Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu do 14 aug 2025 9:40
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Schadevergoeding voor lekke band ...?
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Immanuel_Kant

Leeftijd: 34
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UL

BerichtGeplaatst: zo 09 jan 2011 18:09    Onderwerp: Schadevergoeding voor lekke band ...? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Nadat ik gisteren van eindhoven terug reed naar rotterdam, kreeg ik een lekke band in de gemeente van Eindhoven doordat er een enorme kuil in de weg stond. Dit is tevens een openbare weg. Mijn band moest vervangen worden door de ANWB. Ik heb daarna ook foto's gemaakt van zowel de kuil als mijn lekke band

Nu vraag ik mij af of ik de gemeente van eindhoven aansprakelijk kan stellen voor schadevergoeding van mijn lekke band o.g.v. onrechtmatige daad (6:162) ? In andere woorden wil ik dat de gemeente mijn lekke band vergoed.

Zo ja, hoe werkt de procedure dan? Door middel van eendagvaarding, of gewoon een klacht indienen bij de gemeente.

Alvast bedankt,
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Furr

Leeftijd: 39
Studieomgeving (BA): NTI

BerichtGeplaatst: zo 09 jan 2011 19:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat kan zeker. Uit eigen ervaring weet ik dat gemeenten er alles aan doen om eronder uit te komen.

Stuur een brief met foto's etc en stel ze aansprakelijk. Ze moeten binnen 8 weken antwoorden. Dat is de redelijke termijn.

Doen ze dat niet, stel je ze ingebreke Smile druk erop houden is het beste! Ze willen graag dat je snel opgeeft!
theod

Leeftijd: 67
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: zo 09 jan 2011 19:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als eerste de vraag stond er een waarschuwingsbord voor slecht wegdek?

Als dat niet aanwezig was heb je een kans om de schade te verhalen op de wegbeheerder, vergeet niet dat niet alle wegen in Eindhoven eigendom of in beheer zijn bij de gemeente Eindhoven.
Immanuel_Kant

BerichtGeplaatst: ma 10 jan 2011 0:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee er stond geen waarschuwingsbord bij. (volgens het kelderluik-arrest wel aansprakelijk dus Razz )

Kan ik i.p.v. een brief een email sturen naar de gemeente van eindhoven met de foto's inbegrepen ? of kan ik dit beter met een brief doen ?

Mochten ze niet binnen 8 weken een reactie geven dan stel ik ze in gebreke, right ?

Ik zal z.s.m. een brief schrijven en dan laat ik die brief eerst hier zien voordat ik het opstuur Very Happy
BartL

Leeftijd: 49
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: ma 10 jan 2011 12:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Furr schreef:
Dat kan zeker. Uit eigen ervaring weet ik dat gemeenten er alles aan doen om eronder uit te komen.

Stuur een brief met foto's etc en stel ze aansprakelijk. Ze moeten binnen 8 weken antwoorden. Dat is de redelijke termijn.

Doen ze dat niet, stel je ze ingebreke Smile druk erop houden is het beste! Ze willen graag dat je snel opgeeft!

Een ingebrekestelling kan je indienen indien er te laat beslist wordt op een aanvraag om een besluit te nemen. Een aansprakelijkstelling is geen aanvraag.

Ik word er een beetje moe van dat dit constant als advies wordt gegeven op een juridisch forum voor juridische vragen terwijl (en dit is belangrijk) het niet van toepassing is.
Immanuel_Kant

BerichtGeplaatst: ma 10 jan 2011 12:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

BartL schreef:
Furr schreef:

Een ingebrekestelling kan je indienen indien er te laat beslist wordt op een aanvraag om een besluit te nemen. Een aansprakelijkstelling is geen aanvraag.

Ik word er een beetje moe van dat dit constant als advies wordt gegeven op een juridisch forum voor juridische vragen terwijl (en dit is belangrijk) het niet van toepassing is.

Weer wat geleerd ! Razz
Wat moet ik doen dan mocht de gemeente niet binnen 8 weken reageren ?
Furr

BerichtGeplaatst: ma 10 jan 2011 15:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een aansprakelijkheidsbrief is een verzoek om schadevergoeding en staat gewoon 8 weken voor. Zou niet best zijn zeg "ooh laat maar in de kast liggen, na 2 jaar kijken we wel een keer"
bona fides

Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 10 jan 2011 15:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Furr weet zoals gebruikelijk niet waarover hij praat. Hij zit hier alleen om te trollen.

Wat je moet doen is de gemeente (als zij de wegbeheerder is) aansprakelijk stellen op grond van art. 6:174 BW. Reageert de gemeente niet of ontkent de gemeente aansprakelijk te zijn, dan moet je naar de civiele rechter. (In principe kun je ook direct naar de rechter, maar dat wekt geen goede indruk.) De gemeente is niet aan een termijn gebonden. Het is jouw keuze wanneer je naar de rechter stapt. Het is aan te raden om te proberen te communiceren met de gemeente, bijv. via de telefoon. Er werken daar gewoon mensen dus zo moeilijk is dat allemaal niet.

BerichtGeplaatst: di 11 jan 2011 11:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Jullie denken en doen altijd veel te moeilijk. Heb al diverse schadeclaims neergelegd bij gemeente justitie en bv RWS, en altijd allemaal vergoed gekregen, gewoon op m'n eigen manier.

Dus ik zit te trollen. hm hm en jij/jullie dan in het Wet Dwangsom topicje?
BartL

BerichtGeplaatst: di 11 jan 2011 12:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Furr schreef:
Jullie denken en doen altijd veel te moeilijk. Heb al diverse schadeclaims neergelegd bij gemeente justitie en bv RWS, en altijd allemaal vergoed gekregen, gewoon op m'n eigen manier.

Dus om dat het af en toe toch werkt hoeft een gegeven advies juridisch niet te kloppen?

Maak aub een onderscheid tussen praktijk advies en juridisch advies dan. En ga vooral niet voor een kritische baas werken Wink
Furr

BerichtGeplaatst: di 11 jan 2011 13:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar leg eens uit dan waarom er niet binnen 8 weken beslist hoeft te worden. Hoeveel weken dan wel?
BartL

BerichtGeplaatst: di 11 jan 2011 13:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Furr schreef:
Maar leg eens uit dan waarom er niet binnen 8 weken beslist hoeft te worden. Hoeveel weken dan wel?

Zie het bericht van Bona fides hierboven. Veel meer valt er niet over te vertellen. Je hebt bestuursrecht en privaatrecht. Aansprakelijkheid valt onder privaatrecht, de wet dwangsom is bestuursrecht.
Furr

BerichtGeplaatst: di 11 jan 2011 13:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Na mijn weten is het zo dat je een bestuursorgaan aansprakelijk stelt voor geleden schade en je doet een verzoek tot schade vergoeding is dat een verzoek waar binnen 8 weken op beslist dient te worden.
bona fides

Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 11 jan 2011 14:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar je weet niet waar je over praat.

BerichtGeplaatst: di 11 jan 2011 15:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat weten jullie ook wel eens niet.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds