|
|
| Auteur |
Bericht |
wilsijo
Leeftijd: 61 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 21 nov 2010 21:03 Onderwerp: nachtwerk uren kwijt ivm dagrust |
|
|
Ik werk deze winter in een strooiploeg.
nu beweerd het bedrijf waar ik werk dat dit werk buiten de wtr of atr valt?
waardoor ik dus ook mijn normale tijden overdag zou moeten werken!
Conclusie : als ik om een uur s'nachts gebeld word gaat mijn werktijd in en moet ik acht uur werken.
dus tot negen uur!
Vervolgends moet ik dan mijn dagelijkse werk voortzetten tot vier uur s'middags.
Als ik dit niet wil of kan moet ik vrije tijd inleveren vanaf negen tot vier uur.
Mijn vraag is : mag het bedrijf dit doen ??????
M.v.g. J |
|
|
|
|
 |
ouwe sloeber
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 22 nov 2010 11:41 Onderwerp: |
|
|
Dit lijkt mij een heel rare gang van zaken. Er zijn wel regels voor over hoe lang je achter elkaar mag werken en hoeveel rust er tussen moet zitten.
Gezien ook je andere post is het heel vertandig om nu contact op te nemen met je vakbond. Kijk in ieder geval eens op de site van het FNV. Hoe meer collega's lid zijn, hoe meer ze voor je kunnen doen. |
|
|
|
|
 |
theod
Leeftijd: 68 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 23 nov 2010 8:00 Onderwerp: |
|
|
Werkzaamheden van dwingende aard zoals strooien van wegen, bergen van voertuigen die betrokken zijn bij een ongeval, besturen van een hulpverleningsvoertuig (brandweer bv.) vallen inderdaad buiten het rijtijdenbesluit.
Dit betekent dat als men met een dergelijke taak bezig is er geen enkele regeling van toepassing is en je wettelijk gezien 24uur per dag mag werken.
Echter zodra men stopt met de werkzaamheden van dwingende aard men wel weer onder de wetgeving valt en dat men eerst (indien de werkzaamheden van lange duur zijn geweest) de wettelijk verplichte rust moet nemen. |
|
|
|
|
 |
ouwe sloeber
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 26 nov 2010 15:33 Onderwerp: |
|
|
| Quote: | | Dit betekent dat als men met een dergelijke taak bezig is er geen enkele regeling van toepassing is en je wettelijk gezien 24uur per dag mag werken. |
Ik vraag me af of dat klopt. Ik las net in een FNV krantje dat je maximaal 12 uur per dag mag werken en 60 uur per week. |
|
|
|
|
 |
theod
Leeftijd: 68 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 26 nov 2010 19:24 Onderwerp: |
|
|
| ouwe sloeber schreef: | | Quote: | | Dit betekent dat als men met een dergelijke taak bezig is er geen enkele regeling van toepassing is en je wettelijk gezien 24uur per dag mag werken. |
Ik vraag me af of dat klopt. Ik las net in een FNV krantje dat je maximaal 12 uur per dag mag werken en 60 uur per week. |
Hoe wil je dit combineren met de 24 dan wel 48uurs diensten van brandweer?
Overigens hanteert Rijkswaterstaat en / of de provinciale waterstaat een strak schema waarin duidelijk de rust en rijtijden van elke strooiploeg zijn vastgelegd. |
|
|
|
|
 |
BG
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1134
|
Geplaatst: vr 26 nov 2010 21:41 Onderwerp: |
|
|
| ouwe sloeber schreef: | | in een FNV krantje dat je maximaal 12 uur per dag mag werken en 60 uur per week. |
Juridische nuances ontbreken vaak... _________________ Mine! |
|
|
|
|
 |
|
|