|
Auteur |
Bericht |
M Z
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 20 feb 2012 0:23 Onderwerp: Moeder overleden en laat een belastingschuld achter |
|
|
Beste Allemaal,
Mijn moeder is helaas begin Januari overleden. Nu heeft ze een belastingschuld ivm teveel ontvangen huurschuld in 2009....
Ben ik nu verplicht deze te betalen??
Ik heb de belastingdienst gebeld en die hebben ze letterlijk gezegd: 'wij vragen de nabestaande dit te betalen'.
Er is geen testament en mijn moeder laat verder geen geld achter. Nu hoor ik her en der dat je afstand kan doen van de erfenis maar wat betekend dit allemaal. Mijn moeder laat 4 kinderen achter waarvan de jongste (30Jr) nog inwonend was.
Kan iemand mij aub duidelijkheid geven??
Alvast bedankt! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: ma 20 feb 2012 0:56 Onderwerp: Re: Moeder overleden en laat een belastingschuld achter |
|
|
M Z schreef: | Mijn moeder is helaas begin Januari overleden. Nu heeft ze een belastingschuld ivm teveel ontvangen huurschuld in 2009....
Ben ik nu verplicht deze te betalen?? |
Als je de erfenis hebt aanvaard, wel.
Quote: | Er is geen testament en mijn moeder laat verder geen geld achter. Nu hoor ik her en der dat je afstand kan doen van de erfenis maar wat betekend dit allemaal. Mijn moeder laat 4 kinderen achter waarvan de jongste (30Jr) nog inwonend was.
Kan iemand mij aub duidelijkheid geven?? |
Het is inderdaad mogelijk de erfenis te verwerpen. Wil je dat doen, dan moet je oppassen dat je geen handelingen verricht die kunnen worden aangemerkt als een aanvaarding van de erfenis, zoals spullen uit het huis van de overleden persoon meenemen.
Wat te doen met een erfenis
Aanvaarding, verwerping en beneficiaire aanvaarding _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
M Z
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 20 feb 2012 9:17 Onderwerp: |
|
|
We hebben nog geen erfenis geaccepteerd en ook niet geweigerd, stel dat we de erfenis accepteren, wil dit dan zeggen dat we alle schulden moeten betalen?? We hebben nu ook een brief gezien dat ze een schuld had van 5000euro ivm onterecht ontvangen pgb vanuit de gemeente...
De belastingdienst heeft zich al gemeld, de gemeente nog niet.
PS bedankt voor de reactie(s), dit maakt het allemaal iets makkelijker!! |
|
|
|
 |
TP
Leeftijd: 66 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 20 feb 2012 9:30 Onderwerp: |
|
|
Als jullie de erfenis aanvaarden dan moet je ook alle schulden voldoen. Verwerp je de erfenis dan niet. Je kunt ook een tussenvorm kiezen door beneficiair te aanvaarden. Daartoe moet je bij de rechtbank een verzoek indienen. De rechtbank wijst dan een executeur aan en die inventariseert de erfenis. Je kunt dan alsnog besluiten wat te doen. Maar neem de raad van bona fides ter harte.
M Z schreef: | We hebben nog geen erfenis geaccepteerd en ook niet geweigerd, stel dat we de erfenis accepteren, wil dit dan zeggen dat we alle schulden moeten betalen?? We hebben nu ook een brief gezien dat ze een schuld had van 5000euro ivm onterecht ontvangen pgb vanuit de gemeente...
De belastingdienst heeft zich al gemeld, de gemeente nog niet.
PS bedankt voor de reactie(s), dit maakt het allemaal iets makkelijker!! |
|
|
|
|
 |
|