Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Force justice ...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 02 aug 2025 17:56
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Monopolie VISA creditcard Olympische Spelen Londen 2012
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
bertvanloo

Leeftijd: 82
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: di 05 apr 2011 11:39    Onderwerp: Monopolie VISA creditcard Olympische Spelen Londen 2012 Reageer met quote Naar onder Naar boven

Op de officiële website van de Olympische Spelen Londen 2012 http://www.olympischespelenlonden.nl wordt uitgelegd op welke wijze tickets voor die spelen te bestellen zijn. De tickets kunnen via de officiële website voor deze spelen alleen worden betaald (dus gekocht) met een creditcard van prefered partner VISA.

Is gezien het feit dat de organisatie van de Olympische Spelen een monopolist is, hier sprake van misbruik van een economische machtspositie?
bertvanloo

BerichtGeplaatst: di 12 apr 2011 21:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Over dit onderwerp zijn onlangs ook vragen gesteld in de Tweede Kamer door Van Dekken en Plasterk (Pvda) maar te vrezen valt dat de beantwoording komt na de sluitingstermijn om nog kaartjes te kunnen kopen.

Vinden (a.s.) juristen deze monopolie positie van een creditcard maatschappij. acceptabel?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage MSN messenger
DENNIS79

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: wo 13 apr 2011 9:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vind het vooral erg vervelend voor mensen (zoals jij en ik) die nu bemoeilijkt worden in hun vraag naar kaarten voor de OS 2012. Ik vind het dan ook schandalig...

Juridisch gezien vind ik er echter niet zo veel van. Het is niet zozeer VISA die een monopolie in stand houdt, maar vooral de organisatie van de OS die ervoor kiest om enkel betalingen van VISA te accepteren.

Ik vind Heineken bijvoorbeeld niet te drinken, maar bij wedstrijden van het NL elftal is dat wel de enige beschikbare drank, omdat de KNVB dat zo wil. Heeft Heineken nu een onrechtmatige monopolie positie bij voetbalwedstrijden van het NL elftal?

Volgens mij zijn winkels, en verkopers in het algemeen, vrij om te bepalen welke betalingswijzen ze accepteren.

Heeft ideal bijvoorbeeld een onrechtmatige monopolie bij een webshop die enkel ideal betalingen accepteert?

Indien een verkoper, dus ook de organisatie van de OS, er voor kiest om de (veelheid aan) betalingswijzen te beperken, doet hij zichzelf mogelijk te kort doordat hij potentiële kopers uitsluit, maar ik zie niet in dat hij daarmee onoorbaar handelt.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 13 apr 2011 10:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

DENNIS79 schreef:
Ik vind het vooral erg vervelend voor mensen (zoals jij en ik) die nu bemoeilijkt worden in hun vraag naar kaarten voor de OS 2012. Ik vind het dan ook schandalig...

Aangenomen dat het IOC een economische machtspositie heeft op de relevante markt, lijkt de keuze om alleen kaarten te verkopen aan mensen met een VISA creditcard mij misbruik van die economische machtspositie op te leveren.

De vraag is voor mij wat de relevante markt hier is. De markt voor toegangskaarten tot olympische sportwedstrijden? Of de markt voor toegangskaarten tot sportwedstrijden? Concurreert het IOC met Wimbledon?

BerichtGeplaatst: wo 13 apr 2011 11:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat ik ervan begrepen heb is dat in Engelenad kaarten ook gewoon cash betaald kunnen worden.

Ik zie het dus echt enkel als een beperking van de betaalmogelijkheden.
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 13 apr 2011 14:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Misschien klopt de informatie op de site niet, maar er staat:
Quote:
De organisatie van Londen 2012 heeft aangegeven te proberen om de spelen toegankelijk voor iedereen te houden. Bij het betalen van de tickets (via de officiële website) is er echter maar één betaalmethode beschikbaar; en dat is via een creditcard van Visa. Andere creditcards, zoals Mastercard, of andere betaalmethodes zoals iDeal of Paypal worden niet ondersteund door de organisatie. Dit heeft te maken met het sponsorship dat Visa heeft met het IOC en Londen 2012 specifiek. Het is dus noodzakelijk om een creditcard van Visa te bestellen, als je deze nog niet hebt.

In Londen zelf cash betalen (nu? of volgend jaar tijdens de Spelen?) is niet echt een gelijkwaardige optie. Je wordt wellicht formeel niet gedwongen tot de aanschaf van een VISA card, maar effectief wel en dat is voldoende.

BerichtGeplaatst: wo 13 apr 2011 14:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

White Paper on Sport - Annex I : sport and eu competition rules
Quote:
(...) In assessing ticketing arrangements, the Commission has taken as its guiding principle that these arrangements should ensure that all consumers in the EEA have reasonable access to entry tickets. Particular attention has in past cases been paid to exclusive distribution agreements, territorial restrictions on ticket sales and restrictions in payment methods (credit card exclusivity).

3.2.2 Market definition

In view of the fact that tickets for sport events are often sold by or through a single entity (e.g., the organising committees of the respective World Cups), Article 82 EC has played an important role in cases involving ticketing arrangements (although Article 81 EC may also apply in these cases). In order to determine the market position of the ticket-selling undertaking(s) under Article 82 EC (but also under Article 81 EC), it is therefore necessary to define the relevant product and geographic markets. In general, the relevant product markets will be the market for the sale of tickets for the sport event in question. Tickets for sport events, in particular popular sport events such as, e.g., the Olympic Games or football World Cups or European Championships are normally not substitutable by tickets for other sport events.

(...)

3.2.3.3 Restrictions in payment methods (credit card exclusivity)

The Commission has also examined credit card exclusivity arrangements for sport events in two cases: the VISA exclusivity for ticket sales via the internet for the Athens Olympic Games in 2004, and the MasterCard exclusivity for direct sales of tickets for the FIFA Football World Cup 2006.

2004 Athens Olympic Games. In the Athens Olympic Games, tickets ordered via the internet directly from the organising committee (‘ATHOC’) could only be paid for with VISA cards. The Commission took the view (Case 38703) that this exclusivity did not constitute an infringement of Articles 81 or 82 if consumers in the EEA had reasonable access to tickets via alternative sales channels that did not require payment with VISA cards. Such an alternative supply channel for the general public was available in that tickets could be bought from any National Olympic Committee in the EEA as the latter accepted other payment methods. ATHOC also agreed to improve the information to consumers regarding all options for the purchase of tickets and by intervening with the National Olympic Committees in the EEA. The case was subsequently closed without a decision.

Dus als toegangskaarten voor Londen 2012 ook via bijvoorbeeld het NOC kunnen worden gekocht, en het NOC andere betaalwijzen accepteert, ziet de Europese Commissie waarschijnlijk geen probleem.

Is het enige alternatief daarentegen dat je naar het stadion in Londen afreist om een kaartje te kopen, dan is er sprake van misbruik van machtspositie.

BG

Leeftijd: 40
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: wo 13 apr 2011 20:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Deze materie is al jaren aan de orde. In 1994 reageerde American Express op een originele wijze:

1994 Winter Olympics in Lillehammer, Norway: In response to official-sponsor Visa’s claims that American Express is not accepted at the Olympic Village, AmEx creates an ad campaign claiming (correctly) that Americans do not need “visas” to travel to Norway. The 1994 Visa-AmEx affair was a continuation of a scrap featuring the exact same campaigns from the 1992 Winter Olympics.

Bron: Brandchannel.com
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 13 apr 2011 21:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kan iemand vinden hoe je via NOC*NSF toegangskaarten kunt kopen?

Op de officiële site van Londen 2012:
Quote:
Do you have a Visa card?

Yes. You can apply on this website.

No. You will need a Visa card.
To obtain one please visit the Visa website.

Enigszins verborgen (want je moet de instructies voor personen buiten de EU volgen):
Quote:
Alternatively, you can apply for tickets via your local National Olympic Committee (NOC), National Paralympic Committee (NPC) or appointed Authorised Ticket Reseller (ATR). A full list of contact details for all NOCs and ATRs is given below. A full list of NPCs and their ATRs will be available later in 2011.

met voor Nederland:
Quote:
Netherlands, The
ATP
Beechavenue 101
1119 RB Schiphol-Rijk
The Netherlands
+31 20 2011 235
Website

Als je op die pagina met veel geluk "Event Experts" kiest en op de volgende pagina op "Olympische Spelen 2012", kom je na nog wat verder klikken uiteindelijk hier uit.
Quote:
Vraag uw kaarten aan
Tot dinsdag 19 april 17.00 uur kunt u bij ons uw aanvraag voor de entreekaarten indienen. Aanvragen worden niet op volgorde van binnenkomst behandeld. Bij massale aanvraag voor bepaalde sessies, worden de kaarten via een lotingssysteem toegewezen. Voor 28 mei aanstaande krijgt u van ATP Event Experts per e-mail bericht over de aan u toegewezen kaarten.

Betalen met Visa
Visa is de prefered partner van het organisatie comité in Londen. Toch kunt u bij ATP Event Experts kaarten bestellen als u niet beschikt over een Visa Card.

Direct entreekaarten aanvragen? Klik op
Aanvraag Entreekaarten

De beste plekken bij de 100m finale mannen te koop voor slechts € 914. De openingsceremonie is wat prijziger met € 2535. Via de London 2012 site en een VISA card wordt dat bij de huidige koers van het Britse pond respectievelijk € 814 en € 2260 (£ 2012, haha). Ik begrijp dat de wisselkoers van dag tot dag varieert, maar dit verschil lijkt me wat aan de hoge kant.

BerichtGeplaatst: do 14 apr 2011 9:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mooi uitzoekwerk!

Ik vond het al zo vreemd, daar een creditcardloze vriend van mij claimde kaarten te hebben kunnen bestellen. Inmiddels begreep ik dat hij dat inderdaad via ATP gedaan heeft.

Overigens bestel je nu al kaarten, maar is het nog geenszins bekend of je ook daadwerkelijk die kaarten krijgt. Kennelijk vindt er nog een selectiefase plaats...

En de prijzen voor de openingsceremonie had ik inderdaad ook al gezien... Ga je naar de olympische spelen, betaal je een paar duizend euro, en krijg je nog geen enkele sport te zien!
Jet

Leeftijd: 62
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: do 14 apr 2011 14:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dan blijf ik wel voor mijn eigen t.v. zitten. Lekker dichtbij de koelkast ook Wink
bertvanloo

BerichtGeplaatst: zo 17 apr 2011 11:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Heel verstandig Jet.

Maar de anderen die via ATP hun kaartje kopen betalen wel 23,8% bemiddelingskosten. Dat is de extra prijs die je moet betalen als je geen VISAcard hebt. Overigens heb ik die wel, maar ik denk dat ik maar vraag of ik naast Jet mag komen zitten.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds