|
Auteur |
Bericht |
JdJongman
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 10
|
Geplaatst: wo 04 aug 2010 22:46 Onderwerp: Wel of geen koop? |
|
|
Mensen,
Ik zit even met een beetje lastig casus en aangezien contractenrecht niet mijn sterkste kant is, hoop ik dat jullie mij op het goede spoor kunnen helpen.
Het zit als volgt:
Ik heb een kitesurf kite te koop staan op diverse fora's en websites voor een bedrag van 600 euro. Nu werd er enkele dagen geleden 400 euro geboden, waarop ik de bieder benaderde met de volgende mail:
Hallo,
Ik zag dat je 400 had geboden op mijn (............)
Voor 550 is deze geweldige kite van jou.
mvg
waarop de betreffende persoon antwoorde:
hey kerel
ik geef je 500 euro voor de ........!! dan hebben we een deal!
Waarop ik de koop vervolgens bevestig door akkoord te gaan met zijn aanbod en voorstel om ergens af te spreken om de kite te leveren. Vervolgens krijg ik een reactie terug waarin de koper aangeeft eerst nog even bij een andere aanbieder te kijken en mij later te laten weten of het wel of niet doorgaat.
Nu staat me er iets van bij dat voor een koop nodig is beschikkingsbevoegdheid, wilsovereenstemming en levering (correct me if i'm wrong).
Afgezien van het feit dat ik me mateloos irriteer aan deze manier van zakendoen (is niet de eerste keer), vraag ik me af of ik hier nog iets tegen kan doen. Of anders gezegd, wat is de kracht van een wilsovereenstemming in een consumentenkoop? Kan deze "zomaar" eenzijdig zonder geldige reden worden doorbroken?
Het gaat natuurlijk niet om zo'n heel groot belang en daarnaast is het in de betreffende markt ook niet zo gebruikelijk om juridische stappen te ondernemen (ons kent ons), maar toch zit het me niet helemaal lekker.
Want stel nu dat het om bijvoorbeeld een BMW t.w.v. 20.000 was gegaan. Stel dat iemand dan voorstelt om voor 18.000 de morgen op te halen, en jij dit als verkoper vervolgens bevestigd.
Hoe is de positie van een verkoper in dit soort gevallen?
Alvast bedankt voor de reacties! |
|
|
|
 |
MarijnP
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 321
|
Geplaatst: do 05 aug 2010 0:07 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Nu staat me er iets van bij dat voor een koop nodig is beschikkingsbevoegdheid, wilsovereenstemming en levering (correct me if i'm wrong). |
Dat is onjuist. Voor het ontstaan van een overeenkomst is alleen wilsovereenstemming vereist.
Dat is hier duidelijk het geval. Er is tussen jullie een koopovereenkomst ontstaan. Je kan de andere partij gewoon aan die overeenkomst houden. Hij heeft niet de mogelijkheid de overeenkomst eenzijdig te ontbinden.
Ik ga er hierbij wel vanuit dat je bij het sluiten van deze overeenkomst niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf (en dat er dus juist geen sprake is van een consumentenkoop). |
|
|
|
 |
pacta sunt servanda
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 805
|
Geplaatst: do 05 aug 2010 10:09 Onderwerp: |
|
|
MarijnP je hebt gelijk. Maar als je nu de praktijk in gaat heb je niet enorm veel aan het feit dat er een overeenkomst is gesloten.
Wil je dit uiteindelijk afdwingen dan zul je naar de rechter moeten stappen en ben je een groot deel van je verkoopwaarde kwijt aan de kosten daarvoor.
Wanneer het gaat om een bedrag van € 20.000,- is het een andere situatie en zou het een goede mogelijkheid zijn om zo'n ovk af te dwingen.
In jouw situatie (JdJongman) zou ik de potentiele koper een ultimatum geven waarbinnen hij moet reageren. Ook zou je kunnen aangeven dat je de kite niet voor hem vasthoudt wanneer er een andere gegadigde is; zo leg je de druk enigszins bij hem neer. _________________ ~Tempora mutantur, et nos mutamur in illis~ |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: do 05 aug 2010 10:17 Onderwerp: |
|
|
Op zichzelf zijn de kosten niet bijzonder hoog; dagvaarding en griffierecht... Die, als het goed is, worden vergoed door de tegenpartij.
