|
Auteur |
Bericht |
wils
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 26 mrt 2010 16:52 Onderwerp: Beleidsregel |
|
|
Kan een beleidsregel een bestemmingsplan aanvullen. (plan 1 jaar oud)
In dit geval is er wel in het bestemmingsplan iets opgenomen inzake bed@breakfast activiteiten, alleen dit is volgens de raad niet voldoende. De raad nam middels een motie aan dat hier een verordening op gemaakt moest worden geldend voor de hele gemeente. Het college legt dit nu naast zich neer en komt met een beleidsregel waar een en ander in vermeld staat wat niet in het bestemmingsplan geregeld staat. (beleidsregel voor -verblijfs-recreatie op en rond het damsterdiep)
Kan dat zomaar in de nieuwe WRO wet. |
|
|
|
 |
Duch Moderator
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 4351
|
Geplaatst: vr 26 mrt 2010 17:32 Onderwerp: |
|
|
Ik weet het antwoord op je vraag niet, maar vraag me wel iets af naar aanleiding ervan. Waarom neemt de raad een motie aan waarin staat dat er een verordening moet worden gemaakt. De raad is toch het bevoegde orgaan voor het maken van verorderningen? Voor zover ik weet is het college niet bevoegd daar iets aan (of tegen) te doen. Mij dunkt dus dat de raad zelf aan de slag moet. _________________ This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes - |
|
|
|
 |
wils
|
Geplaatst: vr 26 mrt 2010 18:04 Onderwerp: |
|
|
Duch schreef: | Ik weet het antwoord op je vraag niet, maar vraag me wel iets af naar aanleiding ervan. Waarom neemt de raad een motie aan waarin staat dat er een verordening moet worden gemaakt. De raad is toch het bevoegde orgaan voor het maken van verorderningen? Voor zover ik weet is het college niet bevoegd daar iets aan (of tegen) te doen. Mij dunkt dus dat de raad zelf aan de slag moet. | Het college moet in opdracht van de raad handelen naar mijn idee. Ik denk dat men dit sneller vindt gaan, maar toch.... |
|
|
|
 |
Duch Moderator
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 4351
|
Geplaatst: vr 26 mrt 2010 18:36 Onderwerp: |
|
|
Ik denk eerlijk gezegd niet dat het college moet handelen in opdracht van de raad. Dat lijkt me nu juist de kern van het gemeentebestuur. Tenzij blijkt dat het college bevoegd is over dit specifieke terrein (en dat lijkt me niet) zal de raad toch echt zelf aan de slag moeten. Hoewel, ze kunnen het college natuurlijk altijd vragen een ontwerp-verordening op te stellen. _________________ This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes - |
|
|
|
 |
Laurens02
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 467
|
Geplaatst: vr 26 mrt 2010 18:42 Onderwerp: |
|
|
Als het college een bevoegdheid heeft en bij de uitvoering daarvan gebruikt het een beleidsregel die binnen de bestaande bevoegdheid valt, dan is daar niets mis mee. Belangrijk is dan dus dat de beleidsregel
a) inderdaad binnen de uitvoering van een bevoegdheid wordt gebruikt, die ook daadwerkelijk aan het college toekomt;
b) de beleidsregel past binnen de grenzen die de raad heeft gegeven (is bijv. een limitatieve opsomming van afwijzingsgronden gegeven, dan kan het college daarvan niet afwijken). _________________ È meglio una mano dal giudice, che un abbraccio dall'avvocato. |
|
|
|
 |
Nico1979
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 26 mrt 2010 19:01 Onderwerp: Re: Beleidsregel |
|
|
wils schreef: | Kan een beleidsregel een bestemmingsplan aanvullen. (plan 1 jaar oud)
In dit geval is er wel in het bestemmingsplan iets opgenomen inzake bed@breakfast activiteiten, alleen dit is volgens de raad niet voldoende. De raad nam middels een motie aan dat hier een verordening op gemaakt moest worden geldend voor de hele gemeente. Het college legt dit nu naast zich neer en komt met een beleidsregel waar een en ander in vermeld staat wat niet in het bestemmingsplan geregeld staat. (beleidsregel voor -verblijfs-recreatie op en rond het damsterdiep)
Kan dat zomaar in de nieuwe WRO wet. |
Het college is bevoegd om in bepaalde gevallen ontheffing te verlenen van een bestemmingsplan. Dit geldt onder andere voor wijziging van het gebruik van gebouwen binnen de bebouwde kom, mits het aantal woningen gelijkblijft en de oppervlakte niet meer bedraagt dan 1500 m2.
Het is goed mogelijk dat het college beleid vaststelt met betrekking tot de wijze waarop van deze bevoegdheid gebruik wordt gemaakt. |
|
|
|
 |
wils
|
Geplaatst: vr 26 mrt 2010 19:28 Onderwerp: |
|
|
Duch schreef: | Ik denk eerlijk gezegd niet dat het college moet handelen in opdracht van de raad. Dat lijkt me nu juist de kern van het gemeentebestuur. Tenzij blijkt dat het college bevoegd is over dit specifieke terrein (en dat lijkt me niet) zal de raad toch echt zelf aan de slag moeten. Hoewel, ze kunnen het college natuurlijk altijd vragen een ontwerp-verordening op te stellen. | De raad heeft in dit geval het college opdracht gegeven een verordening op te stellen. Daar is het college ook akkoord mee gegaan. Ze heeft een notitie laten maken door een extern buro. Deze notitie is aangenomen in de raad. Daaruit voortvloeiend komt nu een beleidsregel en niet de verordening. |
|
|
|
 |
|