bestwaard
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 21 nov 2011 18:54 Onderwerp: Vervallen erfdienstbaarheid |
|
|
Ik ben nieuw op dit forum, maar via verschillende zoektochten op het internet naar zaken die met erfdienstbaarheid te maken hebben, kwam ik vaak hier uit. Uiteindelijk heb ik besloten om me daarom aan te melden en de situatie waar ik mee zit, hier ook na te vragen.
(hoe krijg ik dit bij Civielrecht?)
Toelichting situatie:
Wij wonen sinds 2009 aan de XXXdijk op nummer XX (perceel A). Om vanaf de dijk bij ons huis te kunnen komen (en andersom) rijden wij over het erf van “de Boer” (perceel B) langs de schuur. Voor deze toegang / uitweg is een erfdienstbaarheid vastgelegd in de akte.
Onze “buurman” rijd al 30 jaar dagelijks over het erf van de boer om zijn huis (perceel D) en zijn boomgaard / weitje (perceel C) te bereiken.
Omdat vanaf 1 januari 2012 er sprake kan zijn dat het dagelijkse gebruik van de buurman, door verjaring een zakelijk recht wordt, heeft de boer onlangs een brief gestuurd.
Hierin wordt gesteld dat de buurman geen recht heeft (volgens de aktes) om vanaf de dijk naar het weitje te rijden en via het erf van de boer naar zijn huis. De buurman heeft nu dus een “probleem”.
Maar, wij misschien ook.
In onze akte staat namelijk een vreemde tweede erfdienstbaarheid omschreven. Hierin is een erfdienstbaarheid omschreven om de buurman vanaf het weitje, over ons perceel, van en naar de dijk toegang te geven.
Dit is voor het eerst omschreven in de akte van 1985. Het rare hierbij is, dat deze route praktisch nooit mogelijk is geweest. Ons perceel heeft geen directe verbinding met de dijk, en in de akte omschreven “zone van 3 meter langs de zuidelijke grens” stond destijds een trafo-station (van het energiebedrijf). Daarnaast staan er ca. 8 eiken bomen (> 50 jaar oud) in deze zone. Kortom, praktisch was en is het niet mogelijk om van deze strook (uitgang) gebruik te maken.
Nu hebben wij een aantal vragen:
- Kan de erfdienstbaarheid die wij hebben over het erf van de boer, ook gebruikt worden als erfdienstbaarheid voor de buurman om van/naar perceel C te komen. Kunnen wij bijvoorbeeld net zoals bezoek voor ons adres, toestemming geven aan de buurman? Dit is altijd zo besproken tussen de buurman en de oude bewoners van ons huis. De zone van 3 meter langs de zuidgrens kan namelijk ook worden gezien als dezelfde zone waar wij overheen rijden.
- Stel de boer wil echt geen erfdienstbaarheid verlenen aan de buurman. Hoe hard kan de buurman het dat maken dat wij een route moeten aanleggen om hem toegang tot de dijk te geven. Met daarbij in overweging dat de omschreven erfdienstbaarheid praktisch nooit mogelijk is geweest. En kunnen wij dit op enige manier tegenhouden in bijvoorbeeld een rechtszaak.
- Stel de buurman kan de toegang over ons perceel claimen op basis van de vastgelegde erfdienstbaarheid in de akte, wie moet er dan betalen voor het mogelijk maken van deze route.
- Stel wij hebben een toegang moeten maken voor de buurman. Hoe groot is dan de kans dat onze erfdienstbaarheid teniet kan worden gedaan door de boer, aangezien wij dan zelf ook een toegang hebben naar de dijk.
- Wij willen zo min mogelijk kosten maken, maar indien nodig middels een rechtszaak onze belangen behartigen. Is er een reële kans op slagen wat dat betreft?
Onze belangen zijn:
Het behouden van onze erfdienstbaarheid over het erf van de boer.
Wij willen geen aanpassingen (esthetisch/kosten) aan ons perceel om toegang te verlenen aan de buurman.
Een lang verhaal, ben benieuwd naar jullie inzichten. Alvast bedankt! |
|