|
Auteur |
Bericht |
jippie01
Leeftijd: 68 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 23 nov 2010 12:09 Onderwerp: verlof tot leggen van beslag op huis |
|
|
goedemorgen allen,
ik hoop dat iemand mij kan helpen met het volgende;
wij willen ons huis verkopen, maar de buurman heeft gemeend dat wij schade hebben gemaakt aan zijn huis en daarom heeft hij een beslag laten leggen op ons huis. Erg vervelend, want nu kunnen wij het huis niet in de verkoop zetten. Ik snap niet helemaal hoe dit zomaar kan, een beslag leggen op iemands huis. kan iemand mij dat uitleggen?
Samen met onze advocaat hebben we een voorstel gemaakt voor de buurman, in de hoop dat hij het hiermee eens is en zijn beslag wil intrekken. Nu wil de advocaat in de brief hier een termijn van 4 weken over opnemen. Aangezien wij ons huis a.s.a.p. willen verkopen, vraag ik me af of dit echt zo lang moet duren? Is het een hele ingewikkelde en langdurende handeling om dit beslag in te trekken?
ik hoop dat iemand me even wat uitleg kan geven!
Alvast bedankt! |
|
|
|
 |
lawyer
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 629
|
Geplaatst: di 23 nov 2010 13:30 Onderwerp: |
|
|
jippie01 schreef: | goedemorgen allen,
ik hoop dat iemand mij kan helpen met het volgende;
wij willen ons huis verkopen, maar de buurman heeft gemeend dat wij schade hebben gemaakt aan zijn huis en daarom heeft hij een beslag laten leggen op ons huis. Erg vervelend, want nu kunnen wij het huis niet in de verkoop zetten. Ik snap niet helemaal hoe dit zomaar kan, een beslag leggen op iemands huis. kan iemand mij dat uitleggen?
Samen met onze advocaat hebben we een voorstel gemaakt voor de buurman, in de hoop dat hij het hiermee eens is en zijn beslag wil intrekken. Nu wil de advocaat in de brief hier een termijn van 4 weken over opnemen. Aangezien wij ons huis a.s.a.p. willen verkopen, vraag ik me af of dit echt zo lang moet duren? Is het een hele ingewikkelde en langdurende handeling om dit beslag in te trekken?
ik hoop dat iemand me even wat uitleg kan geven!
Alvast bedankt! |
Beslag op een huis kan niet "zo maar"; je moet eerst verlof krijgen van de voorzieningenrechter. Dit verlof hoort te worden meebetekend door de deurwaarder aan jou als beslagene. Vervolgens moet binnen een bepaalde termijn (bepaald door de voorzieningenrechter) een hoofdzaak aanhangig worden gemaakt. Gebeurt dat niet, dan komt het beslag te vervallen.
Je kunt altijd bij de voorzieningenrechter vorderen dat het beslag wordt opgeheven; echter, misschien is het handiger / praktischer om een bankgarantie te stellen ter hoogte van de gepretendeerde vordering.
Tenslotte lijkt mij een termijn van vier weken om in te gaan op jullie voorstel inderdaad wat aan de lange kant; waarom niet bijvoorbeeld 2 weken? |
|
|
|
 |
jippie01
Leeftijd: 68 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 23 nov 2010 13:42 Onderwerp: |
|
|
Inderdaad, de deurwaarder heeft ons een brief gestuurd. Ik heb het even gecontroleerd, en die termijn is inmiddels verstreken. Maar waar dient die periode voor? En omdat ik nu niets heb gehoordvan de buurman of zijn advocaat/de deurwaarder, is het beslag dan komen te vervallen, of kan ik alsnog weer iets verwachten van de buurman?
Ik baal er wel van dat onze advocaat ons deze info niet geeft!
kan je wat meer info geven over die bankgarantie, want dat begrijp ik nog niet helemaal. Als je die garantie kan geven, komt dan het beslag te vervallen? |
|
|
|
 |
lawyer
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 629
|
Geplaatst: di 23 nov 2010 16:26 Onderwerp: |
|
|
jippie01 schreef: | Inderdaad, de deurwaarder heeft ons een brief gestuurd. Ik heb het even gecontroleerd, en die termijn is inmiddels verstreken. Maar waar dient die periode voor? En omdat ik nu niets heb gehoordvan de buurman of zijn advocaat/de deurwaarder, is het beslag dan komen te vervallen, of kan ik alsnog weer iets verwachten van de buurman? |
De beslagen komen te vervallen als niet tijdig een hoofdzaak is ingesteld; zo nodig (als de wederpartij niet vrijwillig opheft) zul je echter toch een kort geding moeten opstarten (of daarmee dreigen, dat zal ongetwijfeld voldoende zijn, gezien de duidelijke tekst van artikel 700 lid 3 Rv).
Quote: | kan je wat meer info geven over die bankgarantie, want dat begrijp ik nog niet helemaal. Als je die garantie kan geven, komt dan het beslag te vervallen? |
De wet bepaalt dat een beslag moet worden opgeheven als er voldoende zekerheid wordt gesteld voor de gepretendeerde vordering (zie art. 705 lid 2 Rv). |
|
|
|
 |
|