Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Volkshuisevest...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
verkiezingsbed...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 10 aug 2025 0:59
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Optreden BOA en politie in CS Amsterdam
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Amsterdam020

Leeftijd: 54
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: za 23 apr 2011 1:41    Onderwerp: Optreden BOA en politie in CS Amsterdam Reageer met quote Naar onder Naar boven

Na een avondje stappen in Amsterdam wil ik de pont aan de achterkant van het CS nemen om daar te komen wil ik aan de oostkant het CS door. De bewakingsdienst die daar staat stuurt mij naar buiten om buitenom te lopen. Na een stukje lopen staat daar een groot bord dat verboden is om daar te lopen. Dus ik loop terug en weiger de aanwijzingen van de bewakingsdienst op te volgen. Uiteraard is dit verkeerd van mij.

Maar na wat duwen wordt ik bij mijn keel gegrepen en minimaal door 6 bewakers (waarschijnlijk BOAs) het station uitgezet. Net buiten het de schuifdeuren wordt ik in een donker hoekje achter hun auto in de boeien geslagen en tegen de grond gewerkt. Opvallend overigens dat hier geen cameras hangen terwijl binnen het station er werkelijk 5 per vierkante meter hangen.

In afwachting van de politie geef ik diverse malen aan dat de handboeien veel te strak zitten en dat ik erg veel pijn heb. De reactie hierop was eigelijk alleen maar de boeien strakker de doen en even extra te draaien terwijl ik met mijn hoofd tegen de muur sta.

De politie arriveerd en neemt me mee naar het buro. Op het buro vraag ik in eerste instantie fotos te maken van mijn polsen waar zeer diepe striemen van de handboeien in staan. Dit word geweigerd.

Na een kopje koffie in de cel en een bezoek van de hulp officier word ik naar huis gestuurd.

Op dat moment vraag ik om aangifte te mogen doen tegen de medewerkers van NS en hun optreden tegen mij. Ook dit word geweigerd.

Ook een poging om aangifte te doen op een ander buro wordt geweigerd omdat volgens de medewerker daar ik geen rede heb om aangifte te doen. Ook mijn verzoek om dat schriftelijk te verklaren word niet gehonereerd.

Na een aantal uren slapen ben ik opnieuw naar het buro op het CS gegaan en gevraagt om aangifte te mogen doen. Na een vriendelijk gesprek word mij verteld dat ik wel recht heb om aangifte te doen maar dat het geen zin heeft. Wel word er opgemerkt dat de striemen die na 10 uur nog steeds in mijn polsen staan wijzen op een hard optreden. Na 24 uur heb ik overigens nog steeds last van mijn polsen en arm.
Uiteindelijk heb ik nog geen aangifte gedaan maar wel afgespoken dat het ook in een later tijdstip nog steeds mogelijk is.

Wel een mailtje gestuurd naar NS om te vragen de beelden te bekijken en naar mij te reageren over het optreden.

Mag ik jullie eens vragen wat in deze situatie mijn rechten zijn en of naar jullie mening aangifte doen zin zou hebben.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
sabri

sabri

Leeftijd: 49
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: za 23 apr 2011 2:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ga naar een arts en laat je striemen fotograferen.

De politie is verplicht om je aangifte op te nemen. Doen ze dat niet, schrijf dan je aangifte zelf op papier en stuur deze aangetekend naar de officier van justitie, vergezeld van een tweede aangifte wegens het weigeren van je eerste.
Amsterdam020

BerichtGeplaatst: za 23 apr 2011 13:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank voor je reactie. Maar zoals ik schreef heeft de politie 's middags aan mij aangegeven dat ik aangifte kan doen omdat het mijn recht is.

Het gaat mij er juist om of jullie vinden dat het een terechte aangifte is die ook van enig nut is. Als bij voorbaat al vaststaat zoals de politie mij verteld dat een aangifte zoals deze niets mee zal gebeuren lijkt het mij verspilde moeite van mij en politie en justitie.

Het nut wat ik er persoonlijk in zie is dat er naar mij mening teveel incidenten zijn waarbij regelmatig onterecht en onproposioneel geweld word gebruikt door BOAs en andere controleurs/beveiligers. Misschien kan een aangifte van mij de diensten dit laten beseffen.
MarijnP

Leeftijd: 37
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: za 23 apr 2011 13:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Aangifte doen is niet zoveel moeite, dus waarom niet? Niet geschoten is altijd mis.
Amsterdam020

BerichtGeplaatst: za 23 apr 2011 14:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb nog even verder gezocht op internet en kom op www.wetboek-online.nl de volgende tekst tegen:

Wet particuliere beveiligingsorganisaties en recherchebureaus

Artikel 9
4
Personen die zijn belast met beveiligingswerkzaamheden onderscheidenlijk recherchewerkzaamheden en ten behoeve van wie toestemming voor het dragen van handboeien is verleend, zijn, in afwachting van de komst van de politie, bevoegd tot het aanleggen van handboeien bij personen die zijn aangehouden ingeval van ontdekking op heterdaad, indien de aangehouden personen zich trachten te onttrekken aan hun aanhouding of indien zij een gevaar vormen voor hun leven of veiligheid of die van anderen en die onttrekking onderscheidenlijk dat gevaar niet op andere wijze kan worden voorkomen. Het gebruik van handboeien dient redelijk en gematigd te zijn.

Denken jullie ook dat
1) aangezien er minimaal 6 beveiligings mensen waren dat mijn eventueel vermoedelijke poging tot ontrekking van aanhouding op een andere wijze had kunnen worden voorkomen.

2) Het optreden zeker niet redelijk en gematigd was.
hilde12

Leeftijd: 125
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: za 23 apr 2011 14:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De wet waar u naar verwijst heeft geen betrekking op BOA's, maar op particuliere beveiligingsorganisaties.
Amsterdam020

BerichtGeplaatst: za 23 apr 2011 15:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En hoe weet ik of het een particulieren beveiligings organisatie was of een BOA die mij heeft aangehouden.
Het waren in ieder geval niet de OV politie in licht blauwe jassen, niet de normale keurige beveiligers maar iets daartussen een ietwat stoer uniform en een soort politie achtig insigne midden op hun borst en uitgerust met handboeien.
Daarnaast was er ook een man met NS uniform en rode pet.

Maar is er ook apparte wetgeving voor gebruik van handboeien door BOAs
hilde12

BerichtGeplaatst: za 23 apr 2011 16:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Heel simpel, een particuliere beveiliger is verplicht om ná aanhouding gelijk over te dragen aan een opsporingsambtenaar.

Het gebruik van handboeien door opsporingsambtenaren is gelijk voor alle opsporingsambtenaren.
hilde12

BerichtGeplaatst: za 23 apr 2011 16:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mensen in dienst van NS zijn BOA.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds