pinkeye
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
|
Geplaatst: di 16 feb 2010 15:53 Onderwerp: Finale kwijting in vaststellingsovereenkomst ontslag |
|
|
Hallo,
mijn moeder heeft 2 jaar geleden een beroerte gehad en wordt nu na 2 jaar ziekte (met wederzijds goedvinden) ontslagen. Ze zal een WIA uitkering krijgen, nu ze volledig is afgekeurd voor werk. Ze wordt nu door haar werkgever gevraagd een vaststellingovereenkomst met een finale kwijting-beding te tekenen. De strekking hiervan, zover ik kan beoordelen, is dat werkgever en werknemer elkaar de mogelijkheid ontzeggen om in de toekomst nog vorderingen tegen elkaar in te stellen. Wat ik ook begrepen heb, is dat een dergelijk beding niet verplicht is, maar wel vrij standaard. Mijn stiefvader is vrij skeptisch en wil eigenlijk niet dat mijn moeder tekent vanwege de volgende twee artikelen:
art.7.: Werkgever en werknemer verklaren door ondertekening van deze overeenkomst, en na uitvoering van het daarin bepaalde, over en weer niets meer van elkaar te vorderen te hebben en verlenen elkaar dan ook volledige kwijting van hun verplichtingen voortvloeiende uit de tussen hen bestaand hebbende arbeidsovereenkomst.
art. 8: Werkgever en werknemer sluiten de mogelijkheid tot ontbinding of vernietiging van deze overeenkomst op welke grond dan ook uit. Daaronder enige wettelijke bepaling en een eventuele verandering van omstandigheden of een gesteld wilsgebrek.
Volgens mij is het inderdaad zo dat mijn moeder er alleen op achteruit kan gaan, als ze dit tekent, al kan ik geen concrete voorbeelden verzinnen van wat ze in de toekomst nog zou moeten vorderen van haar bedrijf (gezinsverzorging). Kan iemand mij vertellen of mijn moeder dit gewoon kan tekenen, of moet ze erop aandringen dat deze artikelen geschrapt worden? |
|