Tenzij de wederpartij een kale kip is, waarvan het redelijkerwijs niet te verwachten is dat hij € 500 kan betalen, heb je mijns inziens gewoon een goede zaak. Voorwaarde is wel dat je gegevens hebt op basis waarvan een deurwaarder zijn NAW gegevens uit een GBA kan halen. |
|
|
|
 |
BartjeD
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL
|
Geplaatst: do 05 aug 2010 10:24 Onderwerp: |
|
|
Quote: | In jouw situatie (JdJongman) zou ik de potentiele koper een ultimatum geven waarbinnen hij moet reageren. Ook zou je kunnen aangeven dat je de kite niet voor hem vasthoudt wanneer er een andere gegadigde is; zo leg je de druk enigszins bij hem neer. |
Dit lijkt me de beste oplossing, al het andere gaat je waarschijnlijk meer moeite kosten dan het waard is. |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: do 05 aug 2010 11:38 Onderwerp: |
|
|
Ik weet niet hoe gemakkelijk het is om een koper te vinden...
Maar sinds wanneer is € 500 niet meer de moeite waard?
De zaak is glashelder. Briefje sturen naar de koper met ultimatum, concept dagvaarding erbij, en de koper zal, als hij slim is, wel inbinden. |
|
|
|
 |
BartjeD
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL
|
Geplaatst: do 05 aug 2010 12:10 Onderwerp: |
|
|
Omdat er dan misschien van die 500 minder overblijft als er in rechte dingen geconstateerd moeten worden. De proceskosten dekken geloof ik meestal niet de daadwerkelijke kosten.
Daarom zou ik het zelf bij het "Ultimatum" laten en daarna de overeenkomst ontbinden en een nieuwe koper vinden voor dat ik me er in vast moet gaan bijten, de zaak moet bijhouden en mijn tijd en geld er in moet gaan stoppen terwijl ik alleen maar mijn Kite wil verkopen. (Ja dat is wat lui, ik weet het )
Het kan zijn dat ik Boos ben of wat vrije tijd heb te besteden, dan zou ik hem inderdaad toch pakken op wanprestatie.
(Ik had overigens jouw post niet gezien Dennis en doelde op een rechterlijke procedure, niet het toevoegen van een concept dagvaarding)
Gemaakt verlies bij een verkoop aan iemand voor minder dan 500 euro valt trouwens toch ook onder de wanprestatie (gevolg schade)? Het is dan ook mogelijk de kite aan iemand anders te verkopen na ontbinding en het geleden verlies te verhalen op de "wanpresterende" partij?
Quote: | Vervolgens krijg ik een reactie terug waarin de koper aangeeft eerst nog even bij een andere aanbieder te kijken en mij later te laten weten of het wel of niet doorgaat. |
Overigens: Is er hier al sprake van wanprestatie / Verzuim? De Koop overeenkomst is toch nog niet geschonden en er is geen mededeling die aangeeft dat deze daadwerkelijk geschonden zal worden. (vandaar de "concept" dagvaarding)
Dit lijkt mij enkel een indicatie dat er een mogelijke schending in de toekomst ligt, niet dat deze waarschijnlijk is dan wel onwaarschijnlijk.
De enige mogelijkheid is dan toch de koper er aan te herinneren dat hij al een koop overeenkomst is aangegaan door in te stemmen? Het is inderdaad slim om er een concept dagvaarding bij te doen, dan werkt hij waarschijnlijk sneller mee (Het is echter ook wel wat.. agressief) |
|
|
|
 |
DENNIS79
|
Geplaatst: do 05 aug 2010 14:06 Onderwerp: |
|
|
De proceskosten dekken meestal niet de declaratie die je wel van de advocaat kan verwachten. Echter voor € 500 kun je zelf naar de kantonrechter gaan. Kosten voor uitbrengen van dagvaarding en griffierecht worden wel volledig vergoed in de proceskostenveroordeling.
Als je je nu ook laat bijstaan door een bevriende rechtenstudent, kun je wellicht nog salaris gemachtigde vragen... (ik weet niet goed of dit in de praktijk zal slagen...) |
|
|
|
 |
JdJongman
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 10
|
Geplaatst: zo 08 aug 2010 22:00 Onderwerp: |
|
|
Okey mensen, heel erg bedankt voor de hulp en suggesties.
Ik heb het deze week nog even aangekeken, en zoals het nu lijkt zal de koper zijn gekochte waren wel niet meer komen ophalen, laat staan betalen.
Afgezien van de onbeschoftheid ervan (niets laten horen) ben ik simpelweg helemaal klaar met deze manier van zakendoen, en heb ik dan ook besloten om het hier niet bij te laten zitten.
Ik zal de betreffende persoon morgen verblijden met een ingebrekestelling, waarin hij van mij nog een laatste kans zal krijgen om onze verbintenis na te komen.
Hoe het één en ander afloopt zal ik te zijner tijd nog wel bekent maken in dit topic!
Tnx! |
|
|
|
 |
JdJongman
|
Geplaatst: ma 23 aug 2010 13:49 Onderwerp: |
|
|
Okey, weer een update van de stand van zaken.
Het volgende bericht heb ik deze week aan de koper verzonden:
Graag jouw aandacht voor het volgende.
In jouw email d.d. 10 augustus jl. geef jij aan dat je niet verplicht bent om mijn kite te kopen. Jij beredeneerd dat je bij mij langs zou komen om de kite te bezichtigen en dan pas zou beslissen of je de kite zou kopen. Ook geef je aan dat je niet bij mij langs bent geweest en wij tevens geen telefonisch contact hebben gehad. In bovenstaande kan ik mij niet vinden.
Ten eerste wil ik jou erop wijzen dat wij op 2 augustus jl. wel degelijk een koopovereenkomst hebben gesloten en jij als koper deze niet zomaar eenzijdig kunt ontbinden. Een overeenkomst is een meerzijdige rechtshandeling, waarbij één of meer partijen jegens elkaar een verbintenis aangaan (art. 6:213 BW). Het tot stand komen van een overeenkomst geschiedt door een aanbod en de aanvaarding van dit aanbod (art 6:217 BW).
Zoals ik in mijn meest recente email al aangaf heb ik jou een aanbod gedaan, namelijk de kite te verkopen voor € 550. Hierop heb jij een tegenaanbod van € 500 gedaan met daarbij de woorden “dan hebben we een deal”. Dit aanbod heb ik aanvaard, waardoor onomstotelijk vast is komen te staan dat wij vanaf dat moment een verbintenis tot verkoop respectievelijk koop van de al eerder omschreven kite hebben gesloten. Dit bevestig jij nogmaals in de email van d.d. 10 augustus jl. met de woorden “voor alle duidelijkheid onze deal gaat niet door”.
Dat jij vervolgens als koper het tegenovergestelde beweert, namelijk dat wij geen koopovereenkomst hebben gesloten, berust niet alleen op geen enkele grondslag maar druist ook nog eens in tegen jouw eigen bewering van dat de deal niet door gaat.
Dat jij NA het moment van het sluiten van onze overeenkomst aangeeft eerst nog even bij een andere aanbieder van een kite te gaan kijken en mij dit een dag later te laten weten, doet voor de geldigheid van onze overeenkomst niet ter zake. Dat jij na het verzenden van dat betreffende bericht niets meer laat horen is in mijn ogen enkelt typerend voor jouw manier van zakendoen.
Hetzelfde geld voor jouw bewering dat wij geen telefonisch contact hebben gehad en jij niet bij mij langs bent geweest. Graag hoor ik van jou op welke manier dit afbreuk zou doen aan de tussen ons gemaakte overeenkomst.
In mijn eerdere email van d.d. 10 augustus jl. heb ik jou een redelijke termijn gegeven voor nakoming van onze overeenkomst. Niet nakoming van onze overeenkomst binnen deze termijn heeft als gevolg dat jij tegenover mij een wanprestatie pleegt (art 6:74 BW) met alle gevolgen van dien.
Ik hoop dat voor jou hiermee voldoende duidelijk is wat jou positie in deze is en dat jij alsnog onze overeenkomst nakomt. Zo niet, dan zie ik mij genoodzaakt verdere juridische stappen te ondernemen.
