|
Auteur |
Bericht |
Immanuel_Kant
Leeftijd: 34 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL
|
Geplaatst: zo 09 jan 2011 18:09 Onderwerp: Schadevergoeding voor lekke band ...? |
|
|
Hallo,
Nadat ik gisteren van eindhoven terug reed naar rotterdam, kreeg ik een lekke band in de gemeente van Eindhoven doordat er een enorme kuil in de weg stond. Dit is tevens een openbare weg. Mijn band moest vervangen worden door de ANWB. Ik heb daarna ook foto's gemaakt van zowel de kuil als mijn lekke band
Nu vraag ik mij af of ik de gemeente van eindhoven aansprakelijk kan stellen voor schadevergoeding van mijn lekke band o.g.v. onrechtmatige daad (6:162) ? In andere woorden wil ik dat de gemeente mijn lekke band vergoed.
Zo ja, hoe werkt de procedure dan? Door middel van eendagvaarding, of gewoon een klacht indienen bij de gemeente.
Alvast bedankt, |
|
|
|
 |
Furr
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): NTI
|
Geplaatst: zo 09 jan 2011 19:40 Onderwerp: |
|
|
Dat kan zeker. Uit eigen ervaring weet ik dat gemeenten er alles aan doen om eronder uit te komen.
Stuur een brief met foto's etc en stel ze aansprakelijk. Ze moeten binnen 8 weken antwoorden. Dat is de redelijke termijn.
Doen ze dat niet, stel je ze ingebreke druk erop houden is het beste! Ze willen graag dat je snel opgeeft! |
|
|
|
 |
theod
Leeftijd: 67 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 09 jan 2011 19:54 Onderwerp: |
|
|
Als eerste de vraag stond er een waarschuwingsbord voor slecht wegdek?
Als dat niet aanwezig was heb je een kans om de schade te verhalen op de wegbeheerder, vergeet niet dat niet alle wegen in Eindhoven eigendom of in beheer zijn bij de gemeente Eindhoven. |
|
|
|
 |
Immanuel_Kant
|
Geplaatst: ma 10 jan 2011 0:59 Onderwerp: |
|
|
Nee er stond geen waarschuwingsbord bij. (volgens het kelderluik-arrest wel aansprakelijk dus )
Kan ik i.p.v. een brief een email sturen naar de gemeente van eindhoven met de foto's inbegrepen ? of kan ik dit beter met een brief doen ?
Mochten ze niet binnen 8 weken een reactie geven dan stel ik ze in gebreke, right ?
Ik zal z.s.m. een brief schrijven en dan laat ik die brief eerst hier zien voordat ik het opstuur  |
|
|
|
 |
BartL
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 10 jan 2011 12:03 Onderwerp: |
|
|
Furr schreef: | Dat kan zeker. Uit eigen ervaring weet ik dat gemeenten er alles aan doen om eronder uit te komen.
Stuur een brief met foto's etc en stel ze aansprakelijk. Ze moeten binnen 8 weken antwoorden. Dat is de redelijke termijn.
Doen ze dat niet, stel je ze ingebreke druk erop houden is het beste! Ze willen graag dat je snel opgeeft! |
Een ingebrekestelling kan je indienen indien er te laat beslist wordt op een aanvraag om een besluit te nemen. Een aansprakelijkstelling is geen aanvraag.
Ik word er een beetje moe van dat dit constant als advies wordt gegeven op een juridisch forum voor juridische vragen terwijl (en dit is belangrijk) het niet van toepassing is. |
|
|
|
 |
Immanuel_Kant
|
Geplaatst: ma 10 jan 2011 12:48 Onderwerp: |
|
|
BartL schreef: | Furr schreef: | Dat kan zeker. Uit eigen ervaring weet ik dat gemeenten er alles aan doen om eronder uit te komen.
Een ingebrekestelling kan je indienen indien er te laat beslist wordt op een aanvraag om een besluit te nemen. Een aansprakelijkstelling is geen aanvraag.
Ik word er een beetje moe van dat dit constant als advies wordt gegeven op een juridisch forum voor juridische vragen terwijl (en dit is belangrijk) het niet van toepassing is. |
Weer wat geleerd !
Wat moet ik doen dan mocht de gemeente niet binnen 8 weken reageren ? |
|
|
|
 |
Furr
|
Geplaatst: ma 10 jan 2011 15:29 Onderwerp: |
|
|
Een aansprakelijkheidsbrief is een verzoek om schadevergoeding en staat gewoon 8 weken voor. Zou niet best zijn zeg "ooh laat maar in de kast liggen, na 2 jaar kijken we wel een keer" |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: ma 10 jan 2011 15:34 Onderwerp: |
|
|
Furr weet zoals gebruikelijk niet waarover hij praat. Hij zit hier alleen om te trollen.
Wat je moet doen is de gemeente (als zij de wegbeheerder is) aansprakelijk stellen op grond van art. 6:174 BW. Reageert de gemeente niet of ontkent de gemeente aansprakelijk te zijn, dan moet je naar de civiele rechter. (In principe kun je ook direct naar de rechter, maar dat wekt geen goede indruk.) De gemeente is niet aan een termijn gebonden. Het is jouw keuze wanneer je naar de rechter stapt. Het is aan te raden om te proberen te communiceren met de gemeente, bijv. via de telefoon. Er werken daar gewoon mensen dus zo moeilijk is dat allemaal niet. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Furr
|
Geplaatst: di 11 jan 2011 11:29 Onderwerp: |
|
|
Jullie denken en doen altijd veel te moeilijk. Heb al diverse schadeclaims neergelegd bij gemeente justitie en bv RWS, en altijd allemaal vergoed gekregen, gewoon op m'n eigen manier.
Dus ik zit te trollen. hm hm en jij/jullie dan in het Wet Dwangsom topicje? |
|
|
|
 |
BartL
|
Geplaatst: di 11 jan 2011 12:33 Onderwerp: |
|
|
Furr schreef: | Jullie denken en doen altijd veel te moeilijk. Heb al diverse schadeclaims neergelegd bij gemeente justitie en bv RWS, en altijd allemaal vergoed gekregen, gewoon op m'n eigen manier.
|
Dus om dat het af en toe toch werkt hoeft een gegeven advies juridisch niet te kloppen?
Maak aub een onderscheid tussen praktijk advies en juridisch advies dan. En ga vooral niet voor een kritische baas werken  |
|
|
|
 |
Furr
|
Geplaatst: di 11 jan 2011 13:22 Onderwerp: |
|
|
Maar leg eens uit dan waarom er niet binnen 8 weken beslist hoeft te worden. Hoeveel weken dan wel? |
|
|
|
 |
BartL
|
Geplaatst: di 11 jan 2011 13:29 Onderwerp: |
|
|
Furr schreef: | Maar leg eens uit dan waarom er niet binnen 8 weken beslist hoeft te worden. Hoeveel weken dan wel? |
Zie het bericht van Bona fides hierboven. Veel meer valt er niet over te vertellen. Je hebt bestuursrecht en privaatrecht. Aansprakelijkheid valt onder privaatrecht, de wet dwangsom is bestuursrecht. |
|
|
|
 |
Furr
|
Geplaatst: di 11 jan 2011 13:48 Onderwerp: |
|
|
Na mijn weten is het zo dat je een bestuursorgaan aansprakelijk stelt voor geleden schade en je doet een verzoek tot schade vergoeding is dat een verzoek waar binnen 8 weken op beslist dient te worden. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: di 11 jan 2011 14:48 Onderwerp: |
|
|
Maar je weet niet waar je over praat. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Furr
|
Geplaatst: di 11 jan 2011 15:52 Onderwerp: |
|
|
Dat weten jullie ook wel eens niet. |
|