Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Energiekosten
Boetes CJIB ni...
na-risico verz...
Arno van Kesse...
Koopovereenkom...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 03 jan 2026 6:44
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wanneer is een bewindvoerder persoonlijk aansprakelijk ?
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
mkapp

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: zo 13 mrt 2011 14:03    Onderwerp: Wanneer is een bewindvoerder persoonlijk aansprakelijk ? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het volgende geval heeft te maken met een bewindvoering.

Even een korte situatieschets
Ik ben bewindvoerder van een vrouw die voor geestelijke problemen behandeld is geweest. Zij is nog steeds niet in staat haar financien zelf te beheren, vandaar dat ik als bewindvoerder ben aangebleven.
Deze vrouw is bovendien sinds 3 jaar gescheiden.
Haar man heeft haar in de tijd dat de geestelijke problemen kwamen opzeten een convenant laten tekenen dat vraagtekens zet bij een eerlijke verdeling tussen lasten en lusten. De advocaat wil dat convenant laten vernietigen op basis van doctersverklaringen e.d.

Nu het geval waar het om draait.
De ex-man heeft in het (nog steeds niet verworpen) convenant een clausule laten opnemen dat de ex-vrouw een buitenlands onroerend-goed dat op haar naam staat moet verkopen voor een bedrag van EUR 100.000,- en dit bedrag aan hem moet uitbetalen omdat hij het destijds (toen ze nog gehuwd waren) heeft betaald van zijn rekening.
De advocaat van de vrouw heeft hier uiteraard niet op gereageerd omdat hij het convenant wil laten vernietigen, nog afgezien van de vraag of de ex-man ueberhaupt recht heeft op dit geld.

Nu wordt het interessant.
Er is mij altijd medegedeeld dat een BEWINDVOERDER niet op persoonlijke titel kan worden aangesproken tenzij hem/haar nalatigheid kan worden verweten. Wel nu, de ex-man heeft per gerechtsdeurwaarder aan de bewindvoerder laten weten dat zij verantwoordelijk is voor het niet-verkocht zijn van het onroerend goed, de gemiste huurinkomsten over de laatste 3 jaar en alle wettelijke rente die hier uit voort vloeit. In de brief staat een hele opsomming aan betalingsverplichtingen die de BEWINDVOERDER OP PERSOONLIJKE TITEL MOET GAAN VOLDOEN ( de term "sommatie" wordt zelfs gebruikt ) op gestelde betalingstermijnen.
Daar komt nog bij, dat de opdracht tot verkoop van het onroerend-goed al lang is gegeven aan een locale makelaar, in de tijd dat zij nog gehuwd waren. Dit gebeurde door de ex-man en ex-vrouw zelf !

Ik, als bewindvoeder, voel me niet geroepen om te gaan zorgen dat een onroerend-goed verkocht gaat worden, laat staan voor een door de ex-man uit-de-lucht-gegrepen bedrag en dan ook nog persoonlijk moet gaan instaan als targets niet gehaald worden.

Mijn vraag luidt : Klopt dat met die aansprakelijkheid van de Bewindvoerder ?
Kan het bovenstaande geval inderdaad ooit uitgelegd gaan worden als "nalatigheid" ?
Indien er ook maar 0,1% procent kans bestaat dat dit het geval is, ben ik niet van plan langer als Bewindvoerder aangesteld te zijn.
Het is immers mijn doel om de vrouw te helpen niet om betwiste betalingen op mij konto te gaan nemen.

Graag verneem ik uw reactie op de bovenstaande gebeurtenissen, tevens graags tips hoe ik verder het beste kan handelen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds