoedelijke wens van [voormalig partner eiser] niet voldoende vaststaat en waarschijnlijk niet met voldoende zekerheid alsnog vast kan worden gesteld, zal naar redelijkheid en met afweging van de gevoelens en belangen van de nabestaanden, over de bestemming van de as dienen te worden beslist. |
_________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|