Met vriendelijke groet,
De kopende partij heeft mij vandaag lhet volgende bericht:
Je kunt wel met allerlei artikels beginnen, maar ik ben totaal niet verplicht iets te kopen.
Van nu bestempel ik jouw emails al ongewenst.
N.A.W. gegevens van de wederpartij zijn bij mij bekend en ik ben niet van plan het hier bij te laten zitten. Hoe denken jullie dat mijn positie is, en hoe kan ik het vanaf nu het beste aanpakken?
De termijn voor nakoming eindigt donderdag aanstaande maar uit de reactie van de koper kan ik al opmaken dat hij niet van plan is zijn verplichting na te komen. In feite pleegt hij dan nu toch al wanprestatie?
Alvast bedankt voor de reacties! |
|
|
|
 |
BartL
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 24 aug 2010 11:21 Onderwerp: Re: Wel of geen koop? |
|
|
JdJongman schreef: | Mensen,
Ik heb een kitesurf kite te koop staan op diverse fora's en websites voor een bedrag van 600 euro. Nu werd er enkele dagen geleden 400 euro geboden, waarop ik de bieder benaderde met de volgende mail:
Het gaat natuurlijk niet om zo'n heel groot belang en daarnaast is het in de betreffende markt ook niet zo gebruikelijk om juridische stappen te ondernemen (ons kent ons), maar toch zit het me niet helemaal lekker.
|
Gelet op bovenstaande quotes en het feit dat je kennelijk vaker kitesurf artikelen te koop hebt staan, is het misschien wel handig als je nog even wilt bevestigen dat het hier om particuliere verkoop gaat. Je drijft hier toch geen handel in? Dat maakt veel uit voor het antwoord op je vraag.. |
|
|
|
 |
JdJongman
|
Geplaatst: di 24 aug 2010 19:17 Onderwerp: |
|
|
@BartL:
Nee geen handel, puur particulier..... dus idd geen consumentenkoop |
|
|
|
 |
JdJongman
|
Geplaatst: za 28 aug 2010 21:42 Onderwerp: |
|
|
niemand?  |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: za 28 aug 2010 22:20 Onderwerp: |
|
|
JdJongman schreef: | Ik heb het deze week nog even aangekeken, en zoals het nu lijkt zal de koper zijn gekochte waren wel niet meer komen ophalen, laat staan betalen. |
Als je niet direct hebt gereageerd op "ik kijk nog even rond en laat het je wel weten", dan mag de kandidaatkoper erop vertrouwen dat je hiermee akkoord bent gegaan.
In plaats van het een week aan te zien had je hem direct erop moeten wijzen dat hij aan de koop vast zit en had je moeten proberen nadere afspraken te maken over de wijze van levering en betaling. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Bokkie
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 29 aug 2010 12:53 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: |
Als je niet direct hebt gereageerd op "ik kijk nog even rond en laat het je wel weten", dan mag de kandidaatkoper erop vertrouwen dat je hiermee akkoord bent gegaan. |
Maar op welke wijze impliceert dit akkoord gaan daarmee dan dat de reeds overeengekomen koop is 'vervallen'?
Kan dit eerlijk gezegd niet zo goed plaatsen in het kader van jouw eerdere stellingen omtrent de 'resultaat verplichting' (zie hier), welke stellingen inhielden dat het feit dat je de schuldenaar toelaat te handelen op een wijze die zich niet laat verenigen met een bepaalde verplichting niet betekent dat je daarmee de schuldenaar (onder die omstandigheden) van deze verplichting bevrijdt.
@JdJongman
Persoonlijk vind ik niet dat je hier meteen en onmiddelijk op hoefde te reageren. Zoals gesteld ben je geen professional en hoef je niet elke dag je mail te checken. Aan de andere kant is het belang (zoals je zelf al aangaf) dermate klein, dat het eigenlijk de moeite van een rechtstrijd niet loont. Zeker niet in deze tijden waarin de rechterlijke macht kennelijk dermate overbelast is dat de kwaliteit van de uitspraken er tergend onder te lijden heeft, zo tergend zelfs dat het voorkomt dat burgers (zonder enige steekhoudende motivatie) uit hun woning worden gezet en worden gedwongen deze voor slechts een kwart van de waarde te verkopen (zie ook hier). |
|
|
|
 |
|