ikbenhier
Leeftijd: 64 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
Berichten: 3
|
Geplaatst: ma 23 aug 2010 20:02 Onderwerp: NL in het buitenland wil iemand aanspreken op wanprestatie |
|
|
Dames en heren,
Eerst wil ik graag mijn dank uitspreken voor het lezen van mijn inzending
Zal proberen mijn verhaal zo kort en krachtig als kan neer te zetten en toch zoveel als kan aan details te melden.
Kern is, ik woon in Zuid Afrika, ik heb hier mijn auto laten repareren nadat mijn turbo overleden was.
De turbo is gedemonteerd bij mijn vaste garage, de turbo is naar een bedrijf dat gespecialiseerd is in turbo’s gestuurd.
(weet niet hoe het in Nederland werkt maar hier is dat gebruikelijk, dit bedrijf krijgt van tal van garages turbo’s ter reparatie aangeboden).
Nadat de turbo terug geplaatst is door mijn garage was na 1.720 km ook deze turbo overleden.
Het in turbo’s gespecialiseerde bedrijf gaf aan dat er een aantal dingen moest gebeuren met mijn auto om opnieuw schade aan de turbo te voorkomen.
1
Dieselpomp en injectoren moesten gecontroleerd worden
2
De auto moest door een daar weer in gespecialiseerd bedrijf afgesteld worden op een zogenaamde DYNO (computer die in- en uitgaande brandstoffen en uitlaatgassen kan meten enz word dan op de je auto aangesloten).
Punt 1
De brandstofpomp en injectoren zijn door een daarin weer gespecialiseerd bedrijf getest en goed bevonden.
100 km heen en 100 km terug rijden maar is gedaan.
Punt 2
Het dichtstbijzijnde bedrijf die dit kan is 210 km hier vandaan, zelfde dag een afspraak gemaakt twee dagen later kon ik terecht, ondertussen de auto (vrijwel) niet gebruikt.
Auto daar afgesteld test rapport gekregen dat er wel na het afstellen meer vermogen in de auto zat maar geen aanwijsbare reden waarom twee turbo’s overleden waren.
Moet ik bij vertellen dat de eerste turbo overleden was heb ik geen moeite mee, ondanks de top staat (geen olie verbruik enz enz enz) waarin mijn auto is heeft staat de teller op 250.000 km.
De tweede turbo dacht ik oke foutje kan gebeuren, echter nadat ik alles gedaan had wat me gezegd was en ook deze turbo na 480km overleed was het niet meer leuk.
Erger nog aan de telefoon werd gezegd breng maar we zullen het repareren.
Na 8 dagen is de turbo door iemand anders opgehaald die vlak daarbij moest zijn, scheelde mij een uur heen en een uur terug rijden, immers van Utrecht naar Nieuwegein is wel te doen (behalve dat het erg druk kan zijn) hier zijn de afstanden iets groter.
Goed de turbo werd ingeladen in een doos, geen woord gesproken gewoon ophalen inladen klaar.
Bij aankomst bleek het de defecte turbo te zijn waar niets aangedaan was.
Het bedrijf heeft besloten er niets meer aan te doen, dit ondanks dat ze de test resultaten bijgesloten hebben gekregen toen de turbo gebracht is en ze dus kunnen zien dat ik alles wat hun wilde gedaan had (nota bene op papier door daarin gespecialiseerde bedrijven en niet het handige neefje om de hoek)
200 km naar het ene daarin gespecialiseerde bedrijf en 420 km naar het andere daarin gespecialiseerde bedrijf.
Los van de hoge kosten die ik gemaakt heb, immer de gespecialiseerde bedrijven hebben ook gespecialiseerde uur tarieven.
Hiermee denk ik aan mijn kant alles te hebben gedaan wat ik mogelijk zou kunnen doen.
Daarbij is demontage (3 uur) en montage (4 uur) van de turbo niet door mijzelf gedaan maar door mijn garage.
Moet ik bij vertellen, ik heb mijn garage maar een keer hoeven te betalen.
Nu zou ik graag het bedrijf die de turbo “gerepareerd” heeft aansprakelijk willen stellen.
Dat wil zeggen, mijn idee is om ze te schrijven dat ze binnen 48 uur moeten reageren en binnen 5 werkdagen de turbo moeten repareren.
Als ze blijven weigeren wil ik graag hun officieel aansprakelijk stellen voor de schade.
Ik wil dit in alle redelijkheid doen maar als ze volhouden niets te willen doen wil ik bijvoorbeeld tot de rechtszaak ook de kosten van de huurprijs van een auto gaan claimen.
Immers wonen we niet in een gebied waar je even op de trein/bus/tram kunt springen en een auto gewoon noodzaak is.
Is er niet iemand op dit forum die me zou kunnen helpen om zo’n ik ga je aansprakelijkstelling voor de kosten brief kan opstellen (in het Engels) ?
Wellicht iemand die denkt dit is eens iets anders ik doe het ?
Ik ben me er 100 % van bewust dat ik de brief onderteken en dus het ook mijn pech is als later zal blijken dat de brief juridisch technisch niet 100 % goed bleek te zijn.
Maar als ik de brief zelf op moet stellen dan zal die zeker slechter zijn dan de mensen die ik op dit forum actief zie.
Dames en heren, dank voor de tijd dit te lezen en zou graag enige hulp krijgen
Groeten vanuit een zonnig Zuid Afrika. |
|