|
Auteur |
Bericht |
Ibbeltje
Leeftijd: 60 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 10 jan 2011 23:48 Onderwerp: Moeder wil kind meenemen naar buitenland |
|
|
Er bestaan plannen dat het kind (8 jr.) van mijn zoon, door de moeder wordt meegenomen naar een heel ver land.
Moeder is vorig jaar getrouwd met andere man.
Kind heeft nu vernomen, dat ze over een paar jaar gaat verhuizen naar het buitenland.
Kind verteld dit aan vader en zegt: "dan kom je me toch even ophalen????
Vader verteld dat het veel te ver reizen is voor een paar dagen.
Kind begint te huilen en zegt dan: "maar dan zie ik jou en de mijn broertje en stiefzusjes ook niet meer".
Kan een moeder haar kind zonder overleg meenemen naar het buitenland?
Hopelijk dat iemand hierop een antwoord kan geven?
Ibbeltje |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: di 11 jan 2011 1:33 Onderwerp: |
|
|
De vraag is of de vader samen met de moeder het gezag over het kind heeft. Zo ja, dan is toestemming van de vader vereist. Zo nee, dan wordt het een moeilijkere zaak. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Ibbeltje
|
Geplaatst: di 11 jan 2011 21:09 Onderwerp: |
|
|
Dank voor het antwoord.
Ja, mijn zoon heeft gedeeld ouderlijk gezag en heeft dit zwart op zit.
Dit zou dan betekenen dat het kind niet zonder zijn toestemming mag worden meegenomen naar het buitenland.
Wat als dit wel gebeurd en ze met de noorderzon vertrekken?
Kan hij dan eisen dat het kind teruggehaald wordt?
Kan de moeder dan ook een gevangenisstraf krijgen?
Kan de moeder weer naar Nederland worden teruggebracht?
U ziet, ik zit met diverse vragen.
Zou fijn zijn om te weten wat de rechten zijn.
Ibbeltje |
|
|
|
 |
sietske1980
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 551
|
Geplaatst: wo 12 jan 2011 19:49 Onderwerp: |
|
|
Als de vader gezag heeft, dan moet de moeder overleggen met vader. Is hij het niet eens met verhuizing dan moet ze toestemming vragen bij de rechter op basis van art. 1:253a BW (geschillenregeling voor ouders met gezamenlijk gezag). Die toestemming krijg je zeker niet makkelijk.
Zoek anders op dit artikel bij rechtspraak.nl
Als ze zonder overleg gaat, dan is m.i. het Haags Kinderontvoeringsverdrag van toepassing. Om welk buitenland gaat het?
Ik zou adviseren bij de moeder eea te verifieren en als zij dit daadwerkelijk van plan is, haar via een brief van een advocaat te laten informeren over de procedure die zij dan moet volgen omdat vader er niet mee instemt. Dan kan ze nooit zeggen dat ze eea niet wist oid.
Je kunt ook zelf een procedure obv 1:253a BW beginnen en de rechter verzoeken te bepalen dat de hoofdverblijfplaats van het kind wijzigt van bij moeder naar bij vader als moeder naar het buitenland vertrekt. |
|
|
|
 |
Ibbeltje
|
Geplaatst: za 15 jan 2011 21:45 Onderwerp: |
|
|
sietske1980 schreef: | Als de vader gezag heeft, dan moet de moeder overleggen met vader. Is hij het niet eens met verhuizing dan moet ze toestemming vragen bij de rechter op basis van art. 1:253a BW (geschillenregeling voor ouders met gezamenlijk gezag). Die toestemming krijg je zeker niet makkelijk.
Zoek anders op dit artikel bij rechtspraak.nl
Als ze zonder overleg gaat, dan is m.i. het Haags Kinderontvoeringsverdrag van toepassing. Om welk buitenland gaat het?
Ik zou adviseren bij de moeder eea te verifieren en als zij dit daadwerkelijk van plan is, haar via een brief van een advocaat te laten informeren over de procedure die zij dan moet volgen omdat vader er niet mee instemt. Dan kan ze nooit zeggen dat ze eea niet wist oid.
Je kunt ook zelf een procedure obv 1:253a BW beginnen en de rechter verzoeken te bepalen dat de hoofdverblijfplaats van het kind wijzigt van bij moeder naar bij vader als moeder naar het buitenland vertrekt. |
Dank voor je reactie, Sietske.
Ze willen dan naar Amerika vertrekken.
Niet naast de deur dus.
Dank voor je advies. |
|
|
|
 |
hilde12
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1572
|
Geplaatst: za 15 jan 2011 22:22 Onderwerp: |
|
|
Heeft het kind al een eigen paspoort?
Als ze dat nog moet aanvragen heeft ze namelijk toestemming van beide ouders nodig.
De vader zou die toestemming dan niet hoeven te geven. |
|
|
|
 |
Ibbeltje
|
Geplaatst: za 15 jan 2011 23:27 Onderwerp: |
|
|
hilde12 schreef: | Heeft het kind al een eigen paspoort?
Als ze dat nog moet aanvragen heeft ze namelijk toestemming van beide ouders nodig.
De vader zou die toestemming dan niet hoeven te geven. |
Hallo Hilde,
Ja, kind heeft een eigen paspoort.
Is bijna 1,5 jaar geleden nog naar Amerika geweest.
Dit kan denk ik, nu niet meer worden ingetrokken.
Maar zoon geeft geen toestemming dat kind gaat emigreren. |
|
|
|
 |
hilde12
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1572
|
Geplaatst: zo 16 jan 2011 14:08 Onderwerp: |
|
|
Dan moet hij in ieder geval zo snel mogelijk het advies van Sietske198 opvolgen, waarbij zij aangeeft dat de vader toestemming moet geven, en dat dit anders via de rechtbank moet. |
|
|
|
 |
|