|
Auteur |
Bericht |
trinacria
Leeftijd: 60 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 14 okt 2010 12:39 Onderwerp: echtscheiding en verkoop eigen huis |
|
|
Situatie:
A en B gaan scheiden en eigen woning verkopen. Huwelijk is voltrokken onder huwelijksvoorwaarden met zgn koude afsluiting. A heeft de verbouwing met eigen geld gefinancierd afkomstig uit erfenis. Huis wordt verkocht en nadat de hypotheekschuld is afgelost blijft er overwaarde.
Hoe moet de verrekening van de verbouwingskosten berekend worden?
1. eerst haalt A geïnvesteerd bedrag uit overwaarde verkoop huis dan evt resterende overwaarde verdelen 50/50 tussen beide partijen.
of
2. overwaarde 50/50 verdelen tussen partij A en B. B vergoed totale bedrag verbouwing aan A
Wat is de juiste berekening?
Trinacria
Laatst aangepast door trinacria op do 14 okt 2010 18:07, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: do 14 okt 2010 13:51 Onderwerp: |
|
|
Het heeft niet veel zin om over "bedrag X" te spreken als je er steeds een ander bedrag mee bedoelt.
Ik neem aan dat A en B ieder voor 50% eigenaar zijn. Dat betekent dat A en B ieder 50% van de verkoopprijs ontvangt. A en B kunnen een deel van dit geld gebruiken om hun helft van de hypotheekschuld af te lossen.
Wat betreft het eigen geld dat A in het huis heeft gestoken, is het de vraag wat A en B hier (eventueel stilzwijgend) over hebben afgesproken. Mogelijkheden zijn onder meer:
- A heeft B de helft van het geld geleend. In dat geval moet B die helft weer terugbetalen, evt. met rente.
- A heeft, met toestemming van B, eigen geld gebruikt om het huis te verbeteren. Het is dan de vraag of A wel aanspraak kan maken op een vergoeding van B. Het lijkt me dat A zich hooguit kan beroepen op ongerechtvaardigde verrijking aan de kant van B. Die verrijking van B bedraagt dan de helft van de waardestijging door de verbouwing. A heeft maximaal recht op het maximum van de helft van de waardestijging en de helft van zhet bedrag dat hij heeft geïnvesteerd. Voorwaarde is echter dat de verrijking van B echt "ongerechtvaardigd" is. Het lijkt me geen uitgemaakte zaak dat dat het geval is. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
trinacria
Leeftijd: 60 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 22 okt 2010 11:42 Onderwerp: |
|
|
Beste Bona Fides,
sorry voor de verwarring met de X bedrag, ik heb het verbeterd.
Bedankt voor je antwoord, het geeft weer een andere invalshoek op de berekening.
Trinacria |
|
|
|
 |
|