|
Auteur |
Bericht |
Peter111123
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 12 jul 2011 10:19 Onderwerp: Webwinkel betaalt niet terug. |
|
|
Ik heb een horloge t.w.v. 425, Euro gekocht bij hen op 16 mei. Deze heb ik ontvangen op 20 mei.
Ik heb contact met hen opgenomen omdat ik een dameshorloge ontvangen had terwijl ik een herenmodel had besteld. Ze hadden me toen gemaild dat ze de heren exemplaar toe zullen sturen.
Dit hebben ze niet gedaan, ik kon om prive redenen niet het product terugsturen daarom heb ik 30 mei de horloge aangetekend terug gestuurd.
Ze beweren nu echter dat ik er te laat mee ben en stuurden me dit toe : 'Zoals u zelf aangaf heeft u het 20 mei ontvangen en 30 mei retour gestuur dat is dus 10 dagen waarvan 8 werkdagen dus valt u buiten de 7 dagen retour recht'
Op hun site (horlogeplein.nl) staat echter dat zij de 14 dagen retour regeling hebben.
Buiten dat hebben ze ook ongelijk.
Bij een koop of afstand is de bedenktijd zeven werkdagen. Zaterdag, zondag en feestdagen tellen dus niet mee.
Dus in principe heb ik het zelfs binnen 6 dagen teruggestuurd.
Ik heb 1 juli een brief naar hen aangetekend, binnen 8 dagen na dagtekening van de brief moeten zij mij betaald hebben, dit termijn is dus ook verstreken maar ik heb nu nog steeds niets ontvangen.
Ik ben van plan nu een kantoor in te schakelen of een rechtszaak tegen hen te openen waarbij ik zo veel mogelijk de kosten op hen zou verhalen.
Welke stappen kan ik het beste ondernemen, en als ik ze dagvaard waar zou dit dan gebeuren ? Ik woon in Geldermalsen.
Bedankt,
Met vriendelijke groet,
Peter. |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: di 12 jul 2011 13:53 Onderwerp: |
|
|
Staat er vast dat jij een herenhorloge hebt besteld, maar een verkeerd horloge hebt ontvangen? Of heb jij per ongeluk ook een dameshorloge besteld?
Heb je het verkeerde product ontvangen, dan doen retourregelingen en de wet koop op afstand er niet meer toe. De winkel heeft eenvoudigweg de overeenkomst (het leveren van een herenhorloge) niet nagekomen, en moet die overeenkomst alsnog nakomen! Het horloge dat ze jou hebben gegeven, hebben zij onverschuldigd gegeven, want dat was het horloge dat jij niet hebt besteld, en niet hebt betaald.
Ik zou de winkel er dus op wijzen dat ze de koopovereenkomst nog steeds niet zijn nagekomen!
Dagvaarden kan daarna ook nog wel. Kijk daar maar voor op rechtspraak.nl. Je moet bij de rechtbank, sector kanton, zijn voor jouw gemeente. _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
Peter111123
|
Geplaatst: di 12 jul 2011 14:25 Onderwerp: |
|
|
Ik heb gewoon de horloge besteld die je op de site ziet staan. Op mijn mail die ik vervolgens heb gehad met de bevestiging staat gewoon het merk type, er staat niet speciaal bij vermeld dat het een heren horloge is. (wel op de site zelf bij de horloge).
Ik heb hen wel gemaild destijds dat het een damesmodel was.
Hun reactie was :
de 7 dagen retour recht zijn voor u vervallen deze worden hersteld bij ontvangst van een nieuw horloge
dit gaat om een seiko heren horloge deze wordt voor verzenden met u overlegt
Dit hebben zij echter nooit gedaan. |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: di 12 jul 2011 14:35 Onderwerp: |
|
|
Heeft het herenmodel een ander typenummer dan het damesmodel?
En komt het typenummer op de bevestigingsmail overeen met het typenummer van wat jij ontvangen hebt?
Komt het horloge dat jij hebt ontvangen qua uiterlijk overeen met het horloge dat op de website staat afgebeeld? _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
Peter111123
|
Geplaatst: di 12 jul 2011 14:46 Onderwerp: |
|
|
Hi,
Het is een Seiko SXDB52P1. Volgens mij zijn die helemaal niet beschikbaar in een heren model. Via internet vind ik ze bij alle webwinkels omschreven als damesmodel.
Op hun site kan ik geen dameshorloge kiezen. Het is alleen te koop als heren (terwijl het dus een dames - is)
Het uiterlijk komt wel overeen met degene op hun site.
Probleem is dat hun nu nog steeds mijn geld en hun horloge hebben aangezien ik die al had terug gestuurd. |
|
|
|
 |
DENNIS79
|
Geplaatst: di 12 jul 2011 15:37 Onderwerp: |
|
|
Ze hebben wel dat teruggestuurde horloge gehouden? Wat een schoften...
Ik zou -als ik jou was- even een screenprintje maken van hun website, waarop staat dat het een mannenmodel is, dan heb je in ieder geval bewijs.
Ik zou de website er nog eenmaal op aanspreken:
1. je hebt (volgens de website) een mannenmodel besteld, dit is de overeenkomst;
2. je hebt een vrouwenmodel gekregen;
3. wat je kreeg was niet wat jij mocht verwachten te krijgen;
4. nakoming van de overeenkomst kan ook niet (meer), het horloge is niet beschikbaar als herenmodel,
5. de winkel heeft haar verplichting uit de overeenkomst niet nagekomen, en kan deze ook niet meer nakomen;
6. jij hebt de overeenkomst daarom ontbonden;
7. vanwege de ontbinding heb jij het verkeerde horloge teruggestuurd;
8. de winkel heeft het teruggestuurde gehouden en daarmee (stilzwijgend) de ontbinding geaccepteerd;
9. jij hebt wel betaald voor een horloge, maar het geld niet teruggekregen;
10. daarom heb je onverschuldigd betaald, en dient de winkel het bedrag terug te betalen;
11. bij weigeren van terugbetaling is de winkel (mogelijk) wettelijke rente over het door jou betaalde verschuldigd per de datum dat jij hebt aangegeven dat het verkeerde horloge is geleverd. _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
Peter111123
|
Geplaatst: di 12 jul 2011 16:16 Onderwerp: |
|
|
Ja dat klopt allemaal wat u zegt.
Schoften zijn het zeker. Als ik ze bel word er nooit opgenomen. Daarna had ik ze daar een mail over gestuurd. Ze zeiden dat ze een interne verbouwing hadden en daardoor slecht tel. bereikbaar waren.
Vandaag heb ik voor de zoveelste keer gebeld, met prive nr. Ze namen weer niet op maar daarna werd ik terugbeld (prive nr ook) toen ik opnam werd er direct op de haak gegooid. Ik weet wel zeker dat hun dat waren. Maargoed wat kan ik nu het beste doen ? Hen een mail sturen met de punten die u aangaf ? Maar ik heb ze ook al een aangetekende brief verzonden dat zij binnen 8 dagen na dagtekening het geld moesten terugstorten waar zij blijkbaar ook niets van aantrekken. Een printscreen is ook gemakkelijk na te maken denk ik. Misschien kan ik beter een filmpje maken. |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: di 12 jul 2011 18:07 Onderwerp: |
|
|
Je hebt binnen zeven werkdagen ontbonden (herroepen), dus ze hebben volgens mij geen poot om op te staan. Dagvaarden! |
|
|
|
 |
Peter111123
|
Geplaatst: di 12 jul 2011 18:41 Onderwerp: |
|
|
Ze reageren nergens normaal op dus dat lijkt inderdaad de enige mogelijkheid. Mijn vraag is dan misschien erg dom maar hoe gaat dit in zn werk en waar vind dat plaats, en gaat dit mij geld kosten ? |
|
|
|
 |
Jet
Leeftijd: 62 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 12 jul 2011 20:22 Onderwerp: |
|
|
Wordt inderdaad duidelijk als herenhorloge aangeboden.
Heb je toevallig een rechtsbijstandsverzekering? Anders een advocaat opsnorren en een toevoeging aanvragen. Gezien jouw leeftijd kan ik me zo voorstellen dat je financieel binnen de norm valt en die toevoeging gewoon gaat krijgen. |
|
|
|
 |
Peter111123
|
Geplaatst: di 12 jul 2011 22:19 Onderwerp: |
|
|
Nee die verzekering heb ik niet. Ik lig volgens mij te hoog met mijn salaris om een toevoeging te krijgen. Heeft het nog zin denkt u om hen een laatste mail te sturen en daarin de punten die we hier behandeld hebben aan hen (nog eens) uit te leggen ? Of is dat niet slim ? |
|
|
|
 |
Jet
Leeftijd: 62 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 12 jul 2011 22:54 Onderwerp: |
|
|
Voor een toevoeging gaan ze uit van peiljaar 2009. Toen was je 20 of misschien zelfs nog net niet. Zou dat schelen?
http://www.juridischloket.nl/rechtsbijstand/advocaatnodig/Pages/default.aspx
Je weet vast zelf het beste of je er voor in aanmerking zou kunnen komen of niet. Anders zou ik het zeker laten berekenen.
Je kan altijd nog een keer proberen een aangetekende brief te versturen. Of je er iets mee op schiet is een tweede, maar niet geschoten is altijd mis. |
|
|
|
 |
Peter111123
|
Geplaatst: wo 13 jul 2011 9:18 Onderwerp: |
|
|
Maar een brief kost weer wat tijd, en evt 8,50 met verzekerd verzenden.
Een mailtje gaat natuurlijk wel sneller.
Ik begrijp gewoon niet waarom ze niet betalen, het slaat werkelijk nergens op. |
|
|
|
 |
DENNIS79
|
Geplaatst: wo 13 jul 2011 9:51 Onderwerp: |
|
|
Gezien het geringe bedrag mag je zelf dagvaarden zonder een advocaat in te schakelen, maar ook dat is niet gratis.
Je betaalt de kosten van de deurwaarer die de dagvaarding gaat betekenen (=formeel bezorgen) bij de webwinkel, ad ongeveer € 90, -.
Daarnaast betaal je griffierecht aan de rechtbank, ad € 71, -.
Deze bedragen krijg je wel terug zodra je de zaak hebt gewonnen.
Wat meestal goed werkt, althans dat is een door mij veel gebruikte EN succesvolle techniek, is de dagvaarding alvast in concept opmaken en deze als bijlage meesturen met de "allerlaatste" aanmaning.
Concepten van dagvaardingen staan hier wel voldoende op het forum. Googlen helpt ook wel.
Let er op dat je op specifieke plaatsen wat witregels en spaties open laat, want daar zet de deurwaarder zelf stempels en aantekeningen zodra hij gaat betekenen. _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
Peter111123
|
Geplaatst: do 14 jul 2011 11:03 Onderwerp: |
|
|
Ik vind het best ingewikkeld allemaal. Ben veel aan het googlen maar het is best moeilijk voor zo'n leek als mij. Ik heb inmiddels al wel een advocaat op het oog moch het echt op een rechtszaak uitlopen. |
|
|
|
 |
|