Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 24 aug 2025 0:23
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Vragen m.b.t. procedure aanvraag voorlopige voorziening
Moderators: Michèle, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
StevenS

Leeftijd: 56
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: vr 21 mei 2010 13:33    Onderwerp: Vragen m.b.t. procedure aanvraag voorlopige voorziening Reageer met quote Naar onder Naar boven

Omdat een uurtje of 2 op Google nog niet al mijn vragen volledig heeft beantwoord, doe ik graag een beroep op jullie gezamenlijke juridische kennis.

Vandaag heb ik in het kader van de Wet GBA een uitspraak van de Gemeente Heerlen ontvangen op mijn bezwaar tegen gegevensverstrekking van mijn geheime persoonsgegevens aan een derde partij. Ik blijk tegen die uitspraak opnieuw bezwaar aan te kunnen tekenen en aangezien ik het niet eens ben met de beslissing van de Gemeente Heerlen wil ik dan ook van die mogelijkheid gebruik maken. Men gaat er namelijk volledig aan voorbij dat op basis van artikel 100 van de Wet GBA de gegevens helemaal niet verstrekt mogen worden aan de bewuste (commerciële) organisatie en men komt met het non-argument aanzetten dat de verstrekking op basis van belangenafweging toch plaats gaat vinden.

Om echter te voorkomen dat mijn in de GBA als 'geheim' staande persoonsgegevens uiteindelijk toch op onrechtmatige wijze binnen twee weken op het bureau van de dubieuze derde belanden, begrijp ik dat ik een voorlopige voorziening bij de rechtbank Maastricht aan kan vragen om dat te voorkomen.

Omdat ik zelfstandig - dus zonder hulp van een advocaat - een voorziening aan wil vragen bij de rechtbank in Maastricht heb ik omtrent een dergelijke procedure de volgende vragen:

- Zijn er speciale eisen waaraan een verzoek tot voorlopige voorziening inhoudelijk moet voldoen of is een met redenen omklede ondertekende brief in tweevoud voldoende?

- Moet ik gelijktijdig met het indienen van het verzoek ook al mijn bezwaar naar de gemeente sturen of mag ik hier 6 weken over doen om dat op te stellen?

- Wordt de uitgifte van mijn persoonlijke gegevens aan de bewuste derde per direct opgeschort zolang de rechter de voorlopige voorziening in behandeling heeft?

- Hoe hoog zijn de griffierechten voor een dergelijk verzoek en is vermindering op basis van een laag inkomen mogelijk?

- Stel dat de rechter de voorlopige voorziening aan mij toewijst, kan ik de door mij betaalde griffierechten dan verhalen op de Gemeente Heerlen?

Met belangstelling zie ik de antwoorden op mijn bovenstaande vragen tegemoet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Suijkerbuijk

Leeftijd: 48
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: vr 21 mei 2010 14:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De voorlopige voorziening is geregeld in titel 8.3 van de AWB.

Quote:
- Moet ik gelijktijdig met het indienen van het verzoek ook al mijn bezwaar naar de gemeente sturen of mag ik hier 6 weken over doen om dat op te stellen?

Artikel 8:81 lid 1 AWB. Een voorlopige voorziening kan verzocht worden als er beroep is ingesteld, of als er bezwaar is gemaakt. Dus eerst/tegelijkertijd bezwaar maken.

Quote:
- Zijn er speciale eisen waaraan een verzoek tot voorlopige voorziening inhoudelijk moet voldoen of is een met redenen omklede ondertekende brief in tweevoud voldoende?

Je moet aantonen dat er bezwaar/beroep is ingesteld. Het is praktisch om een afschrift van het bezwaarschrift aan het verzoekschrift te hechten. Dan hoef je de daarin opgenomen argumenten niet te herhalen.
Tevens moet aangegeven worden dat er sprake is van een spoedeisend belang. Daarbij is het voldoende aan te tonen dat de bezwaarprocedure niet afgewacht kan worden. In dit geval als de gemeente aangeeft het resultaat van de bezwaarprocedure niet af te willen wachten alvorens de gegevens te verstrekken.
Je verzoekt de rechter bij voorlopige voorziening het besluit van de gemeente op te schorten tot zes weken nadat de gemeente op het bezwaarschrift heeft gereageerd (zodat je bij een negatieve beslissing tijd hebt om in beroep te gaan.)

Quote:
- Wordt de uitgifte van mijn persoonlijke gegevens aan de bewuste derde per direct opgeschort zolang de rechter de voorlopige voorziening in behandeling heeft?

In het verzoekschrift vraag je juist om deze opschorting. De opschorting is dan het resultaat van de voorlopige voorziening.
De rechtbank zal de gemeente verzoeken de uitvoering op te schorten tot op de voorlopige voorziening is beslist. Ik ben het nog niet tegengekomen dat een gemeente dat weigert.

Quote:
- Hoe hoog zijn de griffierechten voor een dergelijk verzoek en is vermindering op basis van een laag inkomen mogelijk?

http://www.rechtspraak.nl/Naar+de+rechter/Kosten+van+een+procedure/Griffierechten/#2
€ 150,-- en ja. Het verzoek voor de vermindering kun je dan ook in het verzoek voor de voorlopige voorziening vermelden.

Quote:
Stel dat de rechter de voorlopige voorziening aan mij toewijst, kan ik de door mij betaalde griffierechten dan verhalen op de Gemeente Heerlen?

8:81 AWB. De rechter kan in de uitspraak de rechtspersoon veroordelen om het griffierecht te vergoeden. In de regel gebeurd dat ook. Daar is dus geen aparte procedure voor nodig.
Het griffierecht wordt terugbetaald als je het verzoekschrift intrekt omdat de gemeente alsnog aangeeft de bezwaarprocedure af te wachten.
StevenS

Leeftijd: 56
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: vr 21 mei 2010 14:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor je snelle reactie Suijkerbuijk! Very Happy

Inhoudelijk snap ik heel goed dat ik volledig in mijn recht sta. Het zou dan jammer zijn om uiteindelijk over procedurele regeltjes te struikelen. Dat is bij deze voorkomen.

Nogmaals mijn dank!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds