Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Top Notch Qual...
Best Quality C...
Force justice ...
Best Patches i...
Personalized T...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu wo 30 jul 2025 1:28
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Mag courtage in rekening worden gebracht?
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
H.S. v/d A.

Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: zo 10 apr 2011 15:57    Onderwerp: Mag courtage in rekening worden gebracht? Reageer met quote Naar onder Naar boven

L.S.

Ik hoop dat een forumlid mij meer duidelijkheid kan geven over volgende situatie waarin een vriendin van mij zich bevindt.

Vennootschap V is eigenaar van en verhuurt woonruimten in een pand, makelaar M zoekt huurders voor deze woonruimten en M komt overeen met huurder (H) dat H hiervoor bemiddelingskosten ter hoogte van 1,5 maal de nettohuurprijs betaalt. De woonruimten beschikken over een eigen toegang, keuken en badkamer en zijn zelfstandige woonruimten.

Ik begreep van een bekende (een kwestie van horen zeggen) dat in deze situatie M geen bemiddelingskosten aan H mag berekenen, omdat het gaat om een situatie waarin een zelfstandige woonruimte wordt gehuurd door een consument van een professionele vastgoedexploitant.

Kan iemand een oordeel geven over dit standpunt? Als het juist is: aangezien de bemiddelingskosten al zijn betaald, kan H dit geld nog terug krijgen? (Er is zoals gezegd een overeenkomst tussen M en H)

Alvast hartelijk bedankt.

Met groet,

Hendrik
Bekijk profiel Stuur privé bericht
LM

Leeftijd: 52

BerichtGeplaatst: ma 11 apr 2011 9:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het artikel heb ik niet paraat, maar op hier is het e.e.a. om te doen geweest. Van belang is wie de opdracht heeft gegeven. Als de huurder zelf ook opdracht heeft gegeven aan de makelaar, dan vermoed ik dat de makelaar daar wat voor mag rekenen. Op internet is hier wel het e.e.a. over te vinden.
DENNIS79

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: ma 11 apr 2011 10:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Op welke grond zou H de bemiddelingskosten terug willen vorderen?

Ik zie niet in waarom een huurder überhaupt bemiddeling inschakelt voor de verhuur van zijn woning, en waarom die huurder niet gewoon de huur opzegt, behalve daar waar hij nog voor een periode "vast zit" aan zijn huurcontract.

Indien de huurder er dan baat bij heeft om dan toch vroegtijdig het gehuurde over te dragen aan een nieuwe huurder, en hij voor het vinden van een nieuwe huurder baat heeft bij bemiddeling, zie ik niet in waarom hij achteraf niet voor die bemiddeling zou hoeven te betalen.

Laat staan, dat hij nadat hij eerst van mening was dat hij verplicht was te betalen, zich achteraf kan bedenken om bet betaalde terug te vorderen. Op het moment dat de huurder een makelaar inschakelt is er op z'n minst sprake van een natuurlijke verbintenis om de makelaar volgens afspraak te betalen. Die kun je in ieder geval niet als onverschuldigd betaald terug vorderen.
H.S. v/d A.

BerichtGeplaatst: ma 11 apr 2011 13:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

LM schreef:
Het artikel heb ik niet paraat, maar op hier is het e.e.a. om te doen geweest. Van belang is wie de opdracht heeft gegeven. Als de huurder zelf ook opdracht heeft gegeven aan de makelaar, dan vermoed ik dat de makelaar daar wat voor mag rekenen. Op internet is hier wel het e.e.a. over te vinden.

Verhuurder heeft makelaar de opdracht gegeven om te zorgen voor huurders voor de woonruimten. Huurder heeft een advertentie op de site van makelaar gezien en maakt een afspraak om de woning te bezichtigen en enige dagen later de huurovereenkomst te tekenen.

DENNIS79 schreef:
Op welke grond zou H de bemiddelingskosten terug willen vorderen?

Ik zie niet in waarom een huurder überhaupt bemiddeling inschakelt voor de verhuur van zijn woning, en waarom die huurder niet gewoon de huur opzegt, behalve daar waar hij nog voor een periode "vast zit" aan zijn huurcontract.

Indien de huurder er dan baat bij heeft om dan toch vroegtijdig het gehuurde over te dragen aan een nieuwe huurder, en hij voor het vinden van een nieuwe huurder baat heeft bij bemiddeling, zie ik niet in waarom hij achteraf niet voor die bemiddeling zou hoeven te betalen.

Laat staan, dat hij nadat hij eerst van mening was dat hij verplicht was te betalen, zich achteraf kan bedenken om bet betaalde terug te vorderen. Op het moment dat de huurder een makelaar inschakelt is er op z'n minst sprake van een natuurlijke verbintenis om de makelaar volgens afspraak te betalen. Die kun je in ieder geval niet als onverschuldigd betaald terug vorderen.

Verhuurder heeft M als bemiddelaar ingeschakeld. H werd pas huurder nadat de huurovereenkomst door haarzelf en de verhuurder is ondertekend.

Als M de bemiddelingskosten verplicht bij verhuurder in rekening moest brengen, maar dit niettemin bij H deed, een vordering uit onverschuldigde betaling wellicht?
LM

Leeftijd: 52

BerichtGeplaatst: ma 11 apr 2011 13:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zie artikel. Het mag dus niet, tenzij het gaat om woonruimte in een zelfstandige woonruimte. Ik neem aan dat hiermee een kamerhuur situatie wordt bedoeld. Zodra er sprake is van een zelfstandige woonruimte mag het niet.

Boek 7 BW: Artikel 417 1. Een lasthebber mag slechts tevens als lasthebber van de wederpartij optreden, indien de inhoud van de rechtshandeling zo nauwkeurig vaststaat dat strijd tussen de belangen van beide lastgevers is uitgesloten. 2. Indien de lastgever een persoon is als bedoeld in artikel 408 lid 3, is voor de geoorloofdheid van een rechtshandeling waarbij de lasthebber ook als lasthebber van de wederpartij optreedt, zijn schriftelijke toestemming vereist. 3. Een lasthebber heeft geen recht op loon jegens een lastgever ten opzichte van wie hij in strijd met het in de vorige leden bepaalde handelt, onverminderd zijn gehoudenheid tot vergoeding van de dientengevolge door die lastgever geleden schade. Van deze bepaling kan niet ten nadele van een lastgever worden afgeweken. 4. Indien een der lastgevers een persoon is als bedoeld in artikel 408 lid 3, en de rechtshandeling strekt tot koop of verkoop dan wel huur of verhuur van een onroerende zaak of een gedeelte daarvan of van een recht waaraan de zaak is onderworpen, heeft de lasthebber geen recht op loon jegens de koper of huurder. Van deze bepaling kan niet ten nadele van de koper of huurder worden afgeweken, tenzij de rechtshandeling strekt tot huur of verhuur van een tot woonruimte bestemd gedeelte van een zelfstandige woning.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 11 apr 2011 13:43    Onderwerp: Re: Mag courtage in rekening worden gebracht? Reageer met quote Naar onder Naar boven

H.S. v/d A. schreef:
Ik begreep van een bekende (een kwestie van horen zeggen) dat in deze situatie M geen bemiddelingskosten aan H mag berekenen, omdat het gaat om een situatie waarin een zelfstandige woonruimte wordt gehuurd door een consument van een professionele vastgoedexploitant.

Kan iemand een oordeel geven over dit standpunt?

In deze situatie mogen aan de huurder inderdaad geen bemiddelingskosten worden berekend, niet precies om de reden die jij noemt, maar omdat de bemiddelaar is ingeschakeld door de verhuurder.

Als jij zelf een makelaar inschakelt om woonruimte voor je te zoeken, dan mag de makelaar wel kosten in rekening brengen (tenzij het een woning wordt die via die makelaar in de verhuur is gedaan).

Het gaat om art. 7:264 lid 2 BW: "Elk in verband met de totstandkoming van een zodanige huurovereenkomst gemaakt beding, voorzover daarbij door of tegenover een derde enig niet redelijk voordeel wordt overeengekomen, is nietig." Zie bijv. Rb. Arnhem 26 november 2010, LJN BO5303:
Quote:
Nu Berkien stelt met [gedaagde partij] te zijn overeengekomen dat de bemiddelingskosten voor rekening komen van [gedaagde partij], terwijl de verhuurder de opdrachtgever is, is de kantonrechter van oordeel dat de bemiddelingskosten Berkien een niet redelijk voordeel opleveren. Dit is in strijd met artikel 7:264, lid 2 BW. Gelet op het dwingende karakter van deze wetsbepaling, leidt dit tot nietigheid van het beding waarop Berkien haar vordering baseert, zodat de kantonrechter de vordering reeds daarom afwijst.

(Bemiddelaar Berkien probeerde hier betaling van de bemiddelingskosten door huurder af te dwingen.)

Quote:
Als het juist is: aangezien de bemiddelingskosten al zijn betaald, kan H dit geld nog terug krijgen? (Er is zoals gezegd een overeenkomst tussen M en H)

Die overeenkomst tussen M en H is dus nietig, zodat H de bemiddelingskosten kan terugvorderen op grond van onverschuldigde betaling.

BerichtGeplaatst: ma 11 apr 2011 17:48    Onderwerp: Re: Mag courtage in rekening worden gebracht? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor de reacties.

Interessant dat op grond van 7:264 lid 2 geen bemiddelingskosten aan H mogen worden berekend. Hoewel het voor het resultaat niet uitmaakt, is het mij, doordat 7:264 lid 2 van toepassing is, niet duidelijk of 7:417 lid 4 van toepassing kan zijn bij een zelfstandige woning. Kunnen beide artikelen van toepassingen zijn op de in de eerste post geschetste situatie?
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 11 apr 2011 18:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk dat beide artikelen van toepassing kunnen zijn.

Leeftijd: 64
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: di 12 apr 2011 4:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Is de makelaar aangesloten bij NVM? Zo ja dan kun je daar even nagaan wat de spelregels zijn en ook evt. een klacht indienen.
Het is zo dat een makelaar die is aangesloten bij NVM niet aan zowel de huurder als verhuurder van een woning courtage mag vorderen.
DENNIS79

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: di 12 apr 2011 9:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

H.S. v/d A. schreef:
Verhuurder heeft M als bemiddelaar ingeschakeld. H werd pas huurder nadat de huurovereenkomst door haarzelf en de verhuurder is ondertekend.

Dit was mij niet duidelijk geworden uit het eerste stuk. Ik heb mij laten misleiden door de frase dat er een overeenkomst tussen de makelaar en de huurder was. Ik ging ervan uit dat het hier om de opdracht tot bemiddeling ging, en niet enkel de "factuur van de bemiddeling".

Voor het overige is er al voldoende duidelijkheid gegeven.
H.S. v/d A.

BerichtGeplaatst: di 12 apr 2011 11:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nogmaals hartelijk dank.

janssenj schreef:
Is de makelaar aangesloten bij NVM? Zo ja dan kun je daar even nagaan wat de spelregels zijn en ook evt. een klacht indienen.
Het is zo dat een makelaar die is aangesloten bij NVM niet aan zowel de huurder als verhuurder van een woning courtage mag vorderen.

Nee, de makelaar is niet aangesloten bij de NVM of een andere beroepsvereniging. Ik heb het idee dat het typisch zo'n makelaardij is die het niet al te nauw met de wet neemt en het woord zorgplicht niet kent.

Overigens vermoed ik dat aan de verhuurder geen courtage in rekening is gebracht, gezien de aanzienlijke hoeveelheid werk die deze vennootschap de makelaar bezorgt.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds