Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 23 aug 2025 13:41
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

niet wijzigingsbeding bij partneralimentatie
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
dia

Leeftijd: 63
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: vr 09 sep 2011 12:54    Onderwerp: niet wijzigingsbeding bij partneralimentatie Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste mensen,
Ik weet het niet meer. Als iemand die partneralimentatie ontvangt, waarvan bedrag en de loop is vastgelegd in een rechterlijke uitspraak, voorzien van een niet-wijzigingsbeding, mag dan bij een nieuw geregistreerd partnerschap van die persoon de alimentatie worden stopgezet? Ondanks dat niet-wijzigingsbeding dus?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: vr 09 sep 2011 14:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een geregistreerd partnerschap van de ontvangende persoon (jij dus)?

Ja, dan houdt het recht op partneralimentatie op.

BerichtGeplaatst: vr 09 sep 2011 14:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ondanks een niet wijzigingsbeding?
Moet een rechter zich daar niet over uitspreken? Zij heeft nl ook een en ander laten vastleggen.
dia

BerichtGeplaatst: vr 09 sep 2011 17:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vraag dit overigens omdat mij al tot twee keer toe door juridisch adviseurs is verzekerd dat het niet-wijzigingsbeding inhoudt dat veranderende omstandigheden niet van invloed zijn op de betaling van een en ander. Ook mijn geregistreerd partnerschap in beginsel niet. En dat ik dus recht blijf houden op alimentatie tot volgend jaar de termijn afloopt of een rechter anders beslist.
Advocaat van mijn ex-partner daarentegen gaat in op artikel 160, meen ik, van het BW. Ik heb dat artikel weliswaar gelezen maar snap de verhouding niet-wijzigingsbeding en wetsartikel niet helemaal. En de advocaat is natuurlijk niet te vertrouwen, zij handelt in het belang van mijn ex-partner.
Omdat ik nu totaal onverwacht - ik had op dat niet-wijzigingsbeginsel gerekend - wat maandelijks inkomen mis, wil ik het advies van mijn adviseurs opvolgen en het LbIO inschakelen. Maar is dat dan terecht of niet.
Bona Fides: kun jij me uitleggen hoe dat zit met de verhouding wetsartikel - niet- wijzigingsbeding?
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: vr 09 sep 2011 20:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik sluit me aan bij de advocaat van je ex-partner. Een niet-wijzigingsbeding kan er niet toe strekken art. 1:160 BW buiten werking te stellen.

De beschikking van de rechter legt slechts de inhoud vast van de verplichting om levensonderhoud te verschaffen. Houdt de verplichting echter op door het aangaan van een geregistreerd partnerschap, dan maakt het wijzigingsbeding dat niet anders.

De in de beschikking genoemde termijn is de termijn bedoeld in art. 1:157 lid 3 BW. Die termijn heeft geen betekenis als het recht op partneralimentatie gelet op art. 1:160 BW komt te vervallen vóór het einde van de termijn. Wat het niet-wijzigingsbeding zegt is dat (onder meer) die termijn niet bij een latere rechterlijke uitspraak kan worden gewijzigd wegens gewijzigde omstandigheden. Dat laat echter onverlet dat het recht op partneralimentatie van rechtswege komt te vervallen door het aangaan van een nieuw geregistreerd partnerschap. Voor dat laatste is dus niet eens een rechterlijke uitspraak nodig.

Ik weet niet wat voor adviseurs je hebt, maar het lijkt me verstandig om op te passen met wat zij je adviseren...
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds