Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu do 14 aug 2025 6:09
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Alternatief genezer weigert rekening te schrijven
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
everd

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): UvT

BerichtGeplaatst: ma 20 dec 2010 19:50    Onderwerp: Alternatief genezer weigert rekening te schrijven Reageer met quote Naar onder Naar boven

L.S.

Mijn vader kampt al jaren met een burn-out. Hij is al bij verschillende coaches en psychiaters geweest. Onlangs heeft hij gekozen voor een alternatief genezer. Hij moest contant afrekenen, er werd hem verteld dat hij voor de 8 sessies 8 kwitanties (voor de zorgverzekering) zou krijgen maar alleen als hij zijn huiswerk gedaan zou hebben (dit omdat de genezer anders een onvolledig rapport heeft??). De eerste paar sessies was alles goed gegaan, huiswerk gemaakt dus een kwitantie. Na 3 sessies heeft mijn vader zijn huiswerk niet gemaakt omdat hij er geen puf voor had, sindsdien heeft hij dus geen kwitanties meer gekregen en kan hij de zorg dus ook niet declareren.

Nu is mijn vraag: Wat zijn de rechten van mijn vader als consument zijnde, heeft hij recht op een betalingsbewijs van zijn contant betaalde rekening? Kan hij de kwitanties niet verkrijgen door eventueel redelijke factuur kosten te betalen aan de genezer? Wordt hier geen misbruik gemaakt van de psychische gesteldheid van de clienten die aankloppen bij deze genezer, dit omdat het niet kunnen maken van huiswerk een gevolg is van de burn-out waarvoor deze genezer wordt geraadpleegd?

Graag zou ik hierop reactie krijgen.

Met vriendelijke groet,

Eef
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Arnoud Engelfriet

Leeftijd: 50
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: ma 20 dec 2010 19:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als je geld moet betalen, heb je recht op een betalingsbewijs (art. 6:48 BW). Je kunt dus weigeren om te betalen als er niet (boter bij de vis) een betalingsbewijs wordt afgegeven.

Ik snap niet helemaal wat deze behandelaar zou willen bereiken met deze strategie. Als mensen de kosten niet vergoed krijgen, dan stoppen ze met de behandeling lijkt me. Daarmee snijdt hij toch in eigen vlees?
Verstuur e-mail
everd

BerichtGeplaatst: di 21 dec 2010 12:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is als volgt gegaan. Mijn vader heeft telefonisch contact gehad met de genezer die heeft hem uitgelegd wat de behandeling zou zijn. Mijn vader is daarmee akkoord gegaan. Een dag voor de eerste sessie heeft de genezer zijn "spelregels" opgestuurd waarin stond dat wanneer een client zijn huiswerk niet gedaan zou hebben hij geen bon zou krijgen van de desbetreffende les. Tijdens de eerste sessie heeft mijn vader mondeling bezwaar gemaakt tegen deze regel. Hier had de genezer echter geen zin in. Omdat mijn vader het idee had toch gebaat te zijn bij de sessies heeft hij het bedrag contant betaald voor de 8 sessies. Waarvan hij nu voor de helft bonnen heeft ontvangen en voor de andere helft dus niet. De verzekering weigert dus voor deze laatste 4 lessen een vergoeding uit te keren en de genezer weigert de bonnen uit te schrijven. Ik heb net contact gehad met de nza (nederlandse zorg autoriteit) en consuwijzer. Deze instanties zeggen beide dat alternatieve genezers niet binnen hun werkgebied vallen.

Artikel 48
1 De schuldeiser is verplicht voor iedere voldoening een kwitantie af te geven, tenzij uit overeenkomst, gewoonte of billijkheid anders voortvloeit.

Zijn de spelregels van de genezer de overeenkomst of is de mondelinge overeenkomst vooraf aan deze spelregels rechtsgeldig?

De spelregels van de genezer zijn nooit ondertekent, een andere geschreven overeenkomst is er ook niet.

Maakt de genezer geen misbruik van zijn positie op deze manier?

Ik hoop dat iemand antwoord kan geven op deze vragen.

Met vriendelijke groet,

Eef
NickV

Leeftijd: 38
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UU

BerichtGeplaatst: di 21 dec 2010 13:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De spelregels zijn waarschijnlijk algemene voorwaarden. Deze mogen in eerste instantie mondeling maar moeten voor het sluiten van de overeenkomst ter hand worden gesteld. De bewijslast voor de mondelinge afspraken liggen bij de genezer.

Als de genezer dus hard kan maken dat er is afgesproken dat er geen betalingsbewijs wordt geleverd dan mag dat maar zoals met vele mondelinge afspraken is is dit heel moeilijk en sta je dus sterk.

Wat je eventueel kan doen is een ingebrekestelling naar de genezer sturen waarin je zegt dat als je geen betalingsbewijs ontvangt binnen een redelijke termijn, dat je de overeenkomst ontbind en het betaalde geld terugvordert.
everd

BerichtGeplaatst: di 21 dec 2010 16:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo mensen,

ik heb een ingebrekestelling opgesteld die ik wil gaan versturen naar de genezer. Is dit de juiste manier om de in gebreke stelling in te zetten of ben ik nog iets vergeten?

Ingebrekestelling

Betreft: Overhandigen van kwitantie aan de heer xxxx

xxxx, 21-12-2010
Geachte heer xxxx,
Op (datum) heeft een overeenkomst plaatsgevonden tussen het bedrijf xxxx en de heer xxxx. In deze overeenkomst is een 8-delige behandeling aangegaan ter bevordering van de psychische gesteldheid van de heer xxxx, de betaling zou contant gebeuren. Na de 8-delige behandeling is slechts voor de helft van de behandelingen een kwitantie afgegeven. Voor de andere helft van de behandelingen is geen kwitantie afgegeven wat nadelige financiële gevolgen heeft voor de heer xxxx.
De overeenkomst tot levering van de dienst door xxxx aan de heer xxxx heeft mondeling plaatsgevonden op (datum). Echter pas daarna zijn de algemene voorwaarden via email gestuurd aan de heer xxxx. De algemene voorwaarden zijn niet voorafgaand aan de overeenkomst ter hand gesteld aan de heer xxxx. Hiermee is niet voldaan aan de wettelijk vastgestelde informatieplicht van het bedrijf xxxx en kunnen de te laat toegezonden algemene voorwaarden nietig worden verklaard. De in de algemene voorwaarden beschreven regel dat er geen kwitanties worden verstrekt wanneer het huiswerk niet is gemaakt vervalt dus ook bij dezen. Volgens het burgerlijk wetboek (art. 6:48 BW) is de schuldeiser (xxx) verplicht voor iedere voldoening een kwitantie af te geven. De heer xxxx sommeert u dan ook om de kwitanties alsnog te verstrekken binnen een termijn van 10 werkdagen na dagtekening van deze brief.
Wij stellen u hierbij uitdrukkelijk in gebreke en zullen verdere juridische stappen ondernemen indien u niet binnen de gestelde termijn de kwitanties overhandigd aan de heer xxxx. Alle gerechtelijke kosten komen dan geheel voor uw rekening.
Onder voorbehoud van alle rechten en weren, verblijven wij.
Hoogachtend,
WimWest

Leeftijd: 125
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: wo 22 dec 2010 4:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

NickV schreef:

Wat je eventueel kan doen is een ingebrekestelling naar de genezer sturen waarin je zegt dat als je geen betalingsbewijs ontvangt binnen een redelijke termijn, dat je de overeenkomst ontbind en het betaalde geld terugvordert.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds