Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu do 14 aug 2025 9:08
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

als betekend verklaard zonder te zijn betekend ?
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
mattjeu

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: vr 12 aug 2011 21:24    Onderwerp: als betekend verklaard zonder te zijn betekend ? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Ik ben op zoek naar een precedent of referentie van een vonnis dat niet is betekend maar dat de uitvoering toch plaats kan vinden omdat aan de principes van betekenis is voldaan. volgt u mij Wink ?

ik heb begrepen dat bijvoorbeeld een dagvaarding soms als "betekend" wordt gezien als de gedagvaarde van de zitting op de hoogte is?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
mattjeu

BerichtGeplaatst: vr 12 aug 2011 22:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik kan misschien mijn eigen vraag beantwoorden..
na wat research heb ik het volgende artikel gevonden:

wetboek-van-burgerlijke-rechtsvordering, 1ste titel 6e afdeling art 66:

1.De niet-naleving van hetgeen in deze afdeling is voorgeschreven, brengt slechts nietigheid mee voor zover aannemelijk is dat degene voor wie het exploot is bestemd, door het gebrek onredelijk is benadeeld. 2.Een gebrek in een exploot dat nietigheid meebrengt, kan, tenzij uit de wet anders voortvloeit, bij exploot worden hersteld.

maw als aantoonbaar is dat de tegenpartij door het gebrek aan betekenen niet onredelijk is benadeeld, hoeft niet te worden voldaan aan de eisen van het betekenen.
als ik niet beteken, omdat de tegenpartij het vonnis al heeft, of ervan op de hoogte is, dan is dat geen onredelijke benadeling en mag ik toch het vonnis uitvoeren..?
Yetl

Yetl

Leeftijd: 44
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): HvU

BerichtGeplaatst: di 16 aug 2011 10:57    Onderwerp: Re: als betekend verklaard zonder te zijn betekend ? Reageer met quote Naar onder Naar boven

mattjeu schreef:
Hallo,

Ik ben op zoek naar een precedent of referentie van een vonnis dat niet is betekend maar dat de uitvoering toch plaats kan vinden omdat aan de principes van betekenis is voldaan. volgt u mij Wink ?

ik heb begrepen dat bijvoorbeeld een dagvaarding soms als "betekend" wordt gezien als de gedagvaarde van de zitting op de hoogte is?

2 vragen:
-Waarom zou je niet willen betekenen en daarmee het risico lopen op vernietiging/opheffing van de beslagleggingen?
-Heb je al een deurwaarder gevonden die het vonnis ten uitvoer wil leggen zonder betekening? Ik geef je weinig kans.

1 uitzondering:
Alimentatiebeslag kan in principe zonder voorafgaande betekening (479g lid2 Rv).

Het argument dat een dagvaarding wel eens als aangekomen wordt beschouwd, heeft te maken met een fout die gemaakt is bij het dagvaarden. Vaak wordt dan een herstelmogelijkheid geboden. Het is wat anders wanneer je willens en wetens nietige of vernietigbare handelingen gaat verrichten. Het is maar zeer de vraag of je dan een herstelmogelijkheid krijgt.

BerichtGeplaatst: di 16 aug 2011 17:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

een deurwaarder heeft inmiddels het vonnis betekend, de termijn van verbeurdverklaren van de dwangsom is nog niet verlopen (6maanden) en er is niet betekend omdat de tegenpartij (vooralsnog) al aan het vonnis had voldaan. indien iemand al aan het vonnis heeft voldaan is betekenen toch niet meer nodig/kostenverhogend. later bleek echter dat er valsheid in geschrifte was gebruikt en er dus niet aan het vonnis was voldaan.
dit gebrek is inmiddels wel opgeheven door alsnog de niet vervalste papieren te overleggen, maar vanaf de uitspraak tot het werkelijk voldoen aan het vonnis zitten wel meer dan 200 dagen. (pas toen het gebrek werd opgeheven en ik ging terugkijken naar wat ik vlak na het vonnis heb ontvangen zag ik dat wat na het vonnis was overlegd nep was.)
DENNIS79

Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: wo 17 aug 2011 9:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

mattjeu schreef:
een deurwaarder heeft inmiddels het vonnis betekend, de termijn van verbeurdverklaren van de dwangsom is nog niet verlopen (6maanden) en er is niet betekend omdat de tegenpartij (vooralsnog) al aan het vonnis had voldaan. indien iemand al aan het vonnis heeft voldaan is betekenen toch niet meer nodig/kostenverhogend. later bleek echter dat er valsheid in geschrifte was gebruikt en er dus niet aan het vonnis was voldaan.
dit gebrek is inmiddels wel opgeheven door alsnog de niet vervalste papieren te overleggen, maar vanaf de uitspraak tot het werkelijk voldoen aan het vonnis zitten wel meer dan 200 dagen. (pas toen het gebrek werd opgeheven en ik ging terugkijken naar wat ik vlak na het vonnis heb ontvangen zag ik dat wat na het vonnis was overlegd nep was.)

Daarvan kun je aangifte doen. Bovendien kun je ook o.g.v. onrechtmatige daad schade als gevolg van de valsheid in geschrifte verhalen op de persoon die daarvoor verantwoordelijk is.

BerichtGeplaatst: wo 17 aug 2011 18:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

aangifte is al gepland, maar schade als gevolg van valsheid in geschrifte is moeilijk, aangezien ik geen schade heb geleden. ik loop immers alleen een bedrag mis en een dwangsom kan niet gezien worden als schadevergoeding. hoe kan ik dit verwoorden?
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 17 aug 2011 21:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Heb je financiële schade doordat je nu pas later de juiste papieren in handen krijgt?

BerichtGeplaatst: wo 17 aug 2011 22:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

nee, ik loop alleen de dwangsom mis.
DENNIS79

BerichtGeplaatst: do 18 aug 2011 13:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

mattjeu schreef:
nee, ik loop alleen de dwangsom mis.

Dan heb je ook geen schade te verhalen, want de dwangsom loop je mis vanwege het niet betekenen, en niet zozeer vanwege de valsheid in geschrifte.

BerichtGeplaatst: do 18 aug 2011 17:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

het niet betekenen is wel een gevolg van de valsheid in geschrifte. er is niet destijds betekend mede omdat de tegenpartij documenten had overhandigd binnen redelijke termijn na het vonnis. dus om dan nog een keer te betekenen is m.i. redelijkerwijs niet nodig. het verhoogt de kosten alleen maar. ik heb ook wel eens aan een vonnis voldaan zonder dat deze betekend werd. dat scheelde mij 85 euro.
maar als je liegt, en doet alsof je aan het vonnis hebt voldaan, en later blijkt dat je hebt gelogen, maar je "maakt het goed" door nadat men erachter komt dat je hebt gelogen en het vonnis alsnog is betekend. als je dan binnen die 14 dagen je leugens om zet naar een daadwerkelijke uitvoer van het vonnis, is er dus geen recht op de dwangsom? een raar gat in de dwangsomwetgeving, niet?
DENNIS79

BerichtGeplaatst: do 18 aug 2011 17:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het heeft niets met dwangsomwetgeving te maken...

Er wordt door de rechter een voorwaarde gesteld per wanneer er dwangsommen geïnd kunnen worden. Je hebt simpelweg niet aan die voorwaarde voldaan.

Als je X doet, dan mag je per datum Y bedrag Z als dwangsom eisen. Doe je X niet, dan kom je niet aan Y en Z toe. Jij hebt X niet gedaan... namelijk betekenen!

Je had gewoon moeten laten betekenen en die kosten voor de wederpartij moeten laten komen.

BerichtGeplaatst: do 18 aug 2011 18:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

dan begrijp ik het volgende verkeerd:

wetboek-van-burgerlijke-rechtsvordering, 1ste titel 6e afdeling art 66:

1.De niet-naleving van hetgeen in deze afdeling is voorgeschreven, brengt slechts nietigheid mee voor zover aannemelijk is dat degene voor wie het exploot is bestemd, door het gebrek onredelijk is benadeeld. 2.Een gebrek in een exploot dat nietigheid meebrengt, kan, tenzij uit de wet anders voortvloeit, bij exploot worden hersteld.

in mijn ogen is een niet-correct uitgebracht exploot dus niet perse nietig. een geheel niet uitgebracht exploot (op basis van misleiding) is dan toch ook niet nietig? wat is anders de bedoeling van de wetgever hier?
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: do 18 aug 2011 20:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het artikel wat je aanhaalt beperkt alleen de situatie waarin het niet juist betekenen van - kort gezegd - oproepingen tot nietigheid van de oproeping leidt.

Waar jij nu - alweer - naar vraagt is iets heel anders, namelijk de betekening van een titel. Die betekening heeft constitutieve werking, omdat pas na de betekening de executie aangevangen *kan* worden. Daarin bestaat geen loophole.
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds