|
Auteur |
Bericht |
NielsF91
Leeftijd: 33 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA):
|
Geplaatst: di 07 jun 2011 22:27 Onderwerp: Vrije dag met geen contract |
|
|
Hallo,
Ik zou graag voor aanstaande zaterdag een verlofdag willen bij mijn bijbaantje. Nu is dit verzoek geweigerd, omdat ik dit niet 3 weken van te voren heb aangevraagd . Ik heb afgelopen zondag kaarten voor Pinkpop gewonnen en wist het dus niet eerder.
Ik zou graag willen weten of het terecht is dat dit verzoek geweigerd is. Ik ben zelf leidinggevende, en als een van mijn unit-leden vrij wil en ze geven dit een week van te voren aan mij door is dit nooit een probleem (ook niet van hogerop in het bedrijf / de mensen die nu mijn verzoek weigeren). Ik heb zelf nooit een contract ondertekend, alleen een sollicitatie-formulier. Dit is nog niet gelijk een contract lijkt mij. Dit is op zich wel al een heel kromme situatie natuurlijk, en is het verstandig om het bedrijf hier op te wijzen? (ivm verzekerd zijn tijdens werkzaamheden etc?).
Ik zou dus graag willen weten wat mijn rechten/plichten op dit moment zijn, welke rechten/plichten het bedrijf heeft ten overstaan van mij i.v.m. het niet hebben van een contract, en of dit verzoek terecht geweigerd wordt. |
|
|
|
 |
Ronald78
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 796
|
Geplaatst: wo 08 jun 2011 9:52 Onderwerp: |
|
|
Jij weet wanneer je wat moet doen, zij weten hoeveel ze op welke bankrekening moeten betalen. Dan kom je al aardig in de buurt van een arbeidsovereenkomst. Wat er dan precies is afgesproken, maakt niet zoveel uit (al is het uiteraard verstandig om die afspraken schriftelijk vast te leggen).
Wat is de reden van de afwijzing? Een verlofaanvraag kan namelijk vanwege een zwaarwegend bedrijfsbelang worden geweigerd. Bijvoorbeeld: als een vakkenvuller vrij wil, eten mensen maar een keertje geen pindakaas. Als alle vakkenvullers en/of de baas van de vakkenvullers vrij willen, zouden mensen de hele zondag niets te eten hebben.
Kun je een vervanger regelen? Dan worden jou werkzaamheden uitgevoerd en is in het belang van de werkgever voorzien - dan zou het probleem opgelost moeten zijn. _________________ Ik weet niet zoveel van rechten. Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend. |
|
|
|
 |
Thessa
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 92
|
Geplaatst: wo 08 jun 2011 13:50 Onderwerp: |
|
|
Er is sprake van een arbeidsovereenkomst als voldaan wordt aan alle bestanddelen
- verplichting tot arbeid
- loon (beloning)
- gezagsverhouding
Volgens mij voldoe je daar aan. |
|
|
|
 |
NielsF91
Leeftijd: 33 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA):
|
Geplaatst: wo 08 jun 2011 15:37 Onderwerp: |
|
|
Ronald78 schreef: |
Wat is de reden van de afwijzing? Een verlofaanvraag kan namelijk vanwege een zwaarwegend bedrijfsbelang worden geweigerd. Bijvoorbeeld: als een vakkenvuller vrij wil, eten mensen maar een keertje geen pindakaas. Als alle vakkenvullers en/of de baas van de vakkenvullers vrij willen, zouden mensen de hele zondag niets te eten hebben.
Kun je een vervanger regelen? Dan worden jou werkzaamheden uitgevoerd en is in het belang van de werkgever voorzien - dan zou het probleem opgelost moeten zijn. |
De reden van afwijzing was simpelweg dat ik het niet binnen de termijn die voor aanvragen staat heb aangevraagd. Echter is het op mijn afdeling nog nooit een probleem geweest dat dit een week van te voren gemeld werd. Dat doet iedereen dus ook bij mij, en ik geef het dan door aan degene die nu mijn verzoek heeft afgewezen. (of er moet al echt zo iets speciaals gepland staan dat iedereen aanwezig moet zijn maar dat komt zelden voor). Voor zover ik weet is dat voor de dag waarop ik verlof wil ook niet van toepassing. Dat vind ik persoonlijk dus al heel krom, dat anderen zo maar vrij kunnen krijgen en dat voor mij er dus wel regels gelden, terwijl anderen zich hier niet aan hoeven te houden. Oftewel dit is niet nauwkeurig naleven van de regels (bepaalde regels gelden wel voor de ene persoon en voor de andere niet?) |
|
|
|
 |
Ronald78
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 796
|
Geplaatst: do 09 jun 2011 10:08 Onderwerp: |
|
|
NielsF91 schreef: | De reden van afwijzing was simpelweg dat ik het niet binnen de termijn die voor aanvragen staat heb aangevraagd. |
Als dat de reden is, dan kun je daar wat tegen doen (als je daar de tijd voor zou hebben gehad). Als de echte reden is dat je te laat hebt aangevraagd en je werkgever daardoor niet de problemen die ontstaan door jouw afwezigheid op kan vangen, dan heeft de werkgever een punt (mits die problemen groot genoeg zijn).
Dat het bij anderen wel mag, doet niet ter zake - andere functie, dus andere problemen: misschien zijn jouw ondergeschikten wel makkelijker te vervangen of te missen.
Even doorvragen dus naar de werkelijke reden. _________________ Ik weet niet zoveel van rechten. Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend. |
|
|
|
 |
|