lonk
Leeftijd: 85 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 11 feb 2010 20:41 Onderwerp: Beslag op alimentatie |
|
|
Een lastig onderwerp.
Een client (vrouw) heeft alimentatie om van te leven, dus geen nadere inkomsten.
Het bedrag is ongeveer 900,00 euro p/m.
Verder heeft de client ook nog vele schulden, waarvan enkele al bij een deurwaarder liggen. Nu heeft mijn client een loonbeslag laten leggen via een deurwaarder om haar alimentatie te krijgen, omdat haar ex weigert te betalen (rechter heeft de alimentatieplicht uitgesproken tijdens de scheiding)
Een andere deurwaarder heeft als opdracht van een schuldeiser ook beslag gelgd op de inkomsten van de ex man, doch deelt daarbij met het beslag van de alimentatie. Gevolg is dat mijn cliente nu nog maar 550,00 euro p/m ontvangt.
Volgens mij gaat de deurwaarder buiten zijn boekje, omdat hij altijd rekening moet houden met de beslagvrije voet, minimaal 90% van de bijstandsnorm, eventueel verhoogd met toeslagen.
Kunt u me daarin steunen of heb ik een denkfout gemaakt?
De alimentatie is in dit geval een bijdrage in de kosten van levensonderhoud (lees: alleen maar voor levensonderhoud, want ze heeft geen andere inkomsten!) |
|
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: do 11 feb 2010 21:12 Onderwerp: |
|
|
Het lijkt me dat nu het beslag niet genoeg alimentatie oplevert je cliënt recht heeft op aanvullende bijstand? Het beslag is gelegd onder de ex, niet op enkel op het tegoed van je cliënt en van doorkruising van de beslagvrije voet is geen sprake.
Vergelijk het met een beslag bij een bedrijf: als daardoor salarissen niet uitbetaald kunnen worden, is dat jammer, maar meer dan dat is het niet. |
|