|
Auteur |
Bericht |
MenF
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 07 feb 2011 18:58 Onderwerp: contract met 2 partijen: beiden verantwoordelijk? |
|
|
we zijn er erg mee geholpen als iemand een antwoord kan geven op de volgende vraag:
We hebben een aanneemovereenkomst (contract) gesloten met twee ZZP' ers. Hun beide namen en handtekeningen staan op de overeenkomst. Zijn ze beiden gelijk in rechten en plichten die voortvloeien uit de overeenkomst?
toevoeging: de overeenkomst is op briefpapier van ZZP' er 1 en aan ZZP'er 1 zijn ook de eerste aantal betalingen gedaan (hij regelde het financiële deel).
Alvast ERG bedankt voor je reactie! |
|
|
|
 |
NickV
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
|
Geplaatst: ma 07 feb 2011 19:24 Onderwerp: Re: contract met 2 partijen: beiden verantwoordelijk? |
|
|
MenF schreef: | we zijn er erg mee geholpen als iemand een antwoord kan geven op de volgende vraag:
We hebben een aanneemovereenkomst (contract) gesloten met twee ZZP' ers. Hun beide namen en handtekeningen staan op de overeenkomst. Zijn ze beiden gelijk in rechten en plichten die voortvloeien uit de overeenkomst?
toevoeging: de overeenkomst is op briefpapier van ZZP' er 1 en aan ZZP'er 1 zijn ook de eerste aantal betalingen gedaan (hij regelde het financiële deel).
Als beide ZZp'ers partij zijn in dezelfde overeenkomst dan hebben ze vanzelfsprekend ook dezelfde rechten en plichten en kan je hun beide daarop aanspreken. Het kan natuurlijk dat dit anders overeengekomen is in de overeenkomst zelf. |
|
|
|
 |
cvb
Leeftijd: 72 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 07 feb 2011 20:21 Onderwerp: |
|
|
Die ZZP-ers lijken mij, geen jurist zijnde, nu ze beiden tekenden op één kontrakt, z.g. hoofdelijk verbonden.
Denk, dat iets dergelijks in deze eerdere topic al eens aan de orde is geweest.
Bij b.v. verplichtingen van een echtpaar aan de bank speelt m.i. ook iets dergelijks; de bank heeft natuurlijk geen zin in onduidelijkheid en spreekt daarom expliciet met echtelieden af, dat die elk hoofdelijk verantwoordelijk voor alles zijn. |
|
|
|
 |
MenF
|
Geplaatst: di 08 feb 2011 20:44 Onderwerp: Re: contract met 2 partijen: beiden verantwoordelijk? |
|
|
NickV schreef: | MenF schreef: | we zijn er erg mee geholpen als iemand een antwoord kan geven op de volgende vraag:
Als beide ZZp'ers partij zijn in dezelfde overeenkomst dan hebben ze vanzelfsprekend ook dezelfde rechten en plichten en kan je hun beide daarop aanspreken. Het kan natuurlijk dat dit anders overeengekomen is in de overeenkomst zelf. |
super ... bedankt voor je reactie. Staat dit ook ergens vermeld? Daar sta ik dan namelijk wat sterker mee. |
|
|
|
 |
MenF
|
Geplaatst: di 08 feb 2011 20:46 Onderwerp: |
|
|
cvb schreef: | Die ZZP-ers lijken mij, geen jurist zijnde, nu ze beiden tekenden op één kontrakt, z.g. hoofdelijk verbonden.
Denk, dat iets dergelijks in deze eerdere topic al eens aan de orde is geweest.
Bij b.v. verplichtingen van een echtpaar aan de bank speelt m.i. ook iets dergelijks; de bank heeft natuurlijk geen zin in onduidelijkheid en spreekt daarom expliciet met echtelieden af, dat die elk hoofdelijk verantwoordelijk voor alles zijn. |
Het lijkt mij idd ook een voor de hand liggende gedachte. Het kwam op mij dan ook heel vreemd over dat er mensen zijn die daar anders over denken. |
|
|
|
 |
Ronald78
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 796
|
Geplaatst: wo 09 feb 2011 11:45 Onderwerp: |
|
|
Dat lijkt me niet noodzakelijk zo. Zoals in genoemd topic staat vermeld, is van hoofdelijkheid slechts sprake indien dit uit wet, gewoonte of rechtshandeling voortvloeit. In andere gevallen is de verbondenheid slechts voor gelijke delen.
Twee ZZP'ers die ieder op eigen naam en voor eigen risico gezamenlijk een overeenkomst aangaan, vormen nog geen VOF. Bij een VOF vloeit de hoofdelijke verbondenheid voort uit de wet. Dit bijvoorbeeld in tegenstelling tot de maatschap.
Voor gewoonte zul je de jurisprudentie na moeten zoeken, maar ik acht de kans klein dat in dergelijke gevallen het gewoonterecht tot hoofdelijke verbondenheid leidt.
Blijft over de overeenkomst. Het is namelijk niet voor niets dat banken die hoofdelijke verbondenheid expliciet in de overeenkomsten opnemen. Dat is niet om onduidelijkheid te voorkomen, maar omdat er anders geen sprake is van hoofdelijke aansprakelijkheid. _________________ Ik weet niet zoveel van rechten. Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend. |
|
|
|
 |
cvb
|
Geplaatst: wo 09 feb 2011 19:31 Onderwerp: |
|
|
Ronald78 schreef: | Blijft over de overeenkomst. Het is namelijk niet voor niets dat banken die hoofdelijke verbondenheid expliciet in de overeenkomsten opnemen. Dat is niet om onduidelijkheid te voorkomen, maar omdat er anders geen sprake is van hoofdelijke aansprakelijkheid. | Je vind, dat ik hier niet goed ben geadviseerd?? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 09 feb 2011 20:00 Onderwerp: |
|
|
cvb schreef: | Je vind, dat ik hier niet goed ben geadviseerd?? |
Ik lees daar:
bona fides schreef: | Bij een gemeeenschappelijke schuld is het de vraag of de schuldenaren hoofdelijk verbonden zijn.
Zo ja, dan (...)
Zo nee, dan (...) |
Ook link ik daar naar art. 6:6 BW. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
cvb
|
Geplaatst: wo 09 feb 2011 21:13 Onderwerp: |
|
|
En, zijn de ZZP'-ers, die samen een overeenkomst ondertekenen, hoofdelijk verbonden?? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 10 feb 2011 0:07 Onderwerp: |
|
|
Zie art. 6:6 BW.
Alleen als de te leveren prestatie ondeelbaar is, of als hoofdelijkheid "uit wet, gewoonte of rechtshandeling" voortvloeit.
Uit de wet vloeit dit niet voort. Uit gewoonte vermoedelijk ook niet. Er zal dus in de overeenkomst moeten zijn bepaald dat beide ZZP'ers hoofdelijk verbonden zijn (als de prestatie deelbaar is). _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
cvb
|
Geplaatst: do 10 feb 2011 7:27 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Er zal dus in de overeenkomst moeten zijn bepaald dat beide ZZP'ers hoofdelijk verbonden zijn (als de prestatie deelbaar is). | Van een deelbare prestatie betreffende het werk, de aanneemsom en de financiële afwikkeling is althans in het verhaal van TS niets gebleken, waarmee ze blijkbaar elk aansprakelijk zijn voor alles. |
|
|
|
 |